به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، رنو 5 به عنوان یکی از مدلهای جذاب و مهم در تاریخ خودروسازی فرانسه شناخته میشود و همین هفته گذشته تیزری از مدل تولیدی E-teche آن منتشر شد. این خودرو مطابق با ساختار مدل کلیو ساخته خواهد شد تا هزینههای تولید را در مقایسه با زویی نزدیک به یکسوم کاهش دهد.
پیشرانه e-motor این خودرو میتواند 134 اسببخار قدرت تولید کند. در ابتدا، رنو 5 E-Tech صرفا با یک باتری 52کیلوواتساعتی برای برد 400کیلومتر (بر مبنای WLTP) به فروش میرسد. البته یک نوع ارزانتر آن با بسته 40کیلوواتساعتی و برد کوتاهتر بعدا اضافه خواهد شد. رنو5 جدید چراغ متصل در نمای پشتی را از دست داده است تا راه را برای یک قطعه مشکیرنگ باز کند. آینههای جانبی بزرگتر و دستگیرههای سنتی برای درهای جلو وجود دارد. دستگیره درهای عقب که روی ستون C نصب شده، اکنون بزرگتر شدهاند. سقف مشکی و تریم قرمزرنگ نشان میدهند که رنو به دنبال یک نسخه ردهبالا از یک خودروی برقی کوچک است. در تصاویر منتشرشده، چراغ نشانگر شارژ روی کاپوت که در تیزر حضور داشت، دیده میشود.
یکی از جزئیات دقیقی که میتوانیم متوجه شویم، این است که یک پورت شارژ در گلگیرهای جلوی چپ و راست وجود دارد. حتی طراحی رینگها نیز تا حد زیادی از کانسپت آن نشات گرفته است، اگر چه کمی کوچکتر به نظر میرسند.طبق آنچه رنو اعلام کرده، قیمت این خودرو حدود 25هزار یورو یا 27هزار دلار است و اولین نمایش جهانی آن 26 فوریه در نمایشگاه خودروی ژنو 2024 خواهد بود. باید منتظر ماند و دید حالا که تب خودروهای برقی در ایران بالا گرفته، آیا نسل جدید رنو5 نیز مهمان بازار خودروی کشور خواهد شد؟ اگر نرخ فعلی دلار را ملاک قرار دهیم، قیمت علیالحساب و پایه رنو5 در بدو ورود به ایران، زیر یکمیلیارد و 300میلون تومان خواهد بود.
البته با در نظر گرفتن سایر هزینهها مانند تعرفه، عوارض و مالیات و همچنین سود واردکننده، قطعا قیمت تمامشده رنو 5 برقی برای مشتریان ایرانی بالاتر خواهد بود. البته خودروهای برقی در مقایسه با مدلهای بنزینی، در مجموع میتوانند برای ایرانیها ارزانتر دربیایند، زیرا تعرفه بسیار کمتری دارند. به عبارت بهتر، بین دو مدل خودروی خارجی همقیمت- یکی برقی و دیگری بنزینی - قیمت تمامشده مدل برقی برای مشتریان ایرانی کمتر خواهد بود.