شناسه خبر : 428151
تاریخ انتشار :
تشکیل کمیته ۳ جانبه طرح‌های ابتکاری
در نشست هم‌اندیشی سایپا و شرکت‌های بیمه‌ای با تاکید بر پرداخت سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های بیمه‌ای مطرح شد

تشکیل کمیته ۳ جانبه طرح‌های ابتکاری

خودرونگاران- چرخه صنعت بیمه وابستگی عجیبی به صنعت خودرو دارد به‌گونه‌ای که ۴۸درصد درآمد صنعت بیمه با خودرو گره خورده است بنابراین دومین صنعت بزرگ کشور می‌تواند درآمدزایی هنگفتی برای بیمه‌گزاران داشته باشد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، با توجه به اهمیت این موضوع، تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های بیمه به همراه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز گذشته در هتل آکادمی تهران گردهم آمدند تا با حضور در نخستین نشست هم‌اندیشی گروه سایپا و شرکت‌های بیمه، از ظرفیت‌های همکاری با یکدیگر سخن بگویند. دستاورد این نشست علاوه بر تبادل اطلاعات بیانه‌ای بود که بین مدیرعامل سایپا با مدیران عامل بیمه رازی، بیمه ما، بیمه پارسیان و همچنین تفاهمنامه جداگانه با بیمه ایران به امضا رسید که شرح این نشست را در ادامه می‌خوانید.ر این نشست مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه هر صنعتی بدون بیمه معنا ندارد، همکاری صنعتگران با بیمه‌گزاران را زایش بهتری برای خدمت‌رسانی به مردم اعلام کرد و گفت: لازم است تمام مجموعه‌های خدماتی ازجمله خودروسازی، بیمه و... خدمتگزاری به مردم را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند زیرا در اقتصاد یک کشور مشتریان ذی‌نفع اصلی هستند.


ورود شرکت‌های بیمه به عرصه رقابت
مهدی جمالی همپوشانی مشتریان در صنعت خودرو صنعت بیمه و بانک را به‌صورت تقریبی یک به یک دانست و افزود: بیشتر خدماتی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند در همپوشانی با یکدیگر قرار دارد، نمی‌توان خودرویی به بازار عرضه کرد مگر آنکه خدمات بیمه‌ای مناسب داشته باشد. وی با بیان اینکه بیمه برای مشتریان اطمینان‌خاطر به وجود می‌آورد، تصریح کرد: اگر این همپوشانی پذیرفته شود از نگاه‌های بنگاهی خارج به سمت خدمات خدمتی گام خواهیم نهاد که در کنار آن می‌توانیم به مشتریان مشترک خود خدمات بهتری ارائه دهیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: اقتصاد کشور در سال‌های گذشته باعث شده حتی قوی‌ترین مدیران کشور هم بتوانند نگاه بنگاهی داشته باشند بنابراین هر مدیری که توانایی رفع بحران بنگاه خود را داشته باشد، مدیر توانمندی است و این مشکلات ما را از هدف اصلی که همانا خدمت‌رسانی به مردم است، غافل کرده است. جمالی ادامه داد: خودروساز نباید این احساس را داشته باشد که تنها خودرویی تولید و به‌دست مصرف‌کننده برساند و خود را از ارائه خدمات پس از فروش و بیمه جدا بداند. معیار تنها تولید نیست بلکه خودروسازان، بیمه‌گزاران و... وظیفه دارند تا برای مردم آسایش به وجود آورند اما درحال‌حاضر به نظر می‌رسد خدمت‌رسانی به مردم از سوی تمام بنگاه‌هایی که وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارند از جمله خودروسازی‌ها، بانک‌ها، شهرداری و... منقطع است و این همایش با هدف دستیابی به راه‌هایی که بتواند در قالب همپوشانی، خدمت‌رسانی به مردم را به دنبال داشته باشد، برگزار شده است. وی اظهار کرد: اگر مشتری خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کند نباید به‌دلیل الزام‌های قانونی و ترس از جریمه تمایل به بیمه خودرو داشته باشد بلکه باید در صورت بروز یک حادثه یا مشکل زیر سایه بیمه با امنیت‌خاطر به رفع آن بپردازد این در حالی است که خدمت‌رسانی از سوی بیمه‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده است. جمالی با تاکید بر برگزاری هرچه سریع‌تر این همایش تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا روی برنامه افزایش تولید با هدف تحویل به موقع خودرو به مشتری تمرکز کرده است که این رویه، بازار خوبی برای صنعت بیمه کشور خواهد بود. سایپا برای سال ۹۵ برنامه تولید ۵۰۰هزار خودرو را درنظر گرفته که این عدد در سال ۱۴۰۴ به‌طور قطع بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار خودرو خواهد بود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به قراردادهای خودروسازان با شرکای جهانی اظهار کرد: با ورود این شرکت‌ها، رقابت تنها در صنعت خودرو نخواهد بود بلکه از این پس شاهد رقابت در مجموعه‌هایی مانند بیمه، لیزینگ و... نیز خواهیم بود. براین اساس مجموعه‌های مرتبط باید آمادگی مدیریت این رقابت را داشته باشند چرا که توان فنی و مهندسی در کشور وجود دارد بنابراین باید با طرح‌های تخصصی و نوین، راه‌های جدیدی ارائه شود. متخصصان و مهندسان خوبی در کشور فعال هستند که در صورت ارائه تسهیلات مناسب بانک‌ها و بیمه‌ها و مدیریت درست مدیران، توان و قدرت ایجاد خیزش صنعتی در کشور وجود دارد. وی با تاکید براینکه در صورت ارائه تسهیلات مالی و اقتصادی به صنعت خودرو این فرصت وجود دارد که صنعت خودرو به عرصه رقابت بین‌المللی وارد شود، ادامه داد: بیمه در صنعت خودرو، یکی از اصول اساسی به‌شمار می‌رود و می‌توان ایجادکننده دانش فنی بیمه‌ای، مالی و اقتصادی بود.


نهایی شدن قرارداد سیتروئن تا ۲ ماه آینده
جمالی افزود: سایپا سال گذشته از نظر تامین مالی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود به گونه‌ای که امکان دریافت ریالی تسهیلات مالی از بانک‌ها و بازار سرمایه وجود نداشت و بیش از ۷۰۰میلیارد تومان معوقات بانکی نیز به وجود آمد. علاوه بر آن پس از کمیپن و انتظار برای خودروهای خارجی و... انصرافی‌های سایپا به‌صورت روزانه به بیش از ۱۶میلیارد تومان رسیده و فروش کمتر از ۳میلیارد تومان بود اما با ایجاد طرح‌های ابتکاری در سایپا توانستیم این بحران را مدیریت کرده و امروز تولید شرکت ۲/۵ برابر بیشتر شده و در ۴سال گذشته برای نخستین بار در مرداد رکورد تولید ۵۰هزار خودرو در یک ماه را شکستیم.وی ایجاد کمیته‌ای بین بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی از جمله خودروسازی‌ها را راهکاری برای به اجرا درآوردن طرح‌های ابتکاری دانست و گفت: درآمدزایی‌های بسیاری برای صنعت بیمه وجود دارد برای نمونه گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته حدود ۷۰۰میلیارد تومان هزینه‌های بیمه پرداخت کرده که این سرمایه و اعتبار می‌تواند تضمین‌کننده بسیاری از اوراق در کشور باشد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به تفاهم نخستین بین سایپا و سیتروئن اظهار کرد: این قرارداد موردنظر مسئولان، کارشناسان اقتصادی و نهادهای نظارتی قرار گرفته و شکل ابتدایی خود را پیدا کرده است و در حال مذاکره برای واگذاری سهام سایپا کاشان و منابعی که باید از سوی سیتروئن منتقل شود، هستیم که به احتمال زیاد این قرارداد در یک یا ۲ ماه آینده نهایی خواهد شد. جمالی در پاسخ به پرسش صمت مبنی بر نحوه نامگذاری شرکت مشترک سایپا و سیتروئن و صادرات این محصولات نیز اظهار کرد: در حال‌حاضر نام شرکت مشترکی که قرار است در کاشان کار خود را آغاز کند، سایپا سیتروئن نام دارد. برای صادرات این محصولات مشترک نیز اگر سیتروئن به تعهدات خود عمل نکند، پنالتی خوبی در نظر گرفته‌ایم که با توازن ارزی در ارتباط است. وی ادامه داد: یکی از نکات قابل ملاحظه در این قرارداد به تعهد ۳۰درصدی سیتروئن برای صادرات بازمی‌گردد که در شبکه فروش این شرکت محقق خواهد شد. گروه خودروسازی سایپا نیز از شبکه‌ای صادراتی در کشورهایی نظیر عراق، سوریه، ونزوئلا، لبنان و نیجریه برخوردار است که می‌تواند بخشی از ۷۰درصد خودروها را به این بازارها اختصاص دهد. 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه گروه سایپا برای قطعات معیوب اظهار کرد: بیمه قطعات، طرح جدیدی است که در این همایش مطرح شده و امیدوارم علاوه بر شرکت‌های بیمه، قطعه‌سازان نیز به این عرصه وارد شوند و بیمه‌گرها نسبت به عملیاتی‌سازی آن اقدام کنند زیرا این رویه به نفع همه خواهد بود. جمالی در پاسخ به صمت درباره رونمایی از محصولات جدید در قرارداد با سیتروئن نیز اظهار کرد: نخستین محصول اکنون در اروپا عرضه و محصولات بعدی به طور همزمان به اروپا و خودروهای بعدی به شکل مشترک بین سایپا و سیتروئن عرضه خواهد شد که در اجرای آن انتقال دانش فنی اتفاق می‌افتد. در ارتباط با خودروهای داخلی نیز تا پایان سال ساینا اتوماتیک و خودرو ۲۱۲ به بازار ارائه می‌شود که با فعالیت‌های انجام شده در مرکز تحقیقات سایپا، پیش‌بینی می‌شود سال آینده یک محصول جدید از این شرکت وارد بازار و پس از آن هر سال ۲ محصول جدید داخلی سایپا در اختیار مشتریان قرار گیرد. وی قیمت خودرو ۲۱۲ را زیر ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد.
جمالی درباره همکاری سایپا با کیا و نیسان نیز به صمت گفت: برای همکاری جدید سایپا با کیا و نیسان، پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک مطرح شده و مذاکره با این شرکت‌ها ادامه دارد و هنوز به نتیجه نهایی در این زمینه نرسیده‌ایم.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمینه وضعیت سهام این شرکت نیز گفت: قیمت سهام سایپا کاهش نیافته و تعداد سهام از سال گذشته تاکنون ۲/۸ درصد افزایش یافته است. اگر قیمت سال گذشته در این عدد ضرب شود، به‌طور تقریبی قیمت سهام سایپا بیش از ۴برابر شده است.


بیمه قطعات خودرو
مدیرعامل کارگزاری بیمه سایپا نیز در این نشست اظهار کرد: از۸۰سال گذشته تاکنون بیمه‌های ایرانی برای انعقاد قرارداد با بیمه‌های اتکایی خارج از ایران دارای محدودیت‌هایی بوده‌اند.حسین بزرگ‌نژاد گفت: صنعت بیمه ۸۰ سال در ایران پیشینه دارد و در این مدت شاهد تلاش بسیاری بوده، زمانی که نخستین مدیرعامل بیمه ایران برای عقد قرارداد با بیمه اتکاء به خارج از کشور رفت متوجه شد که سندیکای بیمه اتکایی دستور داده که با ایرانی‌ها قراردادی منعقد نکنند، امروز نیز ما در همان حالت قرار داریم و آقایانی که برای قرارداد بیمه اتکایی به خارج از کشور می‌روند با محدودیت‌هایی مواجه هستند.مدیرعامل کارگزاری بیمه سایپا ادامه داد: باید بیمه‌نامه‌های جدید صادر کنیم و خطرپذیر باشیم، البته ریسک‌هایی که به خودروسازها ارائه می‌کنیم ریسک‌های بیمه‌پذیر هستند. بزرگ‌نژاد خطاب به مدیران بیمه که در این مراسم حضور داشتند، تصریح کرد: نیازهای واقعی صنعت خودرو در مقابل شما بیان خواهد شد. شما مدیران بیمه پاسخی برای این نیازها تهیه کنید؛ پاسخی که شما در این زمینه تهیه خواهید کرد آینده ما را تضمین می‌کند.قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور سرمایه‌گذاری و شرکت‌ها نیز در ادامه این مراسم گفت: هدف از این گردهمایی تمرکز بیمه‌ای در گروه سایپاست. زمانی که ما در خط تولید دچار ضرر و زیان می‌شویم این امر منجر به توقف خط تولید شده و باعث زیان‌های مالی می‌شود؛ هزینه‌های ثابت و سرمایه‌ای بالایی به همراه دارد که لازم است در این‌باره پوشش بیمه‌ای داشته باشیم.وی با اشاره به لزوم مدیریت خطرپذیری در داخل و خارج از کشور افزود: با مسائلی همچون تحولات سیاسی و موضوعات تروریستی سرمایه‌گذاری‌ها دچار خطرپذیری هستند. برای نمونه سایپا طرح سرمایه‌گذاری در الجزایر دارد که در صورت مدیریت خطرپذیری‌های آن بیمه‌گذار می‌تواند با خیال راحت‌تری به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهد.ناصر آخوندی افزود: بارها شاهد هستیم تولیدات سایپا برگشت خورده که علت آن مسائلی مانند معیوب‌بودن یا پایین‌بودن کیفیت است که این موضوعات باعث ضررهایی می‌شود بنابراین اگر بیمه‌ای برای کیفیت قطعات وجود داشته باشد می‌توانیم برای بیمه‌گذار مدیریت خطرپذیری را انجام دهیم.او افزود: درحال‌حاضر فضای مناسبی وجود دارد که همکاری خوبی میان خودروسازها و صنعت بیمه رخ دهد. در دنیا بیمه و بانک با هم تفاوتی ندارند و همه اموری که بانک‌ها انجام می‌دهند بیمه‌ها نیز توان انجام آن را دارند که جای این موضوع در ایران خالی است.


افزایش سهم سایپا از بازار
قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک سایپا نیز در ادامه این نشست با اشاره به دستاوردهای قابل‌قبول سایپا در سال ۹۴ اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا توانست تولید روزانه خود را از ۸۳۱ خودرو در مهر ۹۴ به هزار و ۹۸۹ دستگاه در اسفند همان سال افزایش دهد و با افزایش ۱۳۹درصدی میانگین تولید روزنامه مواجه شود. حسن قره‌ئی افزود: علاوه بر آن در نیمه دوم سال گذشته این گروه خودروسازی کاهش ۵۷درصدی انصراف از خرید خودرو را نسبت به نیمه نخست سال تجربه کرد. در بخش صادرات نیز موفق به صادرات ۱۵هزار خودرو به بازارهای هدف و کسب سهم ۶۰درصدی صادرات خودروهای سواری در کشور شده‌ایم. بر این اساس سهم بازار سایپا از ۳۳/۷ درصد در تیر ۹۴ به ۲/۳۶ در اسفند ۹۴ رسید. وی با بیان اینکه این گروه خودروسازی برنامه تولید ۵۳۰ هزار خودرو در سال ۹۵ را درنظر گرفته این در حالی است که تولید این شرکت در سال گذشته حدود ۳۷۳هزار خودرو بود، ادامه داد: متوسط تولید روزانه سایپا در سال‌های ۹۴ و ۹۵ رشدی معادل ۱۸۸درصد را تجربه کرده به‌گونه‌ای که از تولید روزانه ۸۳۱ خودرو در مهر ۹۴ به ۲ هزار و ۳۹۱ دستگاه خودرو در مرداد ۹۵ رسیده است. قره‌ئی سهم بازار سایپا در ابتدای سال را ۳۶درصد دانست که درحال‌حاضر به ۳۸درصد رسیده و به احتمال زیاد تا پایان سال به ۴۲ درصد برسد و افزود: مقایسه آمار تولید در سال ۹۴ و ۹۵ تا پایان تیر نشان می‌دهد که سایپا با رشد ۱۸درصدی مواجه بوده و درصد تولید برخی از خودروسازان منفی بوده و در نگاهی کلی واردات رشدی ۴۰درصدی را تجربه کرده است. قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک سایپا ادامه داد: در بخش ثبت‌نام نیز در مرداد بیش از ۶۵هزار دستگاه از خودروهای سواری و وانت شرکت به‌وسیله مشتریان ثبت‌نام شده‌اند که ارزش کل صادرات خودرو و قطعه سایپا در سال ۹۵ معادل ۱۴میلیون و ۵۷ هزار دلار است. وی برنامه امسال را عرضه ۴ محصول جدید سایپا با نام‌های ساندرو جدید، ۲۱۲، پادرا و سی‌اس۳۵ به بازار عنوان و تصریح کرد: برنامه تولید سایپا امسال ۵۳۰هزار دستگاه خواهد بود که در سال آینده به ۷۲۰هزار دستگاه خواهد رسید که این روند پیوسته ادامه دارد. در همکاری با سیتروئن تولید موتور در سال ۲۰۲۰م هم درنظر گرفته شده که یورو ۶ خواهد بود.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.