به گزارش خودرونگاران به نقل از دیجیاتو ، خودروهای چینی در حال تسلط بر بازارهای مختلف هستند و به دلیل قیمت مقرونبهصرفه، توجه مشتریان اروپایی و آمریکایی را به خود جلب کردهاند. اکنون خودروسازان آمریکایی ساکن دیترویت، نگران این موضوع شدهاند. شهر دیترویت از دههها پیش تاکنون به عنوان قلب خودروسازی آمریکا و یکی از نقاط مهم خودروسازی جهان شناخته میشود.
براساس نظرسنجی رسانههای آمریکایی، اکنون نیمی از خریداران خودروهای برقی در مورد مدلهای چینی و مشخصات آنها آگاهی دارند. میزان آگاهی رانندگان جوان (بین 18 تا 25 سال) از این اتومبیلهای چینی بسیار بالا است و همین موضوع موجب نگرانی شرکتهای خودروسازی دیترویت شده است. از هر 10 نفر مشتری آمریکایی خودروهای برقی، هفت نفر متمایل به خرید خودروهای برقی چینی ارزانتر هستند. به گفته آنها اگر وسایل نقلیه برقی چینی 20 درصد ارزانتر از خودروهای برقی آمریکایی باشد، آنها خودرو چینی را برای خرید انتخاب خواهند کرد.
افزایش تمایل آمریکاییها به خرید خودروهای چینی
براساس مطالعات انجام شده از مشتریان خودروهای برقی در آمریکا، آگاهی از برندهای چینی در مشتریان رو به افزایش گذاشته است. 58 درصد از خریداران خودروهای الکتریکی از برندهای بیوایدی، نیو و لیپموتور اطلاعات کاملی در دسترس داشتند. خودروسازان مستقر در دیترویت تلاش میکنند تا واردات اتومبیلهای برقی چینی به آمریکا را ممنوع کنند.
این ارقام براساس نظرسنجی بینالمللی احساسات مصرفکننده وسایل نقلیه الکتریکی موسسه AlixPartnersانجام شده است. این نظرسنجی طی ماه مارس و آوریل 2024، از نه هزار راننده در سراسر جهان انجام شد که دو هزار نفر از آنها آمریکایی بودند.
البته هیچکدام از خودروسازان چینی هنوز در بازار آمریکا فعالیت ندارند اما آگاهی مشتریان از خودروهای برقی چینی، خودروسازان آمریکایی را نگران کرده است. شرکتهایی همچون فورد و جنرال موتورز نگران توسعه بازار اتومبیلهای چینی در کشور همسایه یعنی مکزیک هستند. شرکتهای چینی در تلاش هستند تا از طریق راهاندازی خط تولید در مکزیک، به آرامی وارد بازار خودرو آمریکا شوند.
البته برنامه چینیها برای نفوذ به خاک آمریکا به زمان زیادی نیاز دارد و همین مساله تا حدی باعث کاهش نگرانی خودروسازان آمریکایی میشود. علاوه برآن خریداران آمریکایی نگرانیهایی پیرامون اتومبیلهای برقی چینی دارند. این نگرانیها به حوزه خدمات پس از فروش مربوط میشود و مواردی همچون قابلیت اطمینان، کیفیت خدمات و تصویر برند را در بر میگیرد.