شناسه خبر : 422956
تاریخ انتشار :
خودروهای «پلیس»، معاینه فنی دارند یا ندارند؟

خودروهای «پلیس»، معاینه فنی دارند یا ندارند؟

«خودروهای پلیس معاینه فنی ندارند» همین یک جمله قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران کافی بود تا مقامات مختلف نیروی انتطامی درباره صحت این سخنان، مورد پرسش خبرنگاران قرار بگیرند، اما این ادعا چقدر واقعیت دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، نواب حسینی منش، قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران صبح روز دوشنبه در نشستی خبری گفته بود که «هیچ خودروی پلیسی به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده و این نشان می‌دهد که آن‌ها اعتقادی به معاینه ندارند و حتی در سخنانشان معاینه فنی را کاغذپاره می‌نامند.» کمتر یک از ساعت از انتشار این سخنان نگذشته بود که سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در نشست خبری‌اش به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ماشین‌هایی که در شهر تردد می‌کنند باید معاینه فنی داشته باشند، البته برخی از خودروهای پلیس شخصی هستند که آنها نیز باید طبق قانون معاینه فنی داشته باشند و اینطور نیست که یک نفر بگوید این خودرو نظامی است، پس معاینه فنی نیاز ندارد ضمن اینکه اگر خودروهای عملیاتی، اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های نیروی انتظامی نیز آلایندگی داشته باشند، باید رفع شود. البته باید بگویم که خودروهای ما فرسوده نیستند، اما اگر بر اساس قوانین کشور پنج سال از عمر تولیدشان گذشته باشد باید طبق قانون و ضوابط، معاینه فنی‌ها را دریافت کنند.»

 

خودروهای گشتی پلیس معاینه فنی دارند؟

خودروهای گشت و کلانتری‌ها نیز با توجه به تعداد بالایشان در مظان اتهام شراکت در آلودگی هوا قرار داشت و همین موضوع و کیفیت معاینه فنی این خودروها از سردار شرفی، رییس پلیس پیشگیری ناجا مورد پرسش قرار گرفت و او در این‌باره به ایسنا گفت: معاینه فنی تمام خودروها در ایران هرطور که باشد معاینه فنی خودروهای پلیس نیز همانطور است و باید همان مولفه‌ها در آن رعایت شود. ضمن اینکه قوانین سختگیرانه‌تری نیز برای خودروهای پلیس وجود دارد و تمام خودروهای گشتی، یگان امداد و ... در سراسر کشور معاینه فنی دارند و هربار مورد بررسی نیز قرار می‌گیرد.»

واکنش‌ها به سخنان قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران از سوی پلیس ادامه یافت و سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی را نیز مجبور به توضیح کرد، مهری در متنی که مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور ناجا در اختیار رسانه‌ها قرار داد، گفته است:« علت عدم مراجعه ما به مراکز معاینه فنی عادی، طبقه بندی‌هایی است که ستاد کل برای خودروهای نظامی مشخص کرده است.»

او درباره اینکه چرا خودروهای پلیس به مراکز معاینه فنی شهرداری مراجعه نمی‌کنند، نیز گفت:«بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح سال‌هاست که خودروهای پلیس به صورت هفتگی و ماهانه در تعمیرگاه‌هایی که برای سلامت خودرو نظامی در نظر گرفته شده است، بازدید و سلامت خودرو از نظر ظاهری و فنی بررسی می شود. اظهار نظر این مقام مسئول شخصی است و این موضوع خارج از حیطه وظایف اوست، ما به مراکز معاینه فنی عادی که زیر مجموعه شهرداری است، مراجعه نمی‌کنیم و علت عدم مراجعه ما به این مراکز نیز همانطور که گفتم طبقه بندی‌هایی است که ستاد کل برای خودروهای نظامی مشخص کرده است.»

مهری با بیان اینکه «برای خودروهای پلیس دفترچه‌های تعمیرات، جایگزین برچسب معاینه فنی است»، افزود:« با توجه به اینکه سلامت خودروهای پلیس برای ستاد کل نیروهای مسلح حساسیت دارد از دفترچه تعمیرات به صورت روزانه بازدید می شود.»

رییس پلیس راهور ناجا میانگین عمر مفید خودروهای وارداتی پلیس را هفت سال و نیم و میانگین عمر خودروهای تولید داخل پلیس را پنج سال دانست و گفت: « عمر مفید 90 درصد خودروهای پلیس، زیر هشت سال است.»

به گزارش ایسنا، گرچه با توضیحات مقامات مسوول در پلیس به نظر می‌رسد خودروهای نظامی و انتظامی هم از ضرورت معاینه فنی معاف نیستند، اما آنچه که در موضوع معاینه فنی باید مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد، همچنان در جای خود است، کاهش سن معاینه فنی خودروهای صفر و افزایش اختیارات پلیس در برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از مواردی است که بهتر است حالا که آسمان پایتخت روزهای ناسالم خود را پشت سر گذاشته مورد بازنگری قرار بگیرد.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.