به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن اعلام کرد که تعرفههای بیشتری را بر واردات خودروهای برقی چین اعمال خواهد کرد، زیرا این خودروها تهدیدی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در اروپاست.
این کمیسیون پیشنویس تصمیم خود را برای تحمیل تعرفههای جبرانی قطعی بر واردات خودروهای برقی باتریدار از چین، افشا کرد. اتحادیه اروپا تعرفه اضافی بر خودروهای برقی تسلا ساخت چین را از 20.8درصد به 9درصد کاهش داده است. این نرخ جدید به طور قابلتوجهی کمتر از محدوده 17 تا 36.3درصدی است که بر سایر سازندگان چینی خودروهای برقی تحمیل شده، بنابراین به طور بالقوه میتواند فروش تسلا را در منطقه افزایش دهد.
بااینحال، این طرح منوط به تصویب اکثریت 27 کشور عضو اتحادیه اروپا قبل از 31 اکتبر است و در صورت تصویب، تعرفههای جدید تا پنج سال آینده به قوت خود باقی خواهد ماند. این تصمیم به دنبال درخواست تسلا برای ارزیابی فردی در مورد تعرفههای کمیسیون اروپا بر خودروهای برقی ساخت چین، که در ماه ژوئیه اعلام شد، صورت گرفت.
کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که زنجیره ارزش خودروهای برقی در چین از یارانههای ناعادلانه سود میبرد و به نفع اتحادیه اروپاست که عوارض جبرانی موقت بر واردات خودروهای برقی از چین اعمال کند. پس از تصمیم اتحادیه اروپا، سهام تسلا در معاملات صبحگاهی ایالات متحده بیش از یکدرصد افزایش یافت.
ثبتنام خودروهای برقی ساخت چین مانند بیوایدی در ماه ژوئیه 45درصد نسبت به سهماهه کاهش یافته است. انجمن خودروهای مسافری چین همچنین فاش کرد که صادرات خودروهای انرژی نوی چین، از جمله خودروهای برقی خالص و خودروهای پلاگین هیبریدی، در ژوئن نسبت به ماه مه 15.2درصد کاهش یافته است.
صادرات خودروهای برقی تسلا ساخت چین به اتحادیه اروپا نیز به پایینترین سطح خود از سهماهه سوم سال 2022 رسیده است.
در گزارشی جداگانه، اتاق بازرگانی چین اعلام کرد که صادرات خودروهای برقی چین به اتحادیه اروپا در ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30درصد کاهش یافته است.
طبق گزارش ایسنا از یورونیوز، میانگین قیمتهای خردهفروشی خودروهای برقی در چین بهطور قابلتوجهی کمتر از اروپاست. اقدامات پیشنهادی اتحادیه اروپا باعث میشود خودروهای برقی حتی گرانتر و کمتر در دسترس مصرفکنندگان اروپایی قرار گیرند.