به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، اینطور که به نظر میرسد، این پرسش همان پرسشی است که این روزها در میان کارشناسان و مدیران مهمترین نهاد دولتی امریکا در امور هوانوردی یعنی اداره هوانوردی فدرال مطرح و به نوعی تبدیل به پرسش روز در این نهاد شده است؛ نهادی که مسئولیت انجام آزمایشهای پروازی در گستره هوافضای امریکا را برعهده داشته و مجوزها و مصوبههای مربوط به این حیطه را صادر میکند.
در این میان مراسم جشنی که در «ترافوجیا» برگزار شد، با سایر مراسمی که به مناسبتهای ویژه برپا میشود، تفاوت زیادی دارد. ترافوجیا شرکتی خصوصی با تخصص و گرایش کامل در زمینه وسایل نقلیه هوایی است و اتومبیل پرنده TF-X ساخته این شرکت در آینده نزدیک ویژویژکنان آسمانهای مناطق شمال شرق امریکا را در خواهد نوردید و هیجان واقعی را با (پرواز و) حرکت رو به جلوی خود به نمایش خواهد گذاشت.
داگنی دوکاچ، سخنگوی ترافوجیا در گفتوگو با مجله R&D با لحنی هیجانزده میگوید: «این ساخته شرکت بدون تردید نقطه عطفی شگرف و بااهمیت در مسیر توسعه برنامههای ماست و بهراستی از این حرکت رو به جلو شاد و سرشار از هیجان هستیم. »
البته با کمال تاسف، در حال حاضر و به این زودیها نمیتوانید به درون یکی از این اتومبیلهای پرنده جست زده و با آن دل آسمان را شکافته و هر جا که خواستید بروید زیرا نمونههای اولیه و آزمایشی این وسیله نقلیه قابل پرواز که این قابلیت آن تایید شده است، نمونههایی در ابعاد مینی و کوچکتر از اتومبیل پرنده اصلی و واقعی است که طول آن به ۲ فوت (حدود ۶۶ سانتیمتر) و وزنش هم به ۵۵ پوند (نزدیک به ۲۵ کیلوگرم) میرسد.
سخنگوی شرکت مجری این پروژه (دوکاچ) درباره وضعیت دریافت تاییدیه اداره هوانوردی فدرال برای وسیله نقلیه پروازی ابداع شده در شرکت ترافوجیا تاکید میکند که صدور قریبالوقوع تاییدیه مورد نظر به معنی تایید اقدام پراهمیت ما در زمینه ساخت اتومبیلهای قابل پرواز و بهبود و ارتقای فناوریهای مربوط به آن است و ثابت خواهد کرد که شرکت ما چه گام عظیمی در مسیر پیشبرد و ارتقای این فناوریها برداشته است.
او همچنین اضافه میکند: «تاییدیه و مجوز FAA (اداره هوانوردی فدرال) به ترافوجیا این فرصت و اجازه را خواهد داد تا سایر آزمایشهای لازم روی TF-X را به صورت دقیق و کامل انجام دهیم که از مهمترین آنها، آزمونهای قابلیت تعلیق و یا به عبارتی، تعیین میزان کیفیت تواناییهای این دستگاه در زمینه معلق ماندن در هواست و روی یک دستگاه TF-X که با مقیاس ۰/۱ اندازههای واقعی ساخته شده، آزمایش میشود و بخش مهمتر و نهایی این آزمونها یعنی جمعآوری اطلاعات و دادههای آماری در رابطه با ویژگیهای پروازی این وسیله نقلیه است که بدون تردید در طراحیهای آینده و نمونههای پیشرفتهتر بعدی و هنگام انتخاب گزینههای گوناگونی که در طراحی بخشهای مختلف این دستگاه پیشروی طراحان قرار دارد، نقش هدایتگر و راهنما یا- بهتر است بگوییم- به عنوان نقشه راه، بیشترین تاثیر را در ارتقای قابلیتهای آن خواهد داشت. این گزارش که از سوی شبکه خبری فاکسنیوز امریکا منتشر شد، در پایان خاطرنشان کرده است که در صورت تکمیل و تحقق این پروژه یعنی روزی که TF-X واقعی و کامل وارد زندگی حقیقی ما شود، قادر خواهیم بود با این خودروی پرنده با سرعتی بیش از ۲۰۰مایل در ساعت (حدود ۳۲۲ کیلومتر در ساعت) حرکت و پرواز کرده و مسافتی تا محدوده پروازی ۵۰۰مایلی (۸۰۵کیلومتری) را طی کنیم.
اتومبیل پرنده؛ در بازار
عرضه نخستین خودروهای پرنده به بازار فروش تا ۲سال دیگر یعنی تا ۲۰۱۷م تحقق پیدا خواهد کرد.
با انتشار گزارش پیشین در اواخر هفته گذشته، گزارشی با مضمون بالا نیز از سوی شبکه خبری مترونیوز انگلیس منتشر و در پایگاههای خبری اینترنتی اروپا جلبنظر میکرد و از آنجا که از نظر سوژه گزارش، نزدیکی بسیار زیادی با گزارش شبکه فاکسنیوز دارد وزن خبری این گزارش نیز اگر بیشتر از گزارش قبل نباشد، کمتر از آنهم نیست.
یک مدل اتومبیل با قابلیت پرواز در آسمان و ظرفیت ۲سرنشین که میتواند در مسیرها و جادههای معمولی حرکت کند و با سوخت مصرفی بنزین معمولی و آمادهسازی سریع ۲بال پروازی آن، از هر زمین یا محوطه – حتی چمنکاری شده ـ به عنوان باند پرواز استفاده کرده و در آسمان اوج بگیرد، در سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی حداکثر تا ۲ سال دیگر روانه بازار فروش و عرضه به مشتریان خواهد شد.
شرکت آئروموبیل از کشور اسلوواکی طراح و سازنده این اتومبیل پرنده بوده و مدیرعامل آن معتقد است که با تلاش کارکنان و همکارانش قادر خواهند بود تا سال ۲۰۱۷م خودروی ابداعی و ساخته شرکتشان را به بازار عرضه کنند. یوراژ واچولیک، مدیرعامل شرکت آئروموبیل که در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرده بود، در لابهلای سخنان خود و به دنبال ارائه توضیحاتی درباره این خودروی پرنده، تصویر ذهنی خود از آینده را برای حاضران در کنفرانس توصیف کرد؛ آیندهای که در آن اتومبیلهای پرنده، سبکبال و به نرمی و البته با سرعتی آهستهتر از هواپیماهای مسافربری در آسمان در رفت و آمدند و سفر به وسیله تاکسیهای پرنده تبدیل به امری رایج و معمول شده است.
واچولیک به این نکتهها هم اشارهای گذرا کرد: ما برای استفاده از این وسیله نقلیه قابل پرواز حتی نیازی به فرودگاه نداریم. با این خودرو میتوان با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت (۱۶۱ کیلومتر در ساعت) روی زمین و با سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت (نزدیک ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) در آسمان پرواز کرد و برای فرودآمدن نیز میتواند در زمین چمنی که فقط ۱۵۰ فوت (۵۰متر) طول داشته باشد، بر زمین بنشیند. ضمن اینکه در حالت پروازی خود قادر به پیمودن مسافتی بیش از ۴۳۰ مایل (۶۹۲ کیلومتر) خواهد بود. همچنین این خودروی پرنده برای برخاستن از روی زمین و به پرواز درآمدن تنها به مسافت ۷۵۰ فوتی (۲۵۰ متری) احتیاج خواهد داشت.
سازندگان این خودرو هنوز قیمت دقیقی برای فروش آن اعلام نکردهاند اما براساس آنچه در این گزارش بر آن تاکید شده است، این اتومبیل پرنده برخلاف رقبای خود تا حد ممکن واقعی و حقیقی بوده و هماکنون نیز در حال پرواز در آسمان اروپاست.
به گفته مدیرعامل آئروموبیل، در حال حاضر تنها مانع اصلی در مسیر عرضه این خودرو به بازار، قوانین و مقررات دولتی در هر ۲ بخش روی زمین و در آسمان است.