به گزارش خودرونگاران به نقل از ایکوپرس، سهراب برفروشان با اشاره به اجرای گام سوم طرح تحول کیفیت در سال 1403، عنوان کرد: در سال جاری راهبردهای گام سوم طرح تحول کیفیت در بستر سیاستها و رویکردهای تعیین شده در حوزه کیفیت و با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی و تخصصی موجود در سطح گروه صنعتی ایران خودرو، با تمرکز بر خواست مشتری در شاخصهای کیفی ترسیم شده است.
وی افزود: بر این اساس، بهبود و ارتقای تصویر ذهنی مشتریان و جامعه از شرکت ایران خودرو، ارتقای قابلیت دوام کیفیت محصولات (مراجعات حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش بهواسطه عیوب کیفی)، ایجاد مزیت رقابتی ویژه در خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، تامین و تولید محصولات جدید و فعلی مطابق با استانداردها و الزامات قانونی، تجهیز شرکت ایران خودرو به دانش فنی و مهارتهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق همکاری با شرکتهای دانش بنیان و شرکت های تخصصی (خودروهای برقی، هیبرید و...) و نیز به کارگیری اقدامات پیشدستانه جهت ارتقای کیفیت محصولات و خدمات از طریق شناسایی ریسکها و فرصتها به عنوان اهداف این خودروساز در دستور کار قرار گرفت.
معاون کیفیت ایران خودرو بیان کرد: در همین راستا، در سال جاری اجرای 165 برنامه ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات، در قالب 35 برنامه بهبود کیفیت محصولی و 130 برنامه بهبود کیفیت زیرساختی تعریف و عملیاتی شده است.
به گفته وی، پیشبینی میشود، ضمن استمرار بهبود نتایج شاخصهای کیفی و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارایه شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو، با توجه به تمرکز برنامههای بهبود کیفی سال 1403 بر زنجیره تامین همچون برنامههای بهبود سطح کیفیت 26 قطعه منتخب در شبکه تامین با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، مرحله دوم ارتقا و تثبیت سیستمهای تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران خودرو، ارتقا و توسعه فرآیند نظارت کیفی بر قطعات تامینی، ایجاد منبع برای قطعات منتخب دارای تک منبع تامین تحت ریسک کیفی و نیز ایجاد بانک دانشی همگرا و متمرکز در طراحی و تامین و ارتقای کیفی قطعات، بهبودهای چشمگیری در زمینه کیفیت محصولات ایجاد شود.
برفروشان اظهار کرد: بر اساس هدفگذاری صورت گرفته، شاخصهای کلیدی کیفیت تامین نظیر میزان قطعات تعویضی در شبکه خدمات پس از فروش در سه ماهه اول مالکیت (C100)، PPM برگشتی از خطوط تولید، سهم قطعات در آدیتهای داخلی و اثربخشی سیستم حل مساله در حوزه تامین، دستکم به میزان 40 درصد بهبود خواهند یافت.
وی در ادامه، با بیان اینکه برنامههای کیفی در حال به ثمر نشستن است، اظهار کرد: گام اول طرح تحول گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1401 با تعریف و اجرای 279 برنامه بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شد. بررسی نتایج شاخص های کیفی قبل و بعد از تحویل که عموما توسط شخص ثالث اندازهگیری میشوند و ارزشیابی پیشرفت برنامه های تدوین شده، حاکی از اثربخشی 91 درصدی اجرای برنامهها و تاثیر 24درصدی در شاخصهای کلان کیفی بوده است.
معاون کیفیت ایران خودرو، با بیان اینکه این خودروساز در سال 1402، گام دوم طرح تحول کیفیت را با هدف کلان ایجاد هویت ممتاز کیفی و تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه، از طریق تعریف و اجرای 190برنامه در راستای تحقق ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات اجرا کرد، گفت: از این تعداد، 150 برنامه با تمرکز بر بهبود کیفیت زیرساختهای کیفی گروه عملیاتی شد. هم چنین با توجه به میزان سهم کیفیت قطعات در کیفیت محصول نهایی و لزوم ارتقای عملکرد سازندگان و تضمین کیفیت زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو، طرحریزی و اجرای بیش از 40 برنامه بهبود محصولی با هدف ارتقا و ایجاد یکپارچگی در ساختار کیفیت گروه صورت گرفت.
وی با اشاره به اجرای برنامه های بهبود و اقدامات صورت گرفته کیفی در سال 1402 بیان کرد: بهبود سطح کیفیت 34 قطعه منتخب شبکه با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، مرحله نخست استقرار سیستم های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران خودرو، یکپارچهسازی فرآیندهای کیفی حوزه تامین در گروه صنعتی ایران خودرو، اصلاح مشخصات و ویژگی های طراحی و تستپلن مواد و قطعات تحت ریسک و نیز کنترل ویژه فرآیند و محصول قطعات اثرگذار در شماره گذاری خودرو و الزامات قانونیCOP، از جمله این برنامهها به شمار میرود.
برفروشان، بهبودهای قابل ملاحظه در شاخصهای کلان کیفی نظیر کیفیت اولیه محصول (CSI)، ارزشیابی خودروی صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R100) ، ایرادات اظهار شده مشتریان درخصوص سطح کیفی (IQS)، رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، سلامت خودرو در زمان تحویل و خودروهای متوقع شبکه خدمات پس از فروش را از دستاوردهای اجرای برنامه های بهبود و اقدامات صورت گرفته کیفی در سال 1402 برشمرد.