شناسه خبر : 584000
تاریخ انتشار :
وزارت نفت مکلف به ساماندهی کارت‌های سوخت هوشمند است

وزارت نفت مکلف به ساماندهی کارت‌های سوخت هوشمند است

خودرونگاران_ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره الزامات استفاده از کارت هوشمند سوخت گفت: بر اساس قانون تاپایان شهریور امسال، 90 درصد خودرو‌های بنزین سوز و 95 درصد خودرو‌های نفت گاز سوز باید از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند.

به گزارش خودرونگاران،علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با حضور در رادیو اقتصاد به تکلیف شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود : بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 1402 وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف شده در نیمه اول سال 1402 ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت در جایگاه‌ها و استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی را انجام دهد.

وی گفت : 90 درصد خودروهای بنزین سوز و 95 درصد خودروهای نفت گاز سوز باید از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند.
مشروح گفتگو به این شرح است :

 ظاهرا در یکی از پمپ بنزین های تهران، بنزین سوپر از طریق کارت بانکی به صورت آزمایشی فروخته می شود، در پیام های کوتاه ارسالی برای ما رانندگان کامیون و اتوبوس از نبود کارت سوخت در جایگاه ها انتقاد کرده اند  و خواستار تایمن سوخت شان حتی به صورت آزاد هستند ، در این خصوص اقدامی در دستور کار دارید؟

 
نژادعلی: در حال حاضر شایعاتی در فضای مجازی در این خصوص دست به دست می شود که لازم است اطلاع رسانی لازم در خصوص این طرح انجام شود. براساس بند تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 یعنی قانون بودجه سال جاری، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز، قانون، وزارت نفت مکلف است تا پایان شهریورماه استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودرو‌های بنزین سوز تا 90 درصد و برای خودرو‌های نفت گاز سوز تا 95 درصد پیاده سازی بشود، از ابتدای سال جاری براساس ابلاغیه همین بند قانونی، بعد از اطلاع رسانی‌های مناسبی که در حوزه‌های مختلف انجام شد، تمامی کارت‌های سوختی که مردم درخواست کرده بودند چه به صورت کارت‌های المثنی و چه به واسطه خودرو‌های نو شماره و نوپلاکی که شماره گذاری می‌شد در اختیار مردم قرارگرفت، روی کارت‌های هوشمند سوخت شخصی مردم، هم سهمیه نرخ اول 1500 تومانی هست و هم سهمیه اعتباری نرخ دوم سه هزار تومانی، اعداد سهمیه هم تغییری نکرده همان سهمیه‌هایی که از قبل مردم می‌توانستند استفاده بکنند، همان سهمیه‌ها هم روی کارت سوختشان هست، حالا این بهبود نظام توزیع بنزین به خاطر این هست که ما وقتی که شخصی با کارت شخصی خودش سوختگیری می‌کند عملا براساس فرآیند‌های داده‌ای و بررسی‌های داده ای، می‌توانیم متوجه بشویم که در چه گروه‌های خودرویی، باید چه تمهیداتی را ببینیم.

حتی برای این که ملت راحت‌تر باشند، استفاده از کارت جایگاه که به صورت اضطراری فقط در داخل جایگاه‌ها قرار دادیم، آنجا مشخص نمی‌کند که کدام خودرو سوختگیری کرده، به خاطر همین موضوع بحث ساماندهی کارت‌های داخل جایگاه را داشتیم، جمع آوری کارت و اینکه جایگاهی در واقع کارت اضطراری یا کارت جایگاه نداشته باشد اصلا همچنین چیزی امکان ندارد و نیست و ما برای شرایط اضطرار که کسی کارتش، کارت شخصیش همراهش نیست و یا اینکه کارت شخصیش گم شده و یا مشکلی برای کارتش حادث شده باشد مجبوریم و موظفیم که کارت به تعداد مناسب در جایگاه قرار بدهیم که مردم کارشان را انجام بدهند.
سوال: اگر قرار باشد که همین جمله آخر شما را بخواهیم فصل الخطاب بگیریم، درست است نمی شود یک تصمیم جامع گرفت، اگر قرار است با کارت شخصی مان بخواهیم که سوخت استفاده بکنیم باید برویم به این سمت که ما ایجاد دردسر نکنیم و شما تصور کنید که من رفتم درجایگاه و الان سکوی یک، و کارت ندارم و می خواهم از کارت جایگاه استفاده بکنم، ماشین دیگری هم مثل من فکر کرده در سکوی دو آمده و می خواهد و باید منتظر من بماند، در سکوی سه هم یک کسی نوبتش هست و آن هم می خواهد که بدون کارت بزند، شما تصور کنید که چه شرایطی می شود، می شود همان داستانی که در بندرعباس حتی دادستان وارد شده و دیدم در یکی از روزنامه ها ، روزنامه های جنوب همین ، الان نگاهش بکنم خدمت شما بگویم که آمده پنج تا حکم صادر کرده در جایگاه ها،  که صدور پنج دستور قضایی برای رفع معطلی در پمپ بنزین ها، نماینده آنجا هم گفته صف های طولانی سوخت در شان مردم هرمزگان نیست، اگر قرار هست که سامان بدهیم فکر نمی کنید که این انضباط باید قطعی باشد؟
نژادعلی: اصلا ما کارت اضطراری را از ابتدا که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد از سال 1386، کارت‌های اضطراری، فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره 14 قانون بودجه امسال هم به همین هست که 90 درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را به هنگام ورود به جایگاه همراه خودشان دارند و باید دااصلا ما کارت اضطراری را از ابتدا که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد از سال 1386، کارت‌های اضطراری، فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره 14 قانون بودجه امسال هم به همین هست که 90 درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را به هنگام ورود به جایگاه همراه خودشان دارند و باید داشته باشند که که سوختگیری با کارت خودشان انجام بشود به میزان مناسب، حجم توزیعی هم که در جایگاه وجود دارد، کارت اضطراری هم در داخل جایگاه قرار داده شده این طور نیست که مثلا ما بگوییم که کارت در جایگاه‌ها نیست، کارت به تعداد مناسب و باتوجه به حجم توزیع شان در اختیارشان قرار داده شده و این ساماندهی دارد به تدریج صورت می‌گیرد یعنی ما الان ما یکباره نیامدیم وقتی که قانون ابلاغ شد، تمام کارت‌های داخل جایگاه جمع آوری بشود فقط به تعداد خیلی محدود کارت بماند، این به صورت تدریجی انجام شده و ملت هم واقعا خوب آمدند جلو و حمایت کردند. شته باشند که که سوختگیری با کارت خودشان انجام بشود به میزان مناسب، حجم توزیعی هم که در جایگاه وجود دارد، کارت اضطراری هم در داخل جایگاه قرار داده شده این طور نیست که مثلا ما بگوییم که کارت در جایگاه‌ها نیست، کارت به تعداد مناسب و باتوجه به حجم توزیع شان در اختیارشان قرار داده شده و این ساماندهی دارد به تدریج صورت می‌گیرد یعنی ما الان ما یکباره نیامدیم وقتی که قانون ابلاغ شد، تمام کارت‌های داخل جایگاه جمع آوری بشود فقط به تعداد خیلی محدود کارت بماند، این به صورت تدریجی انجام شده و ملت هم واقعا خوب آمدند جلو و حمایت کردند.
سوال: طرح جدید چیه؟ کی قرار هست که با کارت های بانکی همه استفاده کنیم؟
نژادعلی: طرح جدید هم حالا من دیدم که باز هم تو همین خبرها بود، ببینید ما در حوزه های نرم افزاری و در حوزه های استفاده از تکنولوژی فناوری و یا قدرمسلم تو هر فرآیندی نیاز به توسعه و گسترش وجود دارد و بهبود فرآیند، بهبود فرآیند یک نرم افزار و یک فرآیند اجرایی نمی شود مدام العمر با یک رویه خودش کار بکند پس در نتیجه گروه های توسعه نرم افزار و گروه های توسعه فرآیندی باید راهکارهای ویژه و مناسبی را به عنوان راهکارهای توسعه ای ببینند که بتوانند فرآیند کاری شان را گسترش بدهند این که حالا بحث کارت بانکی را طرح موضوع کردند و گروه های توسعه نرم افزار روش های جایگزینی هم در ارتباط با این موضوع ببینند که حالا ما با توجه به این که کارت های هوشمند سوخت، بحث تراشه هایشان که تراشه های وارداتی هست و ارزبری برای کشور ما دارد و تو شرایط فعلی هم ما خود درواقع صرفه جویی در میزان ارزبری، می تواند برای کشور خیلی مفید و فایده باشد روش های جایگزینی را که ارزبری ندارد و هزینه زا برای کشور نیست به دنبال آنها هستیم که بتوانیم جایگزین بکنیم وگرنه هیچ مورد خاصی هم نیست ، استفاده از این هم تو فاز مطالعه هست و فاز توسعه است هنوز اتفاق خاصی هم تو هیچکدام از جایگاه ها هم حادث نشده است.

 


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.