شناسه خبر : 434424
تاریخ انتشار :
آتوموتیو نیوز خبر داد

نمایشگاه شانگهای در قرق برقی‌ها

خودرونگاران- بازار خودروهای برقی چین که به سرعت درحال رشد است در اختیار خودروسازان بومی چین قرار دارد، اما رقبای خارجی این خودروسازان قصد دارند به این مساله پایان دهند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از آتوموتیو نیوز، جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، فولکس‌واگن و دیگر خودروسازان بزرگ جهان برنامه فروش خودروهای برقی و برقی-هیبریدی در چین را بررسی کرده‌اند و در نمایشگاه خودروی شانگهای این خودروها را به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه از 19 آوریل (30 فروردین) آغاز به کار می‌کند. البته، خودروسازان خارجی فعال در چین، گزینه‌های چندانی ندارند. سال گذشته میلادی، این کشور برنامه محدودیت انتشار گاز کربن را ارائه کرد که براساس آن 8 درصد از فروش خودروسازان باید خودروهای برقی و برقی-هیبریدی باشد. این مساله تغییرات فراوانی در چشم‌انداز صنعت خودرو چین ایجاد خواهد کرد. براساس گزارش رویترز، سال گذشته، خودروهای برقی تنها 8/ 1 درصد از فروش صنعت خودروی چین را تشکیل دادند.

خودروسازان آلمانی خواستار تاخیر در اجرای این برنامه شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد این برنامه به موقع اجرا خواهد شد. دولت چین اعلام کرده است این برنامه از سال 2018 به اجرا درخواهد آمد. درهر صورت، بازار خودروهای برقی چین به سرعت درحال رشد است و خودروسازان مصمم هستند که در نمایشگاه خودروی شانگهای مدل‌های برقی بیشتری را به نمایش بگذارند.

این در شرایطی است که در سال 2016 فروش خودروهای برقی و برقی-هیبریدی در چین با جهش 50 درصدی رو‌به‌رو شد و به 507 هزار دستگاه رسید و دولت چین پیش‌بینی می‌کند فروش این خودروها در سال جاری میلادی در محدوده 700 تا 800 هزار دستگاه خواهد بود. با این وجود، برندهای چینی نمی‌خواهند سهم بازار را به خودروسازان خارجی واگذار کنند. به گفته مایکل دان، کارشناس صنعت خودرو، برندهای چینی 97 درصد از کل فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند و برای حفاظت از سهم بازار خود، مدل‌های جدید عرضه می‌کنند. مایکل دان می‌گوید: «بازار خودروهای برقی چین دارای چهار ویژگی متمایز است: خودروهای ساخت چین، قیمت پایین، برد مسافتی محدود و کیفیت مشکوک.» مایکل دان، کارشناس صنعت خودرو و رئیس شرکت مشاوره دان آتوموتیو است. به‌دلیل اختصاص یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، خودروهای برقی ارزان قیمت سودده بوده‌اند. براساس گزارش رویترز، سال گذشته قیمت سدان برقی چری ایی‌کیو(eQ) با تخصیص یارانه 8 هزار و 655 دلار بود. اما بدون تخصیص یارانه، قیمت این خودرو به 14 هزار و 500 دلار می‌رسید. اگر پکن از برنامه تخصیص یارانه خود عقب‌نشینی کند، فروش مدل‌های بدون آپشن و ارزان قیمتی مانند چری ایی‌کیو به شدت دچار کاهش خواهد شد. اما خریداران چری مورد هدف خودروسازان خارجی نیستند. نامریتا چو، تحلیلگر مرکز آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید: «خودروسازان خارجی مشتریانی را مورد هدف قرار خواهند داد که درآمد دریافتی (درآمد پس از کسر مالیات و بیمه) نسبتا بالایی دارند و افرادی که به‌دنبال به نمایش گذاشتن ثروت و جایگاه اجتماعی‌شان هستند.»

جنرال موتورز قصد دارد با عرضه «بیوک ولیت 5 » این مشتریان را جذب کند. بیوک ولیت 5 یک خودروی سدان است که بر مبنای شورولت ولت برقی-هیبریدی ساخته شده است. 24 مارس، جنرال موتورز اعلام کرد خودروی ولیت به زودی در چین عرضه خواهد شد. این خودروساز آمریکایی در نمایشگاه خودروی شانگهای از خودروی ولیت آماده تولید رونمایی خواهد کرد. این نمایشگاه، محل رونمایی از خودروهای برقی دیگر خودروسازان نیز هست. اشکودا، خودروساز جمهوری چک، اعلام کرده است در نمایشگاه خودروی شانگهای از شاسی‌بلند کوپه برقی خود با نام «ویژن ایی» رونمایی می‌کند. برد مسافتی این خودرو 310 مایل است. این خودرو قرار است در سال 2020 به بازار عرضه شود. این مدل‌ها، تنها بخشی از موج خودروهای برقی هستند. خودروسازان عمده اعلام کرده‌اند که به شدت روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌کنند:

* جنرال موتورز برای توسعه 10 خودروی برقی و برقی-هیبریدی تا سال 2020، مبلغ 8/ 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

* مرسدس بنز برای توسعه 10 مدل خودروی برقی مبلغ 7/ 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

* فورد موتور اعلام کرده است تا سال 2020، 10 تا 25 درصد از مدل‌های ساخت چین خود را برقی می‌کند.

* فولکس‌واگن طی سه تا چهار سال آینده 15 مدل برقی و هیبریدی معرفی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود فروش سالانه این خودروها 400 هزار دستگاه خواهد بود.

نامریتا چو معتقد است استارت‌آپ‌های چینی فعال در زمینه تولید خودروهای برقی نیز در نمایشگاه خودروی شانگهای حضوری چشمگیر خواهند داشت. شرکت «نکست‌ایی‌وی» که سال گذشته برند«نایو» را ایجاد کرد، در نمایشگاه شانگهای از خودروی خودران و برقی خود با نام «ایی‌وی‌ایی» رونمایی خواهد کرد. شرکت«هیبرید کنتیک» نیز از سدان کانسپت لوکس برقی-هیبریدی خود با نام اچ600 رونمایی خواهد کرد. این استارت‌آپ‌های چینی قصد دارند با عرضه مدل‌های مجلل به افراد شیفته تکنولوژی، به «تسلا»ی دیگری تبدیل شود. «تسلا» خودروساز آمریکایی است که در زمینه تولید خودروهای برقی لوکس فعالیت می‌کند و به تازگی با پشت‌سر گذاشتن جنرال موتورز، به ارزشمندترین خودروساز آمریکایی تبدیل شده است. اما به‌نظر می‌رسد نسخه چینی تسلا، خود تسلا خواهد بود. ماه گذشته، شرکت تنسنت هلدینگ که غول تکنولوژی چین محسوب می‌شود، اعلام کرد 5 درصد از سهام تسلا را به مبلغ 78/ 1 میلیارد دلار خریداری کرده است. تسلا به کمک تنسنت می‌تواند در چین کارخانه مونتاژ بسازد و حضور خود را در این کشور گسترش دهد. اما همه خودروسازان، ازجمله تسلا، مرسدس بنز، جنرال موتورز و دیگران، بر بخشی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به‌شدت فرضی است. به این معنی که جمعیت رو به رشد شیفته تکنولوژی چین پول برای خرج کردن دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا این افراد تمایل دارند که پول‌شان را صرف خرید خودروهای برقی لوکس کنند؟


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.