به گزارش خورونگاران به نقل از اقتصاد سالم ؛ امروزه صنعت خودرو در جهان بخش اعظم سود خودرو را نه در فروش، بلکه در فرآیند خدمات پس از فروشِ محصولات خود تعریف کرده است.
با این حال در چند سال اخیر برخی شرکتهای وارد/مونتاژکننده خودروهای چینی با سوءاستفاده از این فرایند جهانی، به نوعی “کلاهبرداری” از مشتری ایرانی مشغول شده اند…
به این معنا که نه تنها خودروهای چینی وارداتی/مونتاژی را به مراتب گران تر از قیمتهای جهانی می فروشند، بلکه تعرفه و قیمت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای آنها از فرط گرانی “غیرقابل باور” است…
در این رابطه بررسی های میدانی پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، نشان می دهد که برخی شرکتهای واردکننده/مونتاژکننده خودروهای چینی در ابتدا با:
الف_ تبلیغات فراوان، گسترده و فریبنده
ب_ ارائه آپشن ها
ج_ و حتی عرضه اقساطی خودرو
مصرف کنندگان را در “تورِ” خود می اندازند و محصولات شان را به آنها می فروشند؛ اما بعد از “فروش” خودرو و دریافت “پولِ” مشتری، صحنه به سرعت عوض می شود آنجایی که:
الف_ نمایندگی و شبکه خدمات پس از فروش مناسبی (از نظر تعداد و گستردگی جغرافیایی) برای ارائه خدمات پس از فروش ندارند
ب_ قطعات یدکی خودروهای فروخته شده، کم یاب و بعضا نایاب است!
ج_ تا حدی که خودروی مشتریان در صورت خرابی و تصادف، تا “واردات قطعه یدکی“، مدت های مدیدی در پارکینگ متوقف می شود.
د_ علاوه بر این مشکلات، “تیرِ” آخر جایی به مشتری شلیک می شود که برای همین خدمات پس از فروش معیوب و قطعات، هزینه ی “چند برابری” نسبت به تعرفه های واقعی از آنها اخذ می شود!
قیمت آینه بغل، ۲ درصد / چراغ جلو، ۱۱ درصد قیمت خودروی نو است!
بررسی های میدانی نشان می دهد که هم اکنون یک شرکت، یک خودروی وارداتی/مونتاژی چینی را به قیمت حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رساند.
برای فهمیدن عمق فاجعه از عملکرد این شرکت، فقط ۲ آیتم از عملکرد این شرکت بیان می شود:
۱_ درحالیکه قیمت خودرو ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش این شرکت برای تعویض یک عدد آینه بغل این خودرو، حدود ۴۶ میلیون تومان دریافت می کند.
این بدان معناست که درصورت خرابی آینه بغل، مصرف کننده باید معادل ۲ درصد از قیمت کل خودروی صفر را برای تعویض تنها یک عدد آینه بغل خودرو، پرداخت کند.
۲_ باز هم در همین خودرو، قیمت یک جفت چراغ جلوی خودرو، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.
بدین معنا که در صورت یک حادثه یا تصادف جزئی حتی در ترافیک، مصرف کننده باید به طور میانگین معادل ۱۱ درصد! قیمت خودروی نو را تنها برای تعویض یک جفت چراغ جلوی خودرو، به نمایندگی پرداخت کند…
۳_ به اینکه براساس کدام “منطق”، چنین تعرفه هایی وضع شده است کاری نداریم؛ اما پرسش مهم این است که صاحب این خودرو پس از یک تصادف جزئی چه بلایی سرش می آید!؟
در شرایطی که به طور موجز و خلاصه وصف شد، به کسانی که هم اکنون قصد خرید خودروهای وارداتی/مونتاژی چینی را دارند؛ چند توصیه کلیدی می شود:
۱_ پیش از خرید خودرو (و قبل از آنکه فریبِ ظاهر، تبلیغات و آپشن های آنرا بخورید) بررسی کنید که شرکت عرضه کننده؛ چند نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش دارد.
۱/۱_ هرچه تعداد نمایندگی ها، “کمتر” باشد؛ بدین معناست که زحمت و دردسر شما پس از خرید خودرو برای دریافت خدمات پس از فروش “بیشتر” است.
۲_ در گام دوم، زحمت بکشید و به آدرس یکی از همان نمایندگی ها مراجعه کنید تا به طور “میدانی و حضوری“، بررسی کنید که وضعیت موجودی و قیمت قطعات یدکی در نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش عرضه کننده خودرو چگونه است.
۱/۲_ شک نکنید که “تنبلی” شما در این بخش، به بهای سالها “رنج و عذاب” شما در استفاده از خودرو تمام خواهد شد…
۳_ به طور تصادفی، “موجود بودن و قیمت” چند قطعه یدکی را از نمایندگی خدمات پس از فروش “سوال” کنید
۱/۳_ براساس پاسخ پرسش ها، می توانید تصمیم خود را برای خرید یا عدمِ خرید بگیرید…
۲/۳_ اگر قطعات، موجود و قیمت ها، منطقی بود؛ از آن شرکت خرید کنید؛ در غیر آن صورت “فرار” کنید و پشت سر خود را هم نگاه نکنید!
در پایان، پایگاه خبری “اقتصاد سالم” به اطلاع مخاطبان می رساند که قسمت های بعدی این گزارش با بررسی:
الف_ عملکرد “موردی” شرکتهای فعال در این حوزه
ب_ قیمت محصولات
ج_ وضعیت خدمات پس از فروش
د_ وجود قطعات
ذ_ و قیمت های آنها
در آینده منتشر خواهد شد.