به گزارش خورونگاران به نقل از ایسنا، آمار منتشر شده این بندر در بلژیک، نشان داد که در 6 ماه اول سال میلادی جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته، 15.9 درصد کاهش در ارسال خودروهای سواری و ونهای جدید به آمریکا رخ داده و کاهش چشمگیر در ماه مه و یک ماه پس از اعلام تعرفههای روز آزادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مشاهده شد.
صادرات کامیون و آنچه تجهیزات سنگین و مورد استفاده در ساخت وساز مینامند، حدود یک سوم کاهش یافته و به 31.5 درصد رسیده است.
بندر آنتورپ بروژ، یکی از بزرگترین قطبهای صادرات خودرو در جهان است و در سال 2024، بیش از سه میلیون دستگاه خودرو از این بندر به سراسر جهان صادر شد.
این بندر در بیانیهای اعلام کرد: چشمانداز نیمه دوم سال میلادی جاری، همچنان مبهم است. موارد زیادی به این بستگی دارد که آیا توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا تا اول اوت، بدست خواهد آمد یا خیر.
خودروسازان اروپایی از فولکسواگن گرفته تا ولوو، امیدوار بودند که هفته گذشته و پس از پایان مهلت اولیه ترامپ برای توافق تعرفهای با اتحادیه اروپا، توافقی حاصل شود. این خودروسازان، قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید، 2.5 درصد تعرفه بر صادرات پرداخت میکردند اما 25 درصد دیگر، از آوریل، به این تعرفه، افزوده شد که دهها هزار دلار به قیمت یک خودرو خانوادگی در آمریکا اضافه خواهد کرد.
«جاستین اتکین»، نماینده بندر آنتورپ بروژ در انگلیس و ایرلند، گفت: بنادر سراسر اروپا توسط برگزیت، همهگیری ویروس کرونا، ازدحام بنادر ناشی از کمبود کانتینر در سال 2024 و همچنین به دلیل مشکل گسترده ازدحام در تمام بنادر شمالی، با مشکلاتی مواجه شدهاند. «اتکین»، گفت: تاثیر تعرفهها در مقایسه با برگزیت، بیشتر یک شوک آنی، بوده است.
«اتکین» گفت: شواهدی نیز مبنی بر انبار شدن خودروهای چینی در این بندر وجود دارد که ممکن است نشاندهنده انحراف تجارت از آمریکا به دلیل درگیری پکن با موانع تعرفهای باشد.
طبق گزارش گاردین، آمریکا پس از انگلیس، دومین شریک تجاری بزرگ بندر آنتورپ بروژ است و شواهدی وجود دارد که صادرکنندگان آمریکایی نیز برای جلوگیری از هرگونه تعرفه تلافیجویانهای که اتحادیه اروپا ممکن است در صورت جنگ تجاری اعمال کند، محمولهها را زودتر بارگیری میکنند.