به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر خودرو ، روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره گرانی نرخ خودرو گفت: مدیریت صنعت خودروسازی سالهاست که به انحراف رفته و بهجای اینکه بیاییم زنجیره تولید خودرو را مدیریت کنیم دولت از بنگاههای خودروساز حمایت میکند یعنی وزیر صمت وزیر خودروسازهاست نه وزیر صنعت و بازار خودرو، چون تمام هموغم خود را برای این میگذارد که خودروساز زیان نبیند.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس اظهار کرد: نفع خودروساز در این است که زنجیره صنعت خودرو اصلاح و بازار خودرو ساماندهی شود منتهی معمولاً وزرای صمت همیشه به سمت خودروساز غش میکنند و این باعث میشود که یک طرفه موضوعات و مشکلات را بررسی کنند و فقط زیان انباشته در خودروسازی را ببینند درحالیکه راهکار زیان انباشته این است که شما ساختار صنعت خودرو و رابطه قطعهساز و خودروساز را اصلاح و هزینههای غیرمولد را در خودروسازها صفر کنید همچنین بازار فروش و عرضه خودرو را باید اصلاح و شفاف کرد و رانتها و سوداگریهایی که در این بازار وجود دارد را از بین ببرید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در صنعت خودروسازی در تعامل با خارجیها، اقتباس فناوری به صورت واقعی و افزایش تولید باید باشد یعنی سیاست بازار را در قبال تولید باید اعمال کنند و اگر خارجیها میخواهند در ایران محصولشان را عرضه کنند باید به توسعه صنعت خودروسازی در کشور و افزایش نرخ تولید در کشور متعهد باشند به همین دلیل باید بازار را در قبال تولید عرضه کنیم سپس در اختیار خارجی قرار دهیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: مسائل مذکور مسائلی است که در کشورهای مختلف اعمال شده و جواب هم گرفتند، اما ما پرهیز داریم و همیشه به سمت یکسونگری میرویم و صنعت خودرو را معادل دو تا خودروساز قلمداد میکنیم و فکر میکنیم اگر این دو خودروساز را بهطور غیرمشروط و بیضابطه کمک و حمایت کنیم کار درستی انجام دادهایم.
ایزدخواه گفت: وزرای صمت همیشه در شعاع هژمونی خودروسازها گیر میکنند و از آن طرف هم دولتها معمولاً زمین بازی را در اختیار مجلس قرار نمیدهند و مجلس را محدود میکنند و بعد که مجلس مصوبه میگذارد باز در مرحله بعد در شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام وتو میشود و این وضع موجودی است که ما داریم.
این نماینده مجلس میگوید مدیریت کلان خودروسازی قطعاً به قهقرا رفته و منحرف شده و مجلس هم به نوعی در این موضوع خلعید شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: استیضاح وزیر آخرین کار است و لزوماً ما را به جواب نمیرساند و مسیر را بهبود نمیدهد و فقط یک اقدام تنبیهی است، اما معتقدیم اگر به معنای واقعی کلمه اجازه داده شود که مجلس در این موضوع تدبیر و ریلگذاری کند میتوانیم تا حد خوبی مشکلات را حل کنیم، اما همیشه دستهای پشت پرده اجازه نمیدهند مجلس راهی را که باید برود، طی کند.
ایزدخواه تصریح کرد: استیضاح راهحل نیست و فقط یک اقدام مُسَکِّنی است. اگر سیاست اصلاح نشود هر وزیری در اینجا قرار بگیرد همان مسیر غلط قبلی را میرود.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس درباره مافیای خودرو که حتی وزیر هم استیضاح میشود بازهم کسی حریف آنها نمیشود، گفت: یک باشگاه مدیرانی در عرصه خودرویی شکل گرفته که این مدیران در حوزههای مختلف و بخشهای کلان کشور در حاکمیت و بخشهای دولتی و در دستگاه نظارتی حضور دارند که یک سیاستی را از سی سال پیش در خودروسازی در دست گرفتند و آن حمایت بیحدوحصر از بنگاه خودروساز و غفلت از زنجیره صنعت خودرو است و سیاستی که تا امروز اعمال شده سیاست چاق کردن خودروساز و لاغر کردن زنجیره صنعت خودرو و متضرر شدن مردم بوده است لذا راهحل این است که ما این امر را اصلاح و انحصار را از بین ببریم و مجلس به معنی واقعی کلمه اجازه ورود و ریلگذاری در صنعت خودرو داشته باشد و مصوبات مجلس در نهادهای بالادستی وتو نشود که امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما تا این لحظه ما هنوز سیگنال امیدوارکنندهای ندیدیم، چون هر وزیری بیاید این مسیر را با همین دستفرمان ادامه میدهد.