شناسه خبر : 423333
تاریخ انتشار :
استفاده همزمان اطلاعات و سرگرمی در خودرو

استفاده همزمان اطلاعات و سرگرمی در خودرو

فناوری‌های هوشمند دیجیتال و عرصه بی‌انتهای واقعیت مجازی، صنعت جهانی خودروسازی را در یک دهه گذشته زیر و رو کرده است.

 به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، این در حالی است که دنیای دیجیتال و فناوری‌های متحول‌کننده زاییده این دنیا، هنوز نخستین سال‌های ظهور و حضورشان در قلمرو صنایع خودروسازی را سپری می‌کنند و به طفلی می‌مانند که در شرف ورود به سال‌های نوجوانی حیاتش است. بنابراین با محصولات و تجهیزات الکترونیکی هوشمندی که به‌وسیله متخصصان فعال با گرایش صنعت خودروسازی یکی پس از دیگری به بازارهای جهانی خودرو معرفی می‌شوند. پس از سپری شدن چند سال، این تصور منطقی و معقولانه خواهد بود که انتظار داشته باشیم هر اتومبیل یا کامیون یا تریلی فعال و در حال حرکتی که در بزرگراه‌ها و جاده‌های سراسر دنیا در تردد هستند، مجهز به یک یا ۲گونه مختلف از سیستم‌های «Infotainement» (این کلمه در واقع از ترکیب ۲ کلمه Information ـ به معنی اطلاعات ـ و Entertainement ـ معنی سرگرمی و سرگرم‌کننده ـ شکل‌گرفته، این کلمه مرکب جدید به معنی سیستم ارائه‌دهنده توأم با اطلاعات و سرگرمی است) باشند؛ دو سیستم عامل شناخته شده شامل اَپِل و اندروید.

سیستم «Infotainement» ـ که شاید بتوان آن را «سیستم اطلاع و سرگرمی همزمان» نامگذاری کرد ـ به‌نوعی جایگزین سیستم استریوی صوتی اتومبیل شده و در تعریف عملکرد آن می‌توان گفت این سیستم، امکانات و قابلیت‌های صوتی سرگرم‌کننده را با اطلاعات مربوط به عملکرد اتومبیل ترکیب کرده و امکان بکارگیری و استفاده از هر ۲ قابلیت (اطلاعات و سرگرمی) را به شکل همزمان در داخل اتومبیل فراهم می‌کند.
مشابه بیشتر تلفن‌های همراه هوشمندی که در جیب‌های‌مان داریم، عموم سیستم‌های «Infotainement» کنونی که در گروهی از اتومبیل‌های مدرن و لوکس خودروسازان معتبر جهان نصب و راه‌اندازی شده‌اند نیز از یک یا ۲ نشان(برند) تجاری شناخته شده یا به عبارت دیگر، یک یا ۲ نوع سیستم عامل شناخته شده در اسمارت‌فون‌ها بهره می‌برند یعنی یا اندروید یا (آی‌اواس) اَپِل و البته گاهی اوقات از هر دو.
هر دو سیستم ویژه خودرو که به عنوان «Apple carplay» و «android Auto» نزد خودروسازان شناخته می‌شوند، به کاربران‌شان اجازه می‌دهند نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد نظر آنها که در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند را از طریق نصب تلفن همراه در محل ویژه آن روی داشبورد اتومبیل و اتصال سیستم تلفن همراه به سیستم عامل نصب شده در خودرو، انواع کارکردهای موبایل خود را با استفاده از صفحه‌های نمایشگر لمسی از درون اتومبیل نیز پیگیری کنند.

 


تجهیز خودروهای لوکس، خودروهای الکتریکی و اتومبیل‌های خودران به دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیشتر شرکت‌های خودروسازی جهان به‌طور معمول از طریق مشارکت با شرکت‌های فعال در این حوزه انجام می‌شود؛ (مانند اعلام خبر همکاری گوگل و جنرال‌موتورز که چند روز گذشته منتشر شد) و تمامی تجهیزات و اپلیکیشن‌های به کار گرفته شده از طریق ۲ سیستم عامل اندروید یا اپل (آی‌اواس) انجام شد. اما در میان خودروسازان معتبر بین‌المللی، شرکت ژاپنی تویوتا تنها خودروساز شناخته شده‌ای است که خلاف عرف رایج عمل کرده است. این شرکت برای مجهز کردن اتومبیل‌های تولیدی خود به فناوری اشاره شده نه از سیستم «APPLE CARPLAY» شرکت اپل و نرم‌افزارهای آی‌اواس این شرکت استفاده کرده و نه به سراغ نرم‌افزارهای اندروید و سیستم «Android Auto» رفته است.
کارل بروئر، تحلیلگر ارشد در موسسه کتاب مرجع «Kelley Blue Book» در گفت‌وگو با گاردین درباره این اقدام تویوتا می‌گوید: «شرکت تویوتا به‌عنوان خودروساز شماره یک جهان با این اقدام قصد دارد موقعیت کنونی‌اش را حفظ کرده و استقلال عملی که تا به امروز در فعالیت‌هایش داشته را تداوم بخشد. »
بروئر همچنین تاکید می‌کند: «تویوتا مصمم است تجهیزات رابط کاربری مورد نیاز خودروهای تولیدی‌اش را با استفاده از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای ویژه و انحصاری خود تامین کرده و اتصال این خودروها به فضای مجازی و آنلاین کردن آنها را از طریق ملزومات رابط کاربری ساخته خودش، برقرار کند. در میان اتومبیل‌های فروخته شده خودروسازان امریکایی، محصولات شرکت اپل و سیستم ویژه آن، در برخی مدل‌های مشخص از خودروهای نظیر آئودی، فراری، فورد، جنرال‌موتورز، هوندا، هیوندای، مرسدس‌بنز، میتشوبیشی، پورشه، فولکس‌واگن و ولوو به کار گرفته شده است.

 


سیستم Android Auto نیز در محصولات تولیدی برخی شرکت‌های خودروساز نامبرده و شرکت کیاموتورز استفاده شده است اما سیستم‌عامل اندروید، مورد توجه تعدادی از این شرکت‌ها قرار نگرفته که شامل شرکت‌های خودروسازی فراری، فورد، مرسدس بنز، میتشوبیشی و پورشه می‌شوند.
سوای این شرکت‌ها، شرکت خودروسازی سوباروی ژاپن در هر ۲ فهرست غایب است، هر چند سوبارو در مقایسه با شرکت‌های اشاره شده بالا بسیار کوچکتر بوده و تاثیر زیادی در آمارهای اپل و اندروید ندارد. سیستم‌های عامل اپل و اندروید ویژه خودروها در چند سالی که از عمرشان می‌گذرد، پیوسته در حال توسعه و ارتقا ظبوده‌اند.
در لابه‌لای اخبار ویژه نمایشگاه «اتوشوی بین‌الملی امریکای شمالی ۲۰۱۶» (که هم‌اکنون نیز دایر است) اخباری در این زمینه را می‌توان مشاهده کرد. از جمله اینکه شرکت امریکایی فورد موتور در روزهای اخیر و در همین نمایشگاه یک مدل از خودروهای پیک‌آپ (وانت) جدید خود را که کارایی و عملکرد بسیار بالایی دارد، معرفی کرده است. اما مدیران ارشد این دومین خودروساز بزرگ امریکا (فورد) هنگام صحبت درباره این پیک‌آپ، حرف‌های گفتنی بیشتری راجع به سیستم «Smart MobiIity» (پویایی و تحرک هوشمند)‌ تعبیه شده در اتومبیل‌های فورد دارند و باتوجه به عملکرد و بازده مثال‌زدنی این سیستم جدید، مارک فیلدز مدیرعامل فورد، در گفت‌وگوی خبری در این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد که شرکت فورد در سال‌های آینده تبدیل به بازیگری با نقش‌آفرینی جدی در عرصه سرویس‌های حمل‌ونقل و تحرک هوشمند خواهد شد.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.