به گزارش خودرونگاران، سالهاست که جاده مخصوصیها خواهان در اختیارگیری بازار قیمتگذاری خودرو هستند و در این راستا نیز اقدامات زیادی انجام دادند اما تا امروز دولت چنین مجوزی را به آنها نداده است. اما نکته جالب اینجاست که به یکباره دنیای خودرو بر مذاق جاده مخصوصیها در حال گردش است و در حالی که دولت رسما مجوز افزایش قیمت 30 درصدی را به جاده مخصوصیها داده اما بازار خودرو فقط 7درصد تغییر قیمت داد و موجب شد تا تب و تاب اولیه افزایش قیمت به یکباره افت کند.
گویا نیشخند بازار خودرو این بار به روی دلالان است و متضرر این باره بازار رشد، قیمتی دلالان هستند که با هر نوع رشدی تنها جیب آنها پر سود میشد.
سالها از روزی که دولت از سری تصمیمات یک شبهاش قیمتگذاری را از خودروسازان جاده مخصوص گرفته است میگذرد و این نخستین بار است که با وجود تصمیم خاص دولت اما بازار به روی خودروسازان چرخیده و صبوری جاده مخصوصیها در حال جواب دادن است.
آن هم زمانی که تمام موافقان واگذاری قیمت گذاری خودرو به خودروسازان در جناح مقابل ایستادهاند و دم از کاهش قیمتها به خاطر مصرف کنندگان میزنند.
ناگفته پیداست که خودروسازان معمولاً تلاش میکنند تا قیمت خودروها در کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود. این موضوع به دلایل مختلفی از جمله کنترل هزینهها، کاهش دلالی و افزایش رضایت مشتریان اهمیت دارد. اگر قیمتها در بازار بالاتر از قیمت کارخانه باشند، ممکن است باعث نارضایتی مشتریان شود و به رقابت نابرابر با دیگر برندها منجر شود. در این راستا هم سیاستهای قیمتگذاری، تنظیم عرضه و تقاضا، و همکاری با دولت برای کاهش مالیاتها و هزینههای تولید از جمله راهکارهایی هستند که خودروسازان به کار میبرند تا بتوانند این هدف را محقق کنند.
چرا بازار خلاف نظر دلالان رفت؟
حالا چرایی این واکنش بازار نیز اهمیت دارد، واکنش بازار نشان می دهد که:
نخست-تقاضا و عرضه در بازار به گونهای است که افزایش قیمت کارخانه بهطور کامل در بازار منعکس نمیشود. این ممکن است به دلیل رقابت میان فروشندگان، وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مصرفکنندگان باشد.
دوم- کاهش نقش دلالان و واسطهها در بازار خودرو میتواند به افزایش شفافیت و رقابت در بازار کمک کند. این موضوع احتمالاً به بهبود وضعیت خریداران و کاهش نوسانات قیمتی منجر شده است. همچنین، ممکن است سیاستهای دولتی در خصوص محدود کردن فعالیت دلالان مؤثر بوده باشد.
سوم -همراستایی قیمت کارخانه و بازار ؛ در صورتی که قیمتهای کارخانه و بازار به هم نزدیک شوند، این میتواند نشانهای از یک بازار متعادلتر باشد. این وضعیت میتواند به افزایش رضایت مشتریان و کاهش نوسانات قیمتی کمک کند.
چهارم-عوامل مؤثر در آینده : در آینده ، عواملی مانند تغییرات در سیاستهای اقتصادی، وضعیت نرخ ارز، و شرایط بازار جهانی میتوانند بر قیمتها تأثیر بگذارند. همچنین، توجه به نیازهای مصرفکنندگان و بهبود خدمات پس از فروش میتواند به حفظ ثبات در بازار کمک کند.
و شاید بهتر است بگوییم، به نظر میرسد که بازار خودرو در حال عبور از یک دوره تغییرات اساسی است. با نزدیک شدن قیمتهای کارخانه و بازار و کاهش نقش دلالان، مصرفکنندگان ممکن است به شرایط بهتری دست یابند. اما همچنان باید به عوامل خارجی و داخلی توجه کرد که میتوانند بر این روند تأثیر بگذارند.
حال باید منتظر ماند و دید این واکنش بازار کار را به جایی می رساند که مجددا همانند سالهای دهه 70 خودروسازان خود بازار قیمت گذاری خودرو را در اختیار بگیرند یا خیر ؟