به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرانجیب ،در بازار روبه رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. در این صفحه سعی شده تا خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیتهای فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند. بهگونهایکه در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاسهای مختلف پیدا کند.
رنو اسکالا یا کیا سراتو
هر دو خودرو از موتورهای 2.0 لیتری بهره میبرند. اما سراتو حدود 20 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. شتاب و سرعت سراتو نیز بیشتر از اسکالا است. طراحی دو خودرو زیباست اما کرهایها در بازار پراقبالتر هستند. البته قیمت سراتو کمی بالاتر از اسکالا بوده و مصرف سوخت بالاتری نیز دارد. اسکالا در نمونه هاچبک هم عرضه میشود و سراتو تنها صندوقدار، بالطبع فضای بار بیشتری در سراتو نهفته است. هر دو خودرو درون کابین جادار بوده و کیفیت قطعات نیز مناسب است اما شاید بتوان اسکالا را در این مورد باکیفیتتر دانست.
سواری اسکالا نیز به هر حال متفاوت از سراتو است چراکه طراحی اروپایی دارد و روی نرمی آن تاکید بیشتری شده است البته با هیجان کمتر از سراتو. هر دو خودرو زیبا هستند و از امکانات خوبی بهره میبرند اما در این رقابت نیز سراتو برنده میشود چراکه امکانات بیشتری دارد.در دراز مدت تجربه نشان داده که خودروهای کرهای از خودروهای فرانسوی کماستهلاکتر هستند اما نمیتوان از کیفیت بالای ساخت اسکالا نیز به راحتی چشمپوشی کرد. بهطور کلی هر دو خودرو انتخاب خوبی هستند اما گستردگی خدمات پس از فروش کیا سبب شده تا این خودرو در بازار موفقتر باشد و البته مطمئنتر. سراتو خودرویی با شتاب و سرعت خوب و بازار دست دوم پر اقبال و اسکالا خودرویی با طراحی متفاوت، کیفیت سواری بالا و البته مصرف سوخت مناسب است.
تویوتا کرولا یا میتسوبیشی لنسر
دو خودروی ژاپنی و باکیفیت بازار ایران که حرفهای زیادی برای گفتن دارند اما در بازار کرولا موفقتر از لنسر بوده و البته میتوان این موفقیت را به پای خاطرات خوب مردم از تویوتا در گذشته هم گذاشت. اما در سوی دیگر لنسر آن طور که باید نتوانسته در بازار موفق باشد چراکه مردم از لنسر انتظار موتورهای پرقدرت را دارند و این در حالی است که موتور کرولا پرحجمتر بوده و البته قدرت بیشتری نیز تولید میکند. در شتابگیری نیز کرولا به واسطه داشتن گیربکسی بهتر توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و جلوتر از لنسر قرار گیرد. هر دو خودرو ظاهر جذابی داشته و زیبا هستند.
درون کابین هر دو خودرو نیز فضای کافی وجود داشته و البته باکیفیت است و این در حالی است که در زمینه امکانات میتسوبیشی عملکرد بهتری دارد و حتی پدالهای تعویض دنده پشت فرمان نیز گویای آن است. لنسر در مصرف سوخت هم اقتصادیتر از کرولا عمل کرده و در سیکل ترکیبی کمتر بنزین میسوزاند. بهطور کلی میتوان هر دوخودرو را انتخابهای خوب و البته بیدردسری دانست اما بازار روی خوشتری را به کرولا نشان میدهد. از اینرو با افت قیمت کمتری میتوان کرولا را فروخت اما این نکته را فراموش نکنید که سواری لنسر جذابتر از کرولا بوده و بهخصوص در جادههای پر پیچ و خم هندلینگ بالای خود را به رخ حریف میکشد.
هیوندای ولستر یا اپل آسترا
دو خودرو هاچ بک بازار ایران که اتفاقا هر دو خودرو ناموفق بودهاند. اما باز هم وضعیت به سود هیوندای ولستر است. خودرویی که طراحی خاصی داشته و از سه در بهره میبرد و در سمت راننده تنها یک در قرار دارد. موتور ولستر پر حجم تر از آسترا است اما آسترا به لطف استفاده از توربو شارژ توان بیشتر تولید میکند و البته در شتابگیری هم سریعتر از رقیب کرهای خود است این در حالی است که مصرف سوخت ولستر کمتر از آستراست. هر دو خودرو طراحی خوبی دارند اما میتوان اوپل را زیباتر از ولستر دانست. در زمینه خدمات پس از فروش و حتی فروش اوپل هیچ حرفی برای گفتن ندارد و شاید همین امر سبب شده تا ولستر اقبال بیشتری در بازار داشته باشد. اما فراموش نکنید که آسترا یک خودروی آلمانی با آپشنهایی چون امکانات کاربردی، هندلینگ بالا و کیفیت سواری بالاست که کمتر میتوان این مولفهها را در خودروهای کرهای زیر یک سقف دید.
اما شاید نام برندهایی چون اوپل در ایران خدشه دار شده و باوجود علاقهای که مردم به این خودروها دارند نمیتوانند بهعنوان انتخابی مطمئن دست روی آنها بگذارند. قطعات گران قیمت و البته کمیاب اوپل در کنار نداشتن نمایندگیهای متعدد سبب شده تا کره ایها گوی سبقت را بربایند و موفق تر عمل کنند. درون کابین اوپل میتوان به وضوح شاهد فضایی لوکس با طراحی زیبا بود بهطور کلی میتوان آسترا را یک انتخاب بهتر از هر نظر دانست. اما خرید ولستر میتواند منطقی تر باشد. چراکه خدمات پس از فروش و حتی استهلاک پایین و بازار دست دوم بهتر به شما کمک میکند تا ضرر زیادی را متحمل نشوید.
کوراندو یا جک S5
دو شاسی بلند کوچک بازار ایران که یکی چینی و دیگری کرهای است. جک در ایران تولید میشود و کوراندو در کره. هر دو خودرو زیبا هستند و از امکانات زیادی برخوردارند. هر دو خودرو از موتورهایی همحجم بهره میبرند. اما جک به لطف استفاده از توربو شارژ قدرت بیشتری تولید میکند و در شتابگیری و سرعت هم عملکرد بهتری از کوراندو دارد. جک جثهای بزرگتر از کوراندو دارد پس دور از ذهن هم نیست که فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد درون کابین هر دو خودرو طراحی مناسبی را شاهد هستیم اما کیفیت کابین کوراندو به مراتب بهتر از جک است. این در حالی است که جک طراحی داخلی و بیرونی شبیه به هیوندای را در دستور کار خود قرار داده است. در زمینه امکانات هر دو خودرو با دست پر آمدهاند. اما این کوراندو است که امکانات بیشتری ارائه میدهد.
همچنین کوراندو بهصورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل در دسترس قرار دارد اما جک تنها بهصورت تکدیفرانسیل قابل خریداری است. مصرف سوخت کوراندو کمتر از جک بوده و کوراندو خودروی کماستهلاکتری نیز هست. اما شاید برای خیلی از افراد که شتاب یک خودرو برایشان مهم است انتخاب سخت شود به خصوص اینکه گستردگی خدمات پس از فروش جک را نمیتوان نادیده گرفت بهطور کلی اگر به دنبال شتاب بهتر و ابعادی بزرگتر هستید جک میتواند با خدمات پس از فروش گسترده انتخاب خوبی باشد. اما اگر خودرویی با کیفیت و کم استهلاک و البته با امکانات زیاد میخواهید کوراندو میتواند شما را اغوا کند.
پورشه ماکان یا لکسوس RX350
این دو خودرو در یک کلاس نیستند حتی در یک مدل هم نیستند. اما در ایران در یک بازه قیمتی قرار دارند. نمونههای صفر کیلومتر Rx350 به سال 2013 بازمیگردد و بعد از آن دیگر راهی بازار ایران نشد چراکه حجم موتورهای بالا و قانون ممنوعیت حجم باعث شد این خودروی موفق در بازار ایران تبدیل به یک اسطوره شود در سوی دیگر ماکان یک تازهوارد به بازار ایران محسوب میشود خودرویی که طراحی زیبایی داشته و بسیار لوکس است.
لکسوس موتور پرحجمتر در سینه دارد و البته قدرت بیشتری تولید میکند اما در شتابگیری ماکان به واسطه داشتن توربو شارژ جلوتر از لکسوس خواهد بود هر دو خودرو از طراحی خوبی برخوردارند حتی لکسوس بعد از گذشت سالها یکی از پراقبالترینهای بازار ایران به حساب میآید درون کابین نیز با دو خودروی لوکس با کیفیت همراه هستیم که فضای بیشتر متعلق به لکسوس است اما کیفیت بالای کابین پورشه گویای خیلی چیزهاست. همچنین در زمینه امکانات هر دو خودرو همه چیز را تمام کردهاند و شاید بتوان در این زمینه تنها ماکان را به روزتر دانست. در زمینه خدمات پس از فروش هم لکسوس برنده جدال خواهد بود به خصوص اینکه این خودرو بسیار کم استهلاک نیز هست. در بازار دست دوم هم rx350 با پول نقد تفاوت چندانی ندارد و همیشه خریداران زیادی منتظر هستند تا شما آن را بفروشید.
سانگ یانگ تیوولی یا رنو کچپر
دو خودرویی که این روزها خیلی از افراد را بر سر دو راهی قرار دادهاند. هر دو خودرو بهصورت وارداتی راهی بازار ایران میشوند. تیوولی از موتوری پرحجمتر و البته پرقدرتتر بهره میبرد اما شتابگیری در کپچر سریعتر انجام میگیرد هر دو خودرو طراحی قابل قبولی دارند و در کلاس کراساوورها قرار دارند. خودروهایی که تنها کمی قدبلندتر از سواریها هستند به هر ترتیب این دو خودرو در بازار توانستهاند به موفقیتهای زیادی برسند. تیوولی از کپچر پرفروشتر بوده است چراکه رنو نشان داده در بازار ایران خودروهای وارداتیاش چندان موفق نخواهند بود. کیفیت کابین رنو را میتوان بهتر از تیوولی دانست اما عملکرد توربو در موتور کمحجم کپچر سر و صدای زیادی داشته و البته با کندی زیادی همراه است.
در زمنیه امکانات تیوولی برگ برنده را در دست دارد و در زمینه گستردگی خدمات پس از فروش نیز کپچر برنده جدال خواهد بود. هندلینگ بالای تیوولی به کپچر میچربد اما کیفیت سواری رنو بالاتر از تیوولی است. شاید بتوان تیوولی را انتخابی بیدردسرتر و اقتصادیتر از کپچر دانست و همین امر هم سبب شده تا بازار به تیوولی روی خوشتری نشان دهد. به هر ترتیب هر دو خودرو انتخابهای این کلاس هستند که تیوولی میتواند انتخابی بیدردسرتر برای شما باشد. اما از خدمات پس از فروش ایران خودرو نیز نمیتوان به راحتی چشمپوشی کرد.