خودرونگاران - بازار خودرو همانقدر که جذاب و پر متقاضی است، همواره دستخوش تصمیمات متناقض دولت مردان و تصمیم گیران بوده است، تصمیماتی که ثمره آن با حقوق مردم رابطه مستقیمی دارد و بعضا با توجه به وعده های عملی نشده دپلتی ها به وعده سرخدولت تعبیر می شود.
به گزارش خودرونگاران، بحث شیرین واردات خودرو سالهاست که پر بازدیدترین خبر رسانه ها و البته خواست اکثریت مردم است ،بحثی که قرار بود ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم باشد، اما امروز با تأخیرهای چندماهه، تغییرات قیمتی ناگهانی، صفهای طولانی تخصیص ارز و ابهامات قانونی، مشتریان بیشترین آسیب را میبینند، پرسش اساسی این است؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولی اصلی واردات، چگونه از حقوق مصرفکنندگان حمایت میکند؟
در ماههای گذشته و به واسطه تصمیم دولتمردان برای اعطای مجوز واردات خودرو هزاران نفر در ماههای گذشته خودرو ثبتنام کردهاند، اما اکنون با واقعیتی تلخ روبهرو هستند: • تحویلهای چندماهه و معوق • تغییرات ناگهانی قیمتها • ابهامات قانونی و گمرکی
این وضعیت بهوضوح نشاندهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را بهامید دریافت خودرو پرداخت کردهاند، اما همچنان سردرگم و بیپاسخ ماندهاند.
حال آنکه کارشناسان بازار معتقدند که واردات خودرو گرفتار سه مشکل است نخست اختلالهای مکرر سامانه جامع تجارت که روند ثبت سفارشها را فلج کرده است.
دوم ؛ صفهای طولانی تخصیص ارز؛ بسیاری از واردکنندگان هفتهها و حتی ماهها در انتظار دریافت ارز هستند. این تأخیر مستقیم روی زمان ترخیص و قیمت تمامشده خودرو اثر میگذارد و مشتریان را در انتظار نگهمیدارد.
و در نهایت موانع و بوروکراسی گمرکی که فرآیند ترخیص خودروها را پیچیده و زمانبر کرده است.
البته وزارت صنعت در نامهای به معاون حقوقی رئیسجمهور خواستار ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه سال 1404 شده است. هدف این اقدام، کنترل قیمت خودروهای وارداتی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است،
با این حال، رویه فعلی گمرک همچنان بر تسهیل امور نیست و همین امر باعث افزایش قیمت خودروها شده است. وزیر صنعت تأکید کرده بود که بخش عمده خودروهای وارداتی با استفاده از سپردههای ارزی خارجی ثبتسفارششده و ترخیص آنها طبق تعرفه جدید میتواند از افزایش چندبرابری قیمتها جلوگیری کند اما وضعیت بازار و روند کند تحویل خودروها به مشتریان حکایت از اوضاع بههمریخته وضعیت خودروهای وارداتی دارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهعنوان متولی اصلی واردات خودرو، میتواند با اقداماتی همچون شفاف و پایدار نگه داشتن سامانه جامع تجارت، تسریع در تخصیص ارز و حذف صفهای طولانی، به روز رسانی فرآیندهای گمرکی و در نهایت مدیریت تعرفهها را بهگونهای مدیریت کند که حقوق مردم رعایت شود و قیمت خودروهای وارداتی کنترل شود در جهت رفع مشکلات در این زمینه برآید.
اما واقعیت امروز نشان میدهد که وزارتخانه هنوز نتوانسته است گره اصلی مشکلات را باز کند و مردم قربانی تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ شدهاند.
واردات خودرو که باید آرامشبخش بازار باشد، اکنون به معضلی مضاعف تبدیل شده است، اما پرسش اساسی اینجاست؛ آیا اراده واقعی برای ساماندهی واردات خودرو وجود دارد؟ چگونه حقوق مصرفکنندگان در شرایط فعلی تضمین خواهد شد؟
تا زمانی که پاسخ روشنی به این پرسش ها ارائه نشود، مشتریان همچنان نخستین قربانی آشفتگی در واردات خودرو خواهند بود.