شناسه خبر : 425847
تاریخ انتشار :
موتورسیکلت‌های برقی بومی شده در راه بازار

موتورسیکلت‌های برقی بومی شده در راه بازار

آیا صنعت موتورسیکلت ایران در افق ۱۴۰۴ بازاری فراملی خواهد داشت؟

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، در سال جدید به همت جدیتی که در بحث جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری دنبال می‌شود، برخی از صنعتگران در حوزه موتورسیکلت در مسیر داخلی‌سازی این صنعت همت گمارده‌اند.

با تاکیدی که مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه خود با موتورسیکلت‌سازان در زمینه بومی‌سازی انجین به عنوان چالش اساسی موتورسیکلت‌ها داشتند، باید منتظر بود تا شاهد تحولات بزرگی در این صنعت باشیم. محمدجواد صفایاری عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و یکی از تولیدکننده‌های قدیمی این صنعت است که ضمن تشریح وضعیت این صنعت، از برنامه فعالان این حوزه در زمینه بومی‌سازی قطعات خبر داده است.

ورود موتورسیکلت‌های جدید از چه زمانی و با چه قیمتی آغاز خواهد شد؟
این موتورسیکلت‌ها انژکتوری هستند و برنامه این است که تابستان وارد بازار شوند. در فاز نخست، این نوع موتورسیکلت‌ها با قیمت ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان پیش‌فروش خواهند شد.

با توجه به قدرت خرید مردم پیش‌بینی شما از بازار این نوع موتورسیکلت‌ها چیست؟
از آنجا که موتورسیکلت‌ها انژکتوری هستند و دولت نیز به سمت جایگزینی این نوع موتورسیکلت‌ها با کاربراتوری‌هاست، کار جدی در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از این نوع موتورسیکلت‌ها شود.

نظر شما درباره اینکه بعضی قطعه‌سازان موتورسیکلت معتقدند موتورسیکلت‌های انژکتوری که در حال وارد شدن به بازار ایران هستند، از نوع یک نقطه‌ای بوده و تفاوت چندانی در بحث کاهش آلودگی هوا با موتورسیکلت‌های کاربراتوری ندارند، چیست؟
برای اثبات این ادعا باید مورد به مورد صحبت شود. ممکن است شرکت‌هایی باشند که اقدام به ورود موتورسیکلت‌هایی کنند که به لحاظ فناوری در سطح مطلوبی نیستند اما به این معنی نیست که همه شرکت‌ها مبادرت به این امر می‌کنند. این ادعا دقیق و منطقی نیست و نمی‌توان پاسخی به آن داد.

با این توضیح پس برنامه این است که در واقع واردات کالاها به لحاظ فناوریکی در سطح مطلوبی باشد؟
بله، تمام محصولاتی که وارد می‌شود از بهترین نشان(برند)ها خواهند بود و در کشور ما آزمایش‌های مختلف که در کشورهای دیگر روی آن انجام شده، انجام می‌شود و استانداردهای موردنیاز بین‌المللی را پاس‌کرده‌اند. همچنین لازم به یادآوری است که این نوع موتورسیکلت‌ها در حال استفاده در اروپا و امریکاست.

گفته می‌شود برخی کشورهای صادرکننده موتورسیکلت، به ایران اجازه ساخت قطعات در داخل کشور را نمی‌دهند. آیا چنین روندی درباره این نوع موتورسیکلت‌ها مصداق دارد؟
این صحبت درست است؛ اما اشتباه بسیاری از واردکنندگان همکاری با کشورهایی است که چنین قوانین و مقرراتی دارند. به عنوان نمونه کشور هند اینگونه بوده و قانون آنها این است که تمام قطعات موتورسیکلت از هندوستان تامین شود. بنابراین آنها مجبور هستند کل قطعات را ساخته‌شده وارد و مونتاژ کنند که این امر درست در جهت مخالف قوانین و سیاست‌های کشور در بخش صنعت بوده و نیاز است تا بخشی از این قطعات داخلی‌سازی شوند. تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در حال عمومی شدن در دنیا است و همه سازندگان موتورسیکلت به این سمت می‌روند تا بخشی از قطعات را بومی‌سازی کنند. در همین راستا ساخت بخش قابل‌توجهی از قطعات فریم و قطعات ظاهری و بخش دیگری از قطعات کامپانت‌های الکتریکی آغاز شده است.

این بومی‌سازی شامل چند درصد بوده و قرار است در چه مدتی به عدد مورد نظر برسد؟
درصدی که برای آن در نظر گرفته شده ۴۰ تا ۴۵درصد خواهد بود و زمان‌بندی در نظر گرفته شده بین ۱/۵ تا ۲ سال است.

ظرفیت شرکت داخلی تولیدکننده در تولید و بومی‌سازی قطعات جدید موتورسیکلت نظیر انجین و گیربکس چگونه است؟
در این زمینه مذاکرات جدی انجام شد اما موانعی وجود دارد. وقتی قطعه‌سازی به این سمت حرکت می‌کند که سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهد باید مقدمات آن کار نیز فراهم باشد در غیر این صورت سرمایه‌گذاری بزرگ توجیه اقتصادی ندارد. از آنجا که تا امروز کشور ما تولیدکننده انجین نبوده است حداقل در باب سیاست‌های دولت باید زمینه بعضی امور فراهم شود.

چقدر می‌توان امیدوار بود موتورسیکلت‌های انژکتوری کاملا داخلی‌سازی شوند؟
به طور قطع بومی‌سازی قطعات را دنبال می‌کنیم زیرا واحدهای قطعه‌سازی را در اختیار داریم. بنابراین بومی‌سازی قطعات صرفه اقتصادی دارد. اما برای تولید قطعاتی نظیر انجین باید با احتیاط جلو رفت. تولید انجین امکانپذیر بوده و با شرکت‌های معتبری هم در این زمینه صحبت شده است تا بتوانیم انجین خاص خود را طراحی کنیم و بسازیم. اما سرمایه‌گذاری آن به گونه‌ای است که نیاز به سلسله مقدماتی دارد تا کار آغاز شود. هدف این است ۴۰ تا ۵۰درصد قطعات داخلی‌سازی شود و در حال حاضر قالب‌ها ساخته شده و در حال تولید هستیم. به‌طور نمونه کوره رنگی برای این نوع موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده است که در بحث تنوع رنگ‌ها، در راستای سلیقه جوانان حرکت می‌کنیم و از لحاظ فنی کمترین خطر را برای راکب دارد. البته آنچه مسلم است دنیا در حال حرکت به سمت استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است که خوشبختانه ایران نیز در این‌باره در حال برنامه‌ریزی است. شرکت جهان‌رو در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و بحث تولید الکتروموتورها را در داخل کشور آغاز کرده‌ایم که در فاز مقدماتی آن قرار داریم.

روند تولید این نوع موتورسیکلت‌ها چگونه است؟ 
برای محقق شدن این امر قراردادی ۳جانبه بین شرکت تولیدکننده این موتورسیکلت‌ها، شهرداری اصفهان و معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای تولید ۵هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شد. این موتورسیکلت برقی به‌طور کامل از صفر تا صد آن در کشور طراحی شده است و نخستین محموله آن نیز اواخر پاییز و اوایل زمستان امسال در شهر اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در حال حاضر آزمایش‌ها انجام شده و در حال ساخت قالب‌ها و دیگر اقدام‌ها هستیم که ۶ تا ۷ ماه زمان می‌برد و سپس تولید انبوه آن اوایل زمستان آغاز می‌شود. 
موتورسیکلت‌های برقی که از کشور هندوستان وارد می‌شوند به‌طور تقریبی ۱۴میلیون قیمت دارند که بیشتر این هزینه مربوط به باتری آنهاست. وضعیت موتورسیکلت‌های برقی ساخت داخل چگونه خواهد بود، آیا قیمت آنها نیز در همین سطح است؟
هندوستان موتورسیکلت برقی قابل اعتنایی ندارد و از کیفیت لازم نیز برخوردار نیست و موتورسیکلت‌های برقی که حرفی برای گفتن دارند بیشتر اروپایی و امریکایی هستند.

یعنی می‌توانیم ادعا کنیم موتورسیکلت‌های برقی ساخت ایران به لحاظ کیفیت بهتر از موتورسیکلت‌های هندی است؟
به‌طور قطع. حتی موتورسیکلت برقی قابل اعتنا چینی نداریم. موتورسیکلتی که قرار است در ایران تولید شود کاملا مطابق با استانداردهای اروپایی است. با توجه به اینکه امروز آلودگی هوا معضل اصلی دولت شده است در جلسه‌ای که با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز معصومه ابتکار، مدیر محیط‌زیست برگزار شد، خواستار حمایت از دولت شدیم بر این اساس این نوع موتورسیکلت با هدف رفع آلودگی هوا طراحی شده و در حال تولید است. در همین راستا علاوه بر تولید ۵ هزار موتورسیکلت برقی برای شهرداری اصفهان، قرارداد ۳ هزار دستگاه نیز برای شهرداری تهران منعقد شده و البته با شهرداری شیراز نیز صحبت‌های مقدماتی شده است. درست است که امروز بحث صادرات اهمیت و سودآوری زیادی دارد اما از آنجا که، دولت به دنبال رفع آلودگی استان‌ها و شهرهای کشور است و با تعطیلی مدارس و کارخانه‌ها ضرر زیادی می‌دهد نقطه هدف درحال‌حاضر بازار داخل است و بعد از تامین بازار داخل چشم‌انداز ۵ ساله برای صادرات داریم، برای اینکه ثابت کنیم می‌توانیم. شعار عملیاتی ما «ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت» است. امروز موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۸ تا ۱۰ برابر خودروها آلودگی دارد و سونامی سرطان که در حال شیوع است به دلیل سربی است که از این طریق وارد هوا می‌شود. برای شروع کار موتورسیکلت‌های انژکتوری سی‌اف وارد شده که بیشتر آزمایش‌ها و استانداردها را پاس کرده است. هفته گذشته نیز این موتورسیکلت آزمایش نهایی شد تا بتوانیم مجوز شماره‌گذاری را بگیریم که امیدواریم اوایل خرداد این موتورسیکلت وارد بازار شود.

آیا بازار کشش این نوع موتورسیکلت‌ها را با توجه به قیمت بالا دارد؟
خوشبختانه دولت برای این موضوع یارانه اختصاص داده است. به طوری که نهاد ریاست‌جمهوری بودجه‌ای تعریف کرده که حدود یک سوم قیمت محصول را به خریدار، یارانه می‌دهند و وام با پرداخت ۲۴ یا ۳۶ ماهه بدون ریالی اخذ کارمزد داده می‌شود.

گفته می‌شود این نوع موتورسیکلت‌ها بیشتر کارکرد تفریحی دارد، نظر شما در این‌باره چیست؟
برای موتورسیکلت‌های برقی ساخت داخل این امر قابل پذیرش نیست. موتورسیکلت برقی که وارد شده سوئدی است و بیشتر از ۵۰ کیلومتر کشش ندارد و با ۲ راکب سرعتش کاهش می‌یابد اما موتورسیکلت برقی ساخت داخل با شیب ۴ درجه و با ۳ ترک و ۴ راکب آزمایش شد که بدون کوچکترین لرزش این موتورسیکلت شیب را بالا رفت. همچنین توان این نوع موتورسیکلت بومی ۳هزار کیلووات تا ۸هزار کیلووات بوده و سرعت آن با ۸هزار کیلووات، ۱۱۰ کیلومتر پیمایش دارد.

یک بحث دیگر در آلایندگی موتورسیکلت‌ها، باتری‌های موتورسیکلت‌های برقی است، آیا برای این موضوع نیز برنامه خاصی درنظر گرفته شده است؟
وزارت دفاع باتری‌های لیتیومی روز دنیا را وارد کشور کرد و حتی باتری‌های زیردریایی‌ها را نیز ساخت که این نوع باتری‌ها قابل مقایسه با نمونه باتری‌های خارجی نیست، موضوعی که فرمانده نیروی دریایی نیز آن را به‌طور رسمی اعلام کرد. با صحبتی که با وزارت دفاع برای تولید این باترهای داشتیم، خواستار حمایت‌های لازم از ساخت آنها با این شرکت شدیم. زیرا قیمت تمام‌شده این نوع باتری‌ها ۲ میلیون تا ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. اگر وزارت دفاع و دولت کمک کنند قیمت آن تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و قیمت موتورسیکلت نیز ۷۰ یا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. حتی می‌توان تا ۲۰ درصد سقف آن را نیز کاهش داد که در حال پیگیری این موضوع با وزارت دفاع هستیم. این باتری‌ها گارانتی دارد و با ۲۵۰۰ بار شارژ و دی‌شارژ، تازه ظرفیت این باتری به ۸۰درصد می‌رسد. 
موتورسیکلت‌های برقی که در حال حاضر در داخل کشور طراحی شده است از ۲ باکس باتری تغذیه می‌کند و با تمام شدن شارژ باتری نخست با زدن یک کلید به‌طور خودکار روی باتری دوم می‌رود و برنامه نرم‌افزاری دارد که می‌توان دستور داد همزمان از ۲ باتری نیرو بگیرد.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.