به گزارش خودرونگاران به نقل از ایکوپرس، مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو با اعلام این خبر افزود: سامانه هیبرید در این خودرو دارای توان 150 کیلووات (200 اسب بخار) و گشتاور 300 نیوتنمتر در حالت موازی است که برای یک خودرو سدان قابلیت رانندگی بسیار جذابی را ایجاد میکند.
وی ادامه داد: در فاز نخست، گیربکس DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU5 NA بهروزرسانیشده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تیراژ اولیه تولید این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال 1406 به 30 هزار دستگاه در سال افزایش مییابد.
به گفته وی، این گیربکس در فاز بعدی توسعه، از سال 1407 بر روی خودروی ریرا با موتور توربوشارژ TU5 TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهمترین طرحهای فنآورانه ایرانخودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهرهوری و سازگاری با محیطزیست بهشمار میرود.
پازوکی با اشاره به ویژگیهای تارا هیبریدی گفت: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرایند شارژ باتری به صورت داخلی انجام میشود. در این فنآوری، موتور برقی مسوول شتابگیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش میماند.
وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت 1.8 کیلوواتساعت دارد و مصرف سوخت آن به 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل 35 درصد را نشان میدهد.
معاون طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود 12 درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینهسازی ساختاری به 35 درصد افزایش یافته و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.
با تحقق این پروژه، ایرانخودرو گام بلندی به سوی بومیسازی فنآوریهای روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی برخواهد داشت.