شناسه خبر : 427988
تاریخ انتشار :
امحا، اعدام در ملاعام

امحا، اعدام در ملاعام

خودرونگاران- امحا خودروهای لوکس قاچاق که این روزها سخن از آن در میان است، بیشتر شبیه اعدام از نوع "در ملاعام" است! زمانی که عده ای برای از بین بردن و در هم تنیدن کالاهایی که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده اند دور هم جمع می شوند و زمانی که سوت اجرا به صدا در می آید به یکباره جمعیت نظاره گر مرگ کالاهایی هستند که می توانستند در صورت ورود رسمی آسایش و آرامش را برای فردی تامین کنند.

خودرونگاران - هاشم حکمه:  امحا خودروهای لوکس قاچاق که این روزها سخن از آن در میان است، بیشتر شبیه  اعدام از نوع "در ملاعام" است! زمانی که عده ای برای از بین بردن و در هم تنیدن کالاهایی که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده اند دور هم جمع می شوند و زمانی که سوت اجرا به صدا در می آید به یکباره جمعیت نظاره گر مرگ کالاهایی هستند که می توانستند در صورت ورود رسمی آسایش و آرامش را برای فردی تامین کنند.
حال سوال این است؛ تجربه سالها امحا و از بین بردن کالاهایی که با نام واردات قاچاق در کشور شده اند چیست؟ آیا بعد از این همه جشن امحا از ورود کالاهای قاچاق کاسته شده است؟ آیا وارد کننده های قاچاق  یا همان قاچاقچیان از این امحا متنبه شده اند و دیگر کالای قاچاق واردنمی کنند؟ غیر از این است که سود واردات غیر مجاز به قدری جذاب است که هرگونه تنبیه مالی و یا حتی امحا باز هم تاثیری بر عدم ورود این کالاها نداشته است.
غیر از این نیست که انبارهای سازمان اموال تملیکی در طی سالهای گذشته از کالاهای پر شده است که به صورت غیر مجاز وارد کشور شده اند و برخی از آنها حتی سابقه خاک خوری بیش از یک دهه ای را دارند و رسما دیگر ارزش اقتصادی برای مالک خود ندارند.
ناگفته پیداست که این نوع تنبیه های مالی برای قاچاقچیان هیچ تاثیری ندارد. متاسفانه در طی سالهای گذشته قبح قاچاق و قاچاقچی بودن مثل بسیاری از گناهان و جرائم دیگر از بین رفته است.
یک شهروند متمول با خلافی خودروی خود عکسی با لب خندان می گیرد، در حالی که طول خلافی از قد او بلندتر است. دردمندانه تر؛ عکس را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند تا به قانون ریشخندی بلندتر از خلافی اش زده باشد.
 دور از ذهن نیست که تصور کنیم در روز امحا خودروهای وارداتی چند میلیاردی مالک اصلی این خودروها با ظاهر آراسته و عینک دودی و کراوات زده،‌ با بوی ادکلن تند سرش را بالا گرفته و با نگاهی تحقیرآمیز و طلبکارانه مراسم امحا را نظاره گر است و در دل به امحاگران نگاه مغرورانه دارد.
شاید باید قبول کنیم که خشن شدیم،کلنگی شدیم، زورگو شدیم، چکشی کارمی کنیم و حتی برای کار درست هم با چماق پیش می رویم؟
چندی پیش بود که خبرنگار یک شبکه تلویزیونی به سراغ کریستیانو رونالدو، فوتبالیست معروف رفت برای مصاحبه. رونالدوی عصبانی در برابر دوربین، میکروفن خبرنگار را میان رودخانه پرتاب کرد.
از اینجا به بعد یک دوراهی داریم:
1-  شبکه تلویزیون جهان سومی: میلیاردها بار آن تصویر را پخش می کرد و هزار برنامه و میزگرد و مصاحبه و ... تولید و پخش می کرد در محکومیت این اقدام. رونالدو سمبل استکبار جهانی و استثمار نوین می شد و ورزشکاری بی اخلاق نمایش داده می شد که پول چشمان او را کورش کرده و دنیاپرستی و غرور سرتا پایش را فراگرفته و  .....
2-  شبکه تلویزیونی صاحب تصویر و میکروفن: بعد از اینکه این حرکت رونالدو با انتشار در شبکه های اجتماعی و رسانه ها جهانی شد، چند غواص استخدام کرد و میکروفون را از رودخانه درآورده و در یک حراج به قیمت بسیار بالا فروخت. پول فروش این میکروفون صرف امور خیریه شد!
مشخص است که کشف و ضبط خودروهای قاچاق و کالاها و کانتینرهای کالای قاچاقی که به کشور وارد شده، حاصل تلاش چند ساله و چند ماهه گروهی است که ماهانه و سالانه میلیون ها، بلکه میلیاردها تومان هزینه  دولتی برای انها خرج شده است.  حال دست رنج چند ده میلیاردی این گروه، یک روزه و شاید بهتر است بگوئیم چند دقیقه ای می خواهد به آهن پاره تبدیل شود؟
بهتر نیست به جای از بین بردن سرمایه هایی که قطره قطره هزینه شده اند، طرحی دیگر در انداخت؟ آیا نمی شود غواص گرفت و اندیشه بهتری از عمق رودخانه ذهنمان بیرون آورد؟


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.