به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اطلاعیه ایرانخودرو، این شرکت دو سایت تولیدی خود در کرمانشاه (ایرانخودروی کرمانشاه) و در شهرستان بابل (ایرانخودروی مازندران) را به همراه شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان به مزایده گذاشت.
تاریخ برگزاری مزایده، 24 شهریور بود و قرار بود ایرانخودرو در این تاریخ، پاکتهای مشتریان را باز کرده و سپس برنده مزایده را اعلام کند.
این در حالی است که حالا ایرانخودرو در اطلاعیهای به سامانه کدال بورس اعلام کرده مزایده موردنظر بدون حصول نتیجه، پایان یافته است. طبق اعلام این شرکت، دلیل عدم حصول نتیجه، نبود متقاضی برای شرکتهای عرضهشده در مزایده است.
این نخستین بار نیست که مزایدههای خودروسازان بدون حصول نتیجه به پایان میرسد و قطعا آخرین بار نیز نخواهد بود. از همین رو، این پرسش مطرح می شود که چرا مزایده اخیر ایرانخودرو و برخی مزایدههای قبلی، ناکام ماندند؟
دلایل مختلفی را میتوان برای ناکام ماندن مزایدههای موردنظر، بهخصوص وقتی پای زیرمجموعههای تولیدی در میان است، برشمرد. یکی از این دلایل، واگذاری دستوری زیرمجموعههاست که ممکن است خود را در قالب قیمتگذاری بالا نشان دهد. در واقع ممکن است خودروسازان تنها در راستای عمل به دستورات سیاستگذار، اقدام به برگزاری مزایده برای اموال خود کنند، اما قیمت پایه یا شرایط را طوری تعیین کنند که متقاضی سمت مزایده نیاید.
دلیل دیگر میتواند این باشد که مشتری برای زیرمجموعههای بهمزایدهگذاشتهشده، با توجه به سیاستهای حاکم بر خودروسازی کشور، وجود نداشته باشد. مثلا اگر قرار باشد کسی ایرانخودروی کرمانشاه را بخرد و تحت سیاستهای دستوری دولت، آن را اداره کند، چیزی جز زیان عایدش نخواهد شد، از همین رو رغبتی به خرید نشان نمیدهد.