به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد ، این احتیاط از آن جهت است که پس از لغو تحریمها هنوز موانع سیاسی و ساختاری در مسیر سرمایهگذاران خودرویی وجود دارد که رفع مانع سیاسی نیز به پایبندی هر دو طرف به بندهای مورد توافق در برجام بستگی دارد.
ا این شرایط طی یکسال گذشته بسیاری از خودروسازان خارجی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند که بهنظر میرسد قدرترین آنها شرکت فولکس واگن باشد. این شرکت پیش از این نیز در صنعت خودرو کشورمان حضور داشت که با اعمال تحریمهای بینالمللی مجبور به ترک ایران شد. در همین حال این شرکت علاقهمند به همکاری با خصوصیهای فعال در صنعت خودروی کشور است و تمایلی به فعالیت در خودروسازیهای بخش دولتی ندارد. بر این اساس محتملترین خودروسازی که میتواند همکار جدی فولکس در ایران باشد، همان شرکتی است که پیش از این شریک فولکس در ایران بود، حال آنکه فولکس یک شرط اساسی برای همکاری با شرکتهای متقاضی قرار داده است و این شرط مانع بزرگی برای شراکت با فولکس تلقی میشود. به گفته برخی از منابع آگاه فولکس تاکید کرده که خودروسازان متقاضی همکاری با این شرکت بهطور اختصاصی تنها باید محصولات فولکس را تولید و خطوط تولید برندهای دیگر را تعطیل کند. ظاهرا این شرط به مذاق خودروسازان متقاضی، خوش نیامده و بهنوعی از شراکت با فولکس کنار کشیدهاند. هرچند که برخی از خودروسازان بخش خصوصی این شرط فولکس را پذیرفته و بهنوعی در این زمینه پا پیش گذاشتهاند با این حال باید دید که این توافقات به امضای قرارداد منجر خواهد شد؟