شناسه خبر : 426617
تاریخ انتشار :
پایان حکمرانی چینی‌ها در بازار خودرو ایران
بررسی آمار تولید خودروسواری در اردیبهشت ۹۵ نشان می‌دهد

پایان حکمرانی چینی‌ها در بازار خودرو ایران

زنگ خطر برای خودروسازان چینی در بازار ایران به صدا درآمده چرا که آمارها نشان می‌دهد حدود ۵هزار خودرو سواری چینی کمتری دراردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته به تولید رسیده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، براساس آمار ماهانه مدت مشابه تولید خودرو که از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، در ۲ ماه نخست امسال ۱۴۵ هزار و ۹۳۰ خودرو سواری از سوی خودروسازان داخلی به تولید رسیده که براساس آمار تیراژ تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳/۹۲ درصدی مواجه بوده است. خودروسازان کشور در ۲ ماه نخست سال ۱۳۹۴ موفق به تولید ۱۵۱ هزار و ۸۸۱ خودرو شده‌اند به‌گونه‌ای که امسال ۵ هزار و ۹۵۱ خودرو سواری کمتر به تولید رسانده‌اند. از فروردین که بگذریم، آمار تولید خودروسواری اردیبهشت ۹۵ در مقایسه با سال گذشته از یک‌طرف کاهش چشمگیر تولید برخی خودروها و از سویی دیگر افزایش چند ۱۰۰ درصدی تولید مدل‌های مختلفی از خودرو را نشان می‌دهد. برای نمونه شرکت پارس‌خودرو برای تولید خودرو «تندر ۹۰» در اردیبهشت ۹۵ با رشد ۳۳۱/۸ درصدی نسبت به سال ۹۴ روبه‌رو بوده این در حالی است که همین خودروساز برای تولید «پارس تندر» با رشد منفی ۳۳/۸درصدی مواجه شده است. اگر محصولات تولیدی در ۲ غول خودروسازی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌شان را کنار بگذاریم، آمار تولید خودروهای چینی در دیگر خودروسازی‌ها نوسان‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است. بر اساس فهرست منتشر شده، ۵ شرکت «خودروسازان راین»، «خودروسازی مدیران»، «گروه بهمن»، «کرمان‌موتور» و «سازه‌های خودرو دیار» از نشان‌های مختلف چینی خودروهای متفاوتی را به تولید می‌رسانند که آمار تولید آنها در ۲ ماه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعجب برانگیز است. خودروسازان راین با تولید نکردن خودرو «ولکس ۳۰ C دنده‌ای» در اردیبهشت امسال با رشد منفی ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شده که به نظر می‌رسد در بازار تقاضایی برای خرید این خودرو وجود ندارد. البته این شرکت در ۲ ماه نخست سال ۹۴ موفق به تولید ۸۱ دستگاه از این محصول در بازار شده بود. تولید آسا ۵۰ B و B۵۰F که در سبد محصولات چینی گروه بهمن قرار دارد اردیبهشت امسال به صفر رسیده و این شرکت نیز با رشد منفی ۱۰۰ روبه‌رو بوده است. کرمان موتور، خودروساز دیگری است که محصولات متنوع چینی از جمله لیفان و جک را روانه بازار ایران می‌کند. نگاهی به آمار تولید این خودروساز در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد تولید لیفان ۸۲۰ با ساخت ۱۷ دستگاه با رشد صفر درصدی، لیفان۶۰ X با تولید ۸۰۴ دستگاه با رشد منفی ۴۶/۳ درصدی، لیفان ۵۰ X با تولید ۱۸۴ دستگاه با رشد صفر درصدی، خودرو جک۳ J با نبود تولید و رشد صفر درصدی، جک ۵ J با تولید ۵۸۶ دستگاه و با رشد منفی۶۵/۸ درصدی و همچنین جک ۵ s با تولید ۹۵۱ دستگاه با رشد منفی ۴۹/۷درصدی نسبت به اردیبهشت سال ۹۴ همراه بوده‌اند. در کنار آمار تولید خودروهای چینی در ۳ خودروسازی نامبرده، لازم است به تولید خودرو سابرینا محصول شرکت سازه‌های خودرو دیار اشاره کنیم. از این خودرو در فروردین و اردیبهشت سال گذشته تنها ۴ دستگاه تولید شده و با توجه به تولید صفر درصدی در اردیبهشت امسال، سابرینا نیز با رشد منفی ۱۰۰درصدی مواجه بوده است. پس از بررسی این آمار منفی که البته به مذاق مخالفان تولید و عرضه خودروهای چینی در کشور خوش می‌آید، شرکت مدیران خودرو رویه دیگری داشته و آمار منفی و مثبت تولید خودروهای چینی در این شرکت قابل‌ملاحظه است. مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت مدیران خودرو را با خودروهای ام‌وی‌ام می‌شناسند؛ خودروهایی که با قیمت‌های پایین و البته کسب کمترین ستاره‌های کیفی در میان مشتریان ایرانی طرفدار دارد. مدیران خودرو در اردیبهشت امسال از شرکت چینی ام‌وی‌ام، ۷ مدل خودرو به نام‌های۱۱۰S، ۵۳۰، ۵۵۰، cyl۴- ۱۱۰، X۳۳، ۳۱۵ و ۳۱۵ H به همراه محصول تیگو ۵ از شرکت «چری» را به تولید رسانده است. از جزییات آمار تولید این خودروها که بگذریم این شرکت در اردیبهشت امسال نسبت به سال ۹۴ با رشد ۴۴/۶ درصدی روبه‌رو بوده است. تمرکز روی آمار تولید خودروهای چینی در شرکت‌های خصوصی غیروابسته به دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته، ۴ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو سواری چینی کمتری به تولید رسیده است مقایسه این آمار مشخص می‌کند میزان تقاضا برای خودروهای چینی در کشور به شدت کاهش یافته و محصولات داخلی و همچنین خودروهایی که در همکاری با خودروسازان غیرچینی به تولید می‌رسند با اقبال بیشتری از سوی بازار مواجه شده‌اند بنابراین به خودروسازان چینی در بازار ایران نمی‌توان اعتماد کرد.


کاهش تولید خودروهای چینی ادامه دارد
بی‌تردید یکی از دلایل کاهش تولید خودروهای چینی در کشور با رکود حاکم در بازار ارتباط دارد اما از سویی دیگر به نظر مشتریان ایرانی علاوه بر قیمت، اکنون به کیفیت خودرو نیز بهای بیشتری می‌دهند. به گفته یک پژوهشگر در صنعت خودرو، عقد قرارداد جدید با خودروسازان غیرچینی و همچنین کاهش تحریم‌ها، مراوده با شرکت‌های چینی را به حداقل رسانده است. بهاره عریانی با بیان اینکه تسلط چینی‌ها در بازار خودرو ایران کاهش یافته، گفت: خودروهای چینی در گذشته یا به صورت وارداتی یا به صورت قطعات منفصل در کشور مونتاژ می‌شدند و به عبارتی چینی‌ها تسلط بازار ایران را در اختیار داشتند اما در شرایط فعلی با خبرهایی که از امضای قرارداد با خودروسازان خارجی از جمله پژو شنیده می‌شود، تقاضا برای خرید خودروهای چینی با کاهش روبه‌رو شده و مردم در انتظار خودروهای جدید خارجی و غیرچینی به سر می‌برند. همانطور که در بخش ارائه آمار اشاره شد، شرکت مدیران خودرو نسبت به دیگر خودروسازان با رشد حدود ۴۴ درصدی روبه‌رو بوده است. به باور این پژوهشگر، خودرو ام‌وی‌ام محصول مدیران خودرو برای مصرف‌کنندگان ایرانی شناخته شده است و جدا از قیمت مناسب، ظاهر موردپسندی در ایران دارد به‌گونه‌ای که با سلیقه مشتریان داخلی مطابقت می‌کند. از سویی دیگر این شرکت خودروسازی از روش‌های متنوعی برای فروش محصولات خود بهره می‌برد. براساس پیش‌بینی عریانی، با توجه به آمار منتشر شده به نظر می‌رسد تولید خودروهای چینی در ماه‌های آینده نیز سیر نزولی خود را طی کند زیرا مردم در انتظار به سر می‌برند و چینی‌ها دیگر قدرت مسلم بازار نخواهند بود بنابراین اگر قرار است خودرو چینی در کشور باشد باید قیمت آن هم پایین بیاید. بر پایه بررسی در این گزارش، خودروسازان چینی با رقبای قدرتمندی در بازار ایران مواجه شده‌اند بنابراین اگر خواهان ماندن در بازار ایران هستند ابتدا باید فکری برای کیفیت محصولات خود کنند و همچنین به ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان ایرانی بیندیشند.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.