شناسه خبر : 593256
تاریخ انتشار :
سایپا بر مدار توسعه کیفیت محصول
تجهیز خودروهای نارنجی پوشان به موتور ارتقا یافته جدید

سایپا بر مدار توسعه کیفیت محصول

نیم نگاهی به تازه ترین اقدامات گروه صنعتی سایپا نشان می دهد این خودروساز جاده مخصوص با تجهیز خودروهای پر طرفدار خود به پیشرانه جدیدش قصد دارد تا ضمن ارتقاء کیفی محصولات گام های جدیدی برای تولیدات محصولات جدید بر پایه افزایش توان داخلی بردارد.

 به گزارش خودرونگاران،  نارنجی پوشان جاده مخصوص در تازه ترین اقدامشان پیشرانه  M15i را معرفی کرده اند که نمونه ارتقا یافته پیشرانه M15  است و طبق برنامه ریزی های اعلام یاین موتور قرار است بر روی محصولات جدید این خانواده از جمله کوییک و ساینا قرار گیرد.

 به نظر می رسد محبوبیت کوئیک بعد از خروج پراید موجب شده تا نارنجی پوشان بیشتر به فکر ارتقا کیفی این محصول و افزایش داخلی سازی آن باشند .

 موتور M15i با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار، حدود ۷ درصد عملکرد بهتر و نیم لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور M15 معمولی دارد. علاوه بر این تغییرات دیگری نیز بر روی این موتور انجام شده که شامل  طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است.

موتور جدید M15i نسبت به نسل قبلی موتور M15 از صدا و لرزش کمتری برخوردار است. استفاده از بالانسر شفت و همچنین هوشمندسازی رفتار موتور در وضعیت‌های مختلف با استفاده از سامانه زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی باعث شده تا ریتم حرکتی خودرو بهتر شود.

گرچه اعداد اعلامی گشتاور و اسب بخار این موتور تفاوت چندانی با موتور فعلی ندارد اما بهینه سازی عملکرد پیشرانه باعث شده تا لذت سواری با موتور ۸ سوپاپه و قدیمی بهتر شود.

علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

قرار است از این موتور، در خودروهای جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند استفاده شود.

کوییک، جایگاه استراتژیکی در بازار ایران دارد و به عنوان مبنای قیمتی خودروهای تولیدی یکی از پرتیراژترین خودروهای تولیدی کشور است که در زمان مدیریت محمدعلی تیموری، با دستیابی به تولید اقتصادی این خودرو، امکان تنوع بخشی به تیپ ها و مدل های مختلف آن در کنار بهبود کیفیت و ارتقاء بخش های مختلف فراهم شد. این خودرو هم اکنون در تیپ پایه حدود 250 میلیون تومان قیمت دارد و به نظر می رسد با ارائه نسخه GX که در بخش فنی و امکانات ارتقاء پیدا کرده احتمالا با انتظار قیمتی حدود 350 میلیون تومان را داشته باشیم. پیشتر شورای رقابت قیمت نسخه GXR این خودرو که نسخه دو رنگ کوییک GX است را حدود 370 میلیون تومان برای تحویل نهایی به مشتری اعلام کرده بود.

تفاوت کوییک GX با کوییک های دیگر چیست؟

پسوند دیگر به نام GX به کوییک اضافه کرده و با نامهای کوییک GX و کوییک GX R این خودروها را به بازار عرضه کرده است. کوییک GX به نوعی نسخه فول آپشن کوییک S است و کوییک GX R نیز با همان آپشنهای کوییک GX اما به صورت دو رنگ عرضه شده است.از تغییراتی که کوییک GX و کوییک GX R نسبت به کوییک های دیگر داشته اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در بخش فنی، کوییک GX و کوییک GX R به نسل جدید پیشرانه M15 به نام M15GSI مجهز هستند که دارای فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی (VVT-i) است و هدرز بر روی آن نصب شده است و از همان گیربکس ۵ سرعته دستی نیز بهره می برد. این پیشرانه می تواند ۹۰ تا ۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۲ تا ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند و مصرف سوخت کمتری را نسبت به نسخه معمولی داشته باشد.

در بخش امکانات نیز کوییک GX و کوییک R GX شامل مواردی نظیر رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی، دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس و… است.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.