به گزارش خودرونگاران به نقل از ارین دیزل ، در بحث قیمتگذاری خودرو، طی سالهای اخیر شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نقش داشتهاند و قیمتها بر اساس آنالیز و همچنین هزینهها تولید تعیین میشود. بحث تعرفه واردات قطعات منفصله، نرخ ارز و مواد اولیه، هزینههای مرتبط با مالیات و ارزش افزوده، هزینههای مربوط به اسقاط، نرخ حقوق و دستمزد و چندین عامل دیگر در تعیین قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار است. از ابتدای سال جاری با تصمیم وزارت صمت تعرفه واردات قطعات منفصله به 28 درصد افزایش پیدا کرد. افزایش تعرفهها در کنار رشد قیمت ارز باعث افزایش هزینهها تولید و در نهایت افزایش قیمت تمام خودروهای مونتاژی شده است. در این راستا شرکت آرین پارس موتور نیز ناگزیر به افزایش قیمت لاماری ایما با توجه به هزینههای تمام شده و با تایید و آنالیز قیمتی مراجع دولتی شد. با این حال به دلیل شرایط سیاسی کشور و شهادت آیت الله رئیسی و موضوع انتقال قدرت به دولت جدید، ابلاغ این افزایش قیمت با تاخیر 50 روزه انجام شد. این روند سبب بروز اختلاف نظر و در نهایت رای شورای رقابت شد. در خصوص آخرین وضعیت قیمت لاماری ایما و اختلاف نظر مشتریان با شرکت، با صابر غرویان، مدیر فروش لاماری به گفتوگو پرداختیم.
ابتدا در خصوص شائبههایی که در فضای مجازی در ارتباط با قیمت خودروهای لاماری در سال گذشته و طی مدت اخیر به وجود آمده، توضیح دهید.
شرکت آرین پارس موتور در بهمن و اسفند سال گذشته، مجوز پیشفروش خودرو سواری لاماری ایما را از معاونت صنایع حملونقل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.
پیرو مجوز پیشفروش صادر شده از سوی وزارت صمت، شرکت آرین پارس موتور، بخشنامه پیشفروش عادی خودروی لاماری ایما را صادر کرد. پیشفروش عادی خودرو، یکی از انواع روشهای مختلف فروش است که در جدول ضوابط و روشهای مختلف فروش در آییننامه اجرایی حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو پیشبینی شده است. در این روش فروش، قیمت خودرو، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد است و پیش فروش با قیمت علیالحساب انجام میشود و شرکت میتواند تا سقف 50 درصد از قیمت خرید نقدی خودرو را از مشتریان دریافت کند. مطابق با قوانین و آییننامههای موجود، شرکت آرین پارس موتور مبلغ 715 میلیون و 500 هزار تومان را که معادل 50 درصد قیمت نقدی خودرو در آن تاریخ یعنی یک میلیارد و 431 میلیون تومان بود را از مشتریان دریافت و اقدام به عقد قرارداد با مشتریان کرده است.
منطبق با آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان حداکثر تاریخ تحویل در پیشفروش عادی 12 ماه است که بر همین اساس هم شرکت آرین پارسموتور موعد تحویل را در بخشنامه فروش، 120 روز کاری در نظر گرفته و به همین ترتیب موعد تحویل ثبتنامهای پیش فروش عادی بهمن و اسفند ماه آرین پارس موتور در سال گذشته، از مرداد ماه سال 1403 بوده است.
پس از عقد قرارداد با مشتریان و در بازه زمانی بین عقد قرارداد تا موعد تحویل خودرو، طبق تصویبنامه هیات وزیران، تعرفههای قطعات منفصله خودروهای سواری که شامل وانت و موتورسیکلت نیز بوده تغییر کرد و سود بازرگانی این تعرفهها از 16 درصد برای خودروی لاماری به 28 درصد افزایش پیدا کرد.
این افزایش تعرفه قطعات منفصله تا چه اندازه منجر به رشد قیمت تمام شده خودرو لاماری ایما شد؟
تغییر تعرفههای قطعات منفصله خودرو منجر به ایجاد هزینههای انتقالی به مبلغ 96 میلیون تومان به ازای هر دستگاه خودرو لاماری شده است و این جزو هزینههایی است که در آنالیز قیمت خودرو مورد محاسبه قرار میگیرد. همچنین هزینههای انتقالی و دیون قانونی واردات قطعات منفصله خودرو نیز مورد محاسبه قرار میگیرد. لازم است به این نکته اشاره کنم که این هزینهها جدا از تورم احتمالی و افزایش هزینههای سربار، افزایش حقوق و هزینههای پرسنلی، تامین داخل و دیگر هزینهها G&A شرکت خواهد بود.
شرکت آرین پارس موتور برای تسریع در تحویل خودروهای لاماری در سال جاری مشتریان چه اقدامی انجام داد؟ اصولا درخواست قیمتگذاری جدید چه زمانی ارائه شد؟
شرکت به منظور این که بتواند هر چه سریعتر خودرو مشتریان را در مرداد و شهریور ماه 1403 و در موعد مقرر تحویل مشتریان دهد، اقدام به بهروزرسانی قیمت و جداول آنالیز قیمت خود، متناسب با شرایط جدید کرد. در همین راستا در هفتم خرداد ماه سال جاری، درخواست قیمتگذاری شرکت به سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال شد. تاریخ نامهای که بر اساس آن درخواست بهروزرسانی قیمت خودرو را برای سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال کردیم، 12 خرداد ماه بود.
در این راستا رفت و برگشت اطلاعات و مستندات بین شرکت و سازمان حمایت تا تاریخ 17 تیرماه 1403 ادامه پیدا کرد و با تکمیل مستندات، قیمت درب کارخانه خودرو لاماری ایما که متاثر از تغییرات تعرفهای واردات قطعات، تغییرات نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید براساس صورتهای مالی بود، با مبلغ یک میلیارد و 420 میلیون تومان منطبق بر ضوابط قیمتگذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها، اعلام و مصوب شد. بدیهی است که در پرداخت نهایی (مبلغ یک میلیارد و 673 میلیون تومان)، هزینههای ذیل فاکتور شامل هزینههای شمارهگذاری، مالیات ارزش افزوده، اسقاط خودروی فرسوده، بیمه، عوارض شهرداری و غیره نیز به قیمت فوق اضافه میگردد که شرکت در تعیین آنها هیچ دخل و تصرفی ندارد.
بد نیست اشاره کنیم که ظرف سه روز، با تکمیل مدارک و مستندات، قیمت تعیین شد. هزینههای تولید و تعرفهها از حدود سه ماه قبل از تعیین این قیمت برای شرکت افزایش پیدا کرده بود و شرکت عملا در این سه ماه با هزینههای بیشتر، تولید خود را ادامه میداد. اما در 20 تیر ماه این قیمت مشخص شد.
یعنی از تاریخ 20 تیرماه قیمت جدید لاماری ایما تصویب و تایید شده بود؟
بله. اولین موعد تحویل خودروهای پیشفروش عادی ثبتنامی بهمن و اسفند 1402، 13 مرداد ماه 1403 بود. قبل از این تاریخ یعنی 20 تیر ماه قیمت درب کارخانه خودرو لاماری ایما توسط هیات تعیین و تثبیت قیمتها، معادل یک میلیارد و 420 میلیون تومان بوده که با احتساب هزینه¬های قانونی، یک میلیارد و 673 میلیون تومان تعیین شد. شرکت هم به موعد تحویل خودروها نزدیک میشد و به جهت ممانعت از تاخیر در تحویل خودروها، اقدام به صدور دعوتنامه، با آخرین قیمت مصوب و مطابق با آییننامه اجرایی حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو کردیم.
چرا ابلاغ این قیمت از سوی وزارت صمت با تاخیر انجام شد؟
تعیین قیمت لاماری ایما همزمان شد با شرایطی که به دلیل تغییر دولت و دوره انتقالی دولت پیش آمد.
همزمانی تعیین قیمت جدید خودرو سواری لاماری ایما در 20 تیر ماه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در 15 تیرماه باعث شد که ابلاغ قیمت مصوب و تعیینشده توسط سازمان حمایت، (که این قیمت به معاونت صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در 20 تیر ماه اعلام شده بود)، بیش از 50 روز زمان ببرد و به پس از انتقال دولت موکول شود. دوره انتقالی دولت طی شد و بعد از آن قیمت اعلام شد. در صورتی که این قیمت 50 روز قبل تصویب و تعیین شده بود.
این اختلاف نظر در مورد قیمت محصول لاماری ایما، چگونه به وجود آمد؟
ما به جهت این که تاخیری در تحویل خودرو مشتریان به وجود نیاید، در موعد مقرر نسبت به صدور دعوتنامهها متناسب با قیمت مصوب و قیمت تعیینشده اقدام کردیم.
در حال حاضر اختلاف نظری به وجود آمده که آیا تاریخ تصویب مبنای صدور دعوتنامههاست یا تاریخ ابلاغ؟ باید در نظر بگیریم قیمتی که تعیین شده با یک فاصله زمانی، اثرات قیمتی خود را ماهها پیش در تولید محصول گذاشته و شرکتها با هزینههای بیش از قبل در حال تولید خودرو بودهاند.
مهمترین اصل شرکت آرین پارس موتور و سهامداران این شرکت، مشتریمداری و کیفیت است. مشتری همواره نقطه مرکزی پرگار این شرکت بوده و هست. شرکت آرین پارس موتور خود را ملزم و متعهد به تمامی قوانین میداند و همانطور که شرح داده شد، تمام موارد متناسب با قوانین انجام شده و از این به بعد هم همینطور خواهد بود. در صورت هرگونه اختلافنظر و اختلاف برداشت همچنان از مراجع قانونی و شورای رقابت و سازمان حمایت، استعلامهای لازم انجام خواهد شد و مطابق با دستورات پیش خواهد رفت.
متاسفانه عدهای از شرایط اقتصادی کشور سوءاستفاده میکنند و با سوداگری در بازارهای مختلف قصد کسب سودهای نامتعارف را دارند. مطابق با مصوبات جلسه شماره 543 شورای محترم رقابت، انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص ثالث، حتی به صورت وکالتی، ممنوع است. متاسفانه افراد زیادی این حوالهها را خرید و فروش کردهاند که استعلامات لازم را هم در این خصوص اخذ میکنیم. شرکت آرینپارسموتور همیشه سعی داشته است محصولات خود را به مصرفکننده نهایی برساند و از سوداگری و ایجاد بازارهای کاذب جلوگیری کند و خودرو را با قیمت مصوب در اختیار مصرفکنندگان نهایی قرار دهد. متاسفانه در روزهای اخیر افرادی با تهییج مشتریان عزیز، برای کسب سودها و منافع نادرست، اقدام به برهمزدن نظم اقتصادی کردهاند که شرکت آرین پارس موتور این موارد را هم پیگیری خواهد کرد.
در فراخوان منتخبین لیست رزرو قرعهکشی فروش اخیر، شاهد افزایش 28 میلیون تومانی قیمت خودرو لاماری ایما بودیم. چرا این رقم به قیمت نهایی افزوده شده است؟
ما همچنان با تاریخ مصوب 20 تیر ماه 1403 در حال فروش به روشهای مختلف هستیم و تغییری که در قیمت مصرفکننده اخیر به وجود آمده، تغییر در قیمت درب کارخانه نیست و این تغییر به دلیل عوارض و مالیات شمارهگذاری است که مبلغ 28 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در صورتی که قیمت درب کارخانه همان قیمت قبلی است و ما هیچ افزایش قیمتی نداشتهایم.
در نهایت خواهشمندم که تمام مشتریان از مراجع رسمی، از نمایندگیهای رسمی شرکت، دفتر مرکزی و واحد امور مشتریان لاماری پیگیری امور را داشته باشند و امکان سوءاستفاده را به افرادی که به روشهای مختلف به دنبال سودجویی و منافع خود هستند، ندهند. شرکت هم همواره پاسخگوی هرگونه سوال و درخواست برای مشتریان است.