به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، بدیهی است چین با تخمین 376هزار و 400میلیون دلار در سال 2024 بیشترین درآمد را ایجاد خواهد کرد که نشاندهنده حضور چشمگیر خودروهای الکتریکی در بازار این کشور است. استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان بهسرعت در حال افزایش است و کشورهایی مانند نروژ از نظر سهم بازار پیشتاز هستند. با وجود شرایط فعلی بازار که سبب اصلاحات در پیشبینی جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی شده است، انتظار میرود بازار همچنان بهبود یابد.
بهمنظور درک وضعیت فعلی بازار خودروهای الکتریکی، باید به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است نگاه کنیم. در سال 2020 رشد قابلتوجهی در ثبتنام کلی خودروهای جدید رخ نداد و بازار جهانی انواع خودروها تحتتاثیر همهگیری کووید-19 و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفت. در میان همهگیری، چشمانداز فروش جهانی خودروهای برقی در ابتدای سال کاملا غیرقابل پیشبینی بود. با این حال، همانطور که زمان نشان داد، سال 2020 بهطور شگفتانگیزی سال مثبتی بود و فروش جهانی خودروهای برقی 43درصد نسبت به سال 2019 رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی رکورد 4.6درصد را ثبت کرد. در حالی که رشد دورقمی در اروپا و آمریکای شمالی (ترکیب ایالاتمتحده و کانادا) وجود داشت، در چین و مناطق دیگر این رشد کمتر بود. تقاضا برای خودروهای برقی که شامل خودروهای باتریدار و پلاگین هیبریدی است، بهرغم جریانهای اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه میدهد. حجم فروش جهانی در سال 2023 نسبت به سال قبل 35درصد رشد کرد و به 14.2میلیون واحد رسید که معادل سهم بازار 16.7درصدی نسبت به حجم بازار 13.6درصدی در سال 2022 است.
همچنین طی سال 2021 جهش بزرگی در فروش خودروهای الکتریکی رخ داد؛ بهطوری که پس از فروش دوبرابری در سال 2020، این میزان در سال 2021 به 6.75میلیون دستگاه رسید. بنابراین سال 2022 با شکستن رکوردهای قوی همراه شد؛ بهطوری که فروش خودروهای برقی از مرز 10میلیون دستگاه فراتر رفت و 14درصد از کل خودروهای جدید فروختهشده برقی بودند که نسبت به 9درصد در سال 2021 و کمتر از 5درصد در سال 2020 جهشی کامل بود. در سال 2024، انتظار فروش 16.6میلیون دستگاه خودروی الکتریکی وجود دارد که معادل 19.2درصد از سهم بازار خودروهای سبک است. بنابراین، پیشبینی میشود که تحویل پلاگین 17درصد رشد کند، در حالی که انتظار میرود کل بازار تنها یکدرصد بهبود یابد. با این حال، پیشبینی سهم فروش جهانی خودروهای برقی کاهش یافته است، به طوری که حجم خودروهای الکتریکی انتظار 1.2میلیون فروش کمتر از چشمانداز قبلی خود را دارد که تا حد زیادی به دلیل پیشبینی محتاطانهتر برای چین و توسعه آهسته جذب خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی است. این امر به معنای فروش 470هزار خودروی برقی کمتر در هر منطقه نسبت به چشمانداز قبلی است.
شکنندگی اقتصاد ژاپن و کره بر سایر اقتصادهای آسیایی تاثیر منفی دارد. پیشبینی میشود که حجم فروش جهانی خودروهای برقی در سالهای آینده بیش از دوبرابر شود. طبق آخرین دادهها، این میزان از 14میلیون واحد در سال 2023 به 29میلیون واحد در سال 2027 خواهد رسید. با این حال، پیشبینی میشود که سهم جهانی خودروهای برقی بین سالهای 2024 تا 2028 کمتر از آنچه قبلا انتظار میرفت، به 22.6درصد در سال 2025 و 35درصد در سال 2028 برسد. کاهش یارانهها در اروپا به انتظارات مبنی بر کاهش سهم خودروهای برقی منجر شده است. قرار است خودروهای برقی نقشی محوری در هدف بلندپروازانه اهداف آلایندگی صفر تعیینشده برای سال 2050 ایفا کنند و صنعت خودرو در حال آماده شدن برای آن است.