شناسه خبر : 605414
تاریخ انتشار :
افت تولید خودروهای تجاری

افت تولید خودروهای تجاری

خودرونگاران_ وزارت صمت مانع از انتشار آمار تولید خودرو توسط خودروسازان و قطعه‌سازان شده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، در دوره وزارت سید‌رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، آمار تولید خودروهای سواری و تجاری در بخش نیمه‌دولتی و خصوصی به‌تفصیل تهیه می‌شد و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ این در شرایطی است که حالا شنیده می‌شود وزارت صمت از یک سو گزارش‌های مذکور را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و از سوی دیگر از انجمن‌های خودروسازان، قطعه‌سازان و همچنین دست‌اندرکاران صنعت خودرو خواسته که گزارش یا آماری از تولید خودرو در کشور در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد.

اصرار وزارت صمت به دلیل روند کاهشی تیراژ خودرو در خودروسازی‌هاست. بنا بر آماری که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، خودروسازان در سه ماه خرداد‌ماه امسال نسبت به بازه مشابه سال گذشته به‌جز وانت در تمامی بخش‌ها با افت تولید همراه بودند. خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس‌، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده تماما در سه ماه گذشته روند کاهشی در تولید داشته‌اند. خودروسازان تنها در تولید وانت افت تولید نداشتند و در بازه زمانی عنوان‌شده، تولید وانت 6درصد رشد را به خود دیده است. اما در آمارنامه تجمعی خردادماه 1403 تولید در بخش سواری نسبت به بهار 1402 با 3درصد افت تولید همراه بوده و تولید به 263هزار و 138دستگاه رسیده است؛ این در شرایطی است که در بازه زمانی 1402 تعداد 272هزار و 522دستگاه خودرو تولید شده است. در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت نیز تولید با افت یک‌درصدی روبه‌رو بود.

همان‌طور که عنوان شد تولید وانت به طور تجمعی و ماهانه رشد کرده است. اما تولید ون در بهار امسال با افت 45درصدی همراه بوده و از 899دستگاه در بهار سال 1402 به 491دستگاه رسیده است. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در سه‌ماهه سال گذشته 232 دستگاه بوده؛ این در شرایطی است که این تعداد در بهار امسال به 203 دستگاه رسیده است. بدین ترتیب تولید در سال جاری با افت 13درصدی همراه بوده است. تولید در این بخش همچنین به طور ماهانه کاهش یافته و 27درصد کاهش داشته است. اما تولید اتوبوس اگرچه در خردادماه نسبت به اردیبهشت با رشد 13درصدی همراه بوده اما به طور تجمعی افت تولید را به خود دیده؛ به‌طوری‌که در سه ماه بهار امسال 231 خودرو تولید شده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته تولید به 250دستگاه رسیده است. تولید کامیونت‌، کامیون و کشنده بیشترین افت تولید را در بین دیگر محصولات خودرویی به خود دیده و با افت 58درصدی همراه شده است. بدین ترتیب تولید خودرو به طور تجمعی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 4درصد کاهش داشته است.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.