به گزارش خودرونگاران به نقل از فرصت امروز، پس از اجرایی شدن برجام، میوههای درخت مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی خود، شروع به رسیدن کرد. ابتدا تفاهمنامه ایران خودرو با بنز و سپس امضای قرارداد پرحاشیه پژو. در این بین گزینههای سرمایهگذاری خودروسازانی نظیر رنو، فولکس واگن و خودروسازان ژاپنی نیز روی میز بود که به گفته امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، تکلیف همه این گزینهها بهزودی روشن خواهد شد.
رنو در حال مذاکره برای خرید پارس خودرو
روز گذشته در نشست خبری سومین همایش بینالمللی خودرو، موضوع خرید سهام پارس خودرو توسط رنو مطرح شد. قناتی که به تازگی به عضویت هیاتمدیره سایپا منصوب شده در این نشست در پاسخ به اینکه آیا سهام پارس خودرو به رنو فروخته میشود، ابتدا گفت که این کار در حال انجام است و بعد از 15دقیقه حرف خود را تغییر داد و اظهار کرد: «مذاکرات برای شکلگیری جوینت ونچر رنو و سایپا در حال انجام است که فروش سهام پارس خودرو نیز در روند این مذاکرات پیگیری میشود.» او درباره زمان امضای این قرارداد توضیح داد: «این قرارداد در حاشیه همایش بینالمللی خودرو به امضا نخواهد رسید، زیرا هنوز نهایی نشده است.»
فولکس واگن در حال مذاکره با 5 شرکت داخلی
نام شرکت فولکس واگن نیز در این نشست به میان آمد. از سال گذشته نام شرکت فولکس واگن بهعنوان یکی از شرکای صنعت خودروسازی ایران مطرح میشود ولی تاکنون هیچ قراردادی با این خودروساز نهایی نشده است، اما مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت همه اخبار غیررسمی را درباره این شرکت تایید کرد.
قناتی در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه فولکس واگن با چه شرکتی در حال مذاکره است؟ بیان کرد: «فولکس واگن با پنج شرکت ایرانی که بخش خصوصی هستند، در حال مذاکره است و این شرکت براساس صلاحدید خود با یکی از این شرکتها قرارداد جوینت ونچر امضا خواهد کرد.»
او درباره پیشنهاد برای سـرمـایـهگذاری مستقیم خارجیها در صنعت خودروی ایران، گفت: «ما محدودیتی برای سرمایهگذاری 100 درصدی خارجیها نداریم اما باید بپذیریم اولویت هر شرکتی استفاده از پتانسیلها داخلی هر کشور و نصف کردن میزان ریسک است. اکنون تلاش ما بر این است که سرمایهگذاران به سمت شرکتهای چابکتر بروند و تاکنون همه پیشنهادات برای سرمایهگذاری جوینت ونچر بوده که از سوی شرکتهایی نظیر پژو، فیات، فولکس واگن، ایسوزو و مزدا بوده است.»
همچنین ساسان قربانی، دبیرکل سومین همایش بینالمللی خودرو نیز در این نشست درباره اینکه امضای رسمی قراردادی در حاشیه این همایش صورت میگیرد، تصریح کرد: «هنوز از خودروسازان برای امضای قرارداد برنامه مشخصی دریافت نکردیم. اما به احتمال زیاد شرکتهای خصوصی در حاشیه این همایش تفاهمنامه یا قرارداد امضا خواهند کرد. به غیراز ایران خودرو و سایپا، ما چند شرکت قوی در بخش خصوصی نظیر گروه بهمن، کرمان موتور و ماموت را داریم که اکنون ماموت در حال مذاکره جدی با اسکانیاست.»
چهار تفاهمنامه قطعهسازان
از دیگر برنامههای سومین همایش بینالمللی خودرو، امضای تفاهمنامه قطعهسازان ایران با انجمن قطعهسازان جهانی است. اما آیا قرار است این تفاهم نامهها به طور نمایشی مجددا به امضا برسند یا تفاهم نامه تازهای هم در کار خواهد بود؟ قربانی در پاسخ به این پرسش «فرصتامروز» گفت: «این تفاهمنامه جنبه توافقنامههای همکاری بین دو نهاد صنفی دارد. انجمن قطعهسازان کشور ترکیه که ما از نظر صنعتی قرابت نزدیکی با این کشور داریم یکی از طرفهای تفاهمنامه است. همچنین تفاهمنامه دیگری در ادامه همکاری با قطعهسازان فرانسوی به امضا خواهد رسید. تفاهمنامه دیگری با انجمن قطعهسازان هند که جایگاه خوبی در زنجیره تامین جهانی برای خود کسب کرده و امروز به یک مرکز تولید قطعه تبدیل شده، امضا خواهد شد.»
او با بیان اینکه چهارمین تفاهمنامه با قطعهسازان انگلیسی امضا میشود، اظهار کرد: «چند هیات دیگر هم در طول برگزاری کنفرانس، مذاکراتی را با قطعهسازان خواهند داشت اما این تفاهمنامهها قرار است برای مشارکتهای آتی بسترسازی کنند.»
پیش از این انجمن قطعهسازان ایران و ترکیه به عضویت یکدیگر درآمده و ایران با انجمن قطعهسازان فرانسه نیز تفاهمنامه امضا کرده است، بنابراین در این کنفرانس فقط دو تفاهمنامه تازه با کشورهای انگلستان و هند به امضا خواهد رسید. سومین همایش بینالمللی خودرو از 10 تا 11 اسفند ماه سال جاری در سالن اجلاس تهران برگزار میشود که همزمان با این همایش، نخستین نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو ایران برگزار خواهد شد.