به گزارش خودرونگاران به نقل از ISQI ، با نزدیک شدن به نمایشگاه اکسپو، بهعنوان یکی از رویدادهای مهم تجاری و صنعتی، بر آن شدیم تا با یوسف باقریان، معاون بازرسی کالا و تجهیزات شرکت ISQI گفتوگو کنیم. هدف ما بررسی اهداف و برنامههای کلیدی این شرکت برای حضور در نمایشگاه است. در این مصاحبه، یوسف باقریان به بررسی فرصتهایی که این نمایشگاه برای توسعه خدمات بازرسی کالا و تجهیزات فراهم میکند، میپردازد و بر اهمیت این رویداد بهمنظور گسترش بازار خدمات بازرسی در سطح بینالمللی تأکید خواهد کرد.
1- چه اهدافی را برای حضور ISQI در نمایشگاه اکسپو در حوزه بازرسی کالا و تجهیزات تعیین کردهاید؟ و فکر میکنید این حضور چه فرصتهایی را برای شرکت خواهد داشت؟
نمایشگاه اکسپو یک فرصت مناسب برای معرفی توانمندیهای شرکتها و مجموعههای ایرانی در حوزه صادرات محصولات و خدمات است. شرکت ISQI در یکی دو سال اخیر، بهطور جدی وارد حوزه صادرات خدمات شده و هدف اصلی ما از حضور در این نمایشگاه، گسترش بازار خدمات بازرسی در سطح بینالمللی است.
از سوی دیگر، بسیاری از مشتریانی که به بازار ایران دسترسی دارند و در حوزه واردات کالا به کشور فعالیت میکنند نیز در این نمایشگاه حضور دارند. بنابراین، علاوه بر بازار صادرات خدمات، به ارائه خدمات به این دسته از مشتریان نیز توجه داریم.
نکته مهم دیگر، مزیت رقابتی هزینه پایین حقوق و دستمزد در ایران نسبت به استانداردهای جهانی است که امکان ارائه خدمات با هزینه پایینتر به مشتریان خارجی را فراهم میسازد. این موضوع میتواند برای کشورهایی که امکان صدور مجوز کار برای نیروی کار ایرانی را دارند، بسیار جذاب باشد. البته بالفعل شدن این فرصتها بستگی به شرایط نمایشگاه و کیفیت ارتباطاتی دارد که در طول آن شکل میگیرد.
2- آیا برای اینکه از این فرصت برای جذب مشتریان جدید در حوزه بازرسی کالا استفاده کنید، برنامه خاصی دارید؟ چه برنامهای؟
بله، ما برنامهریزی دقیقی برای استفاده از ظرفیت این نمایشگاه انجام دادهایم. شرکت ISQI در دو بخش مستقل، یکی در حوزه نفت و گاز و دیگری در حوزه بازرسی کالاهای اساسی مانند غلات و صنایع غذایی، حضور خواهد داشت.
در این راستا، بروشورها و اقلام تبلیغاتی آمادهسازی شدهاند و همچنین جلسهای با تیم همکاران برگزار شده تا شرکتهای حاضر در نمایشگاه دستهبندی شوند و وظایف مذاکره با آنها به افراد مشخص سپرده شود. هدف ما این است که با حضور فعال در محل نمایشگاه، ضمن پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، مذاکرات موثری برای جذب مشتریان جدید انجام دهیم.
3- فکر میکنید حضور در این نمایشگاه چه جنبههای دیگری میتواند داشته باشد که به آن اشاره نکردیم؟
حضور در نمایشگاهها، صرفاً محدود به ایجاد قراردادهای تجاری فوری نیست، بلکه بیشتر در راستای افزایش شناخت برند و ایجاد آشنایی اولیه در ذهن مخاطبان مؤثر است.
بهعنوان نمونه، ما در همایش سالیانه اتحادیه نفت و گاز شرکت کردیم. شاید افراد زیادی مستقیماً با ما تماس نگرفتند، اما پس از آن، بسیاری از شرکتکنندگان به خاطر حضور ما، ما را به یاد داشتند. چنین حضورهایی باعث میشود در زمان نیاز به خدمات بازرسی، نام ISQI در ذهن تصمیمگیران باقی بماند و این نوع آشنایی به ایجاد اعتماد کمک میکند.
همچنین، این نمایشگاهها فرصتی هستند برای تمرین مهارتهای مذاکره و تعامل تیمهای جوان ما با مشتریان بالقوه. از نظر برندینگ نیز، مانند نصب بیلبورد در اتوبانها، ممکن است بازگشت مالی مستقیم نداشته باشد اما در بلندمدت تأثیرگذار است. حتی ممکن است این حضور به ارتقاء اعتبار شرکت در نظر نیروی کار نیز کمک کند.
در مجموع، این نمایشگاهها علاوه بر ابعاد تجاری، جنبههای برندینگ، تمرین عملی، شناخت بازار، و ایجاد روابط بلندمدت را نیز به همراه دارند.