شناسه خبر : 431550
تاریخ انتشار :
واردکننده ها به بهانه نرخ ارز ، حق گران فروشی ندارند
رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده:

واردکننده ها به بهانه نرخ ارز ، حق گران فروشی ندارند

خودرونگاران- در طی روزهای گذشته خبرهای متفاوتی در مورد افزایش قیمت خودروهای وارداتی به بهانه افزایش نرخ ارز در راس خبرهای خودرویی قرار گرفت تا جایی که دبیر انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان از تخلف سنگین واردکنندگان خودرو با تائید این موضوع از افزایش قیمت چندین میلیون تومانی برخی خودروها خبر داده وآن را غیر قانونی خوانده بود .

به گزارش خبرنگار خودرونگاران ،امروز نیز سید محمود نوابی رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده این افزایش قیمت را غیر قانونی خواند و گفت: خریدهای مذکور در گذشته و با نرخ ارز پایین تر انجام شده است و قطعا افزایش قیمت خلاف قانون است. اینکه با تغییرات نرخ ارز برخی انواع کالا را با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند اشتباه است. چون این افزایش قیمت درخصوص خودرو و امثالهم دفعتا نیست.
وی با اشاره دستورالعملی که از سال ۹۳ ابلاغ شده ادامه داد: این دستورالعمل در پرتال سازمان موجود و اصلاح شده است. در حوزه خودروهای وارداتی نظارت ما بازرسی‌محور نبوده و از نوع شکایت‌محور است. به گونه‌ای که قیمت، نرخ سود مشخص است. با توجه به اینکه این خودروها قبلا با دلار ارزانتر خریداری شده قطعا باید با همان نرخ قبلی به فروش برسد. و این مساله شامل تمامی خودروهایی است که وارد کشور شده یا در راه است.
نوابی درخصوص کسانی که با ارقام بالا اقدام به خرید خودرو کرده‌اند گفت: گرانفروشی مساله پنهانی نیست و با شفافیت با این گرانفروشی برخورد خواهد شد و هر حقی که تضییع شده به صاحب حق بازگردانده خواهد شد. نرخ ارز اکنون تحت کنترل دولت و درحال کاهش است ، تکانه ارز مدیریت می‌شود و سازمان هم نخواهد‌گذاشت برخی سودجویان از گرانی ارز سوء‌استفاده کند و‌برخورد خواهد شد. به این جهت خودروهایی که قبلا ثبت سفارش شده اند با همان نرخ قبلی باید عرضه شوند.
نوابی افزود : طبق ماده 5 آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو که قبلا تصویب شده بود و ناقص بود در دولت جدید شفاف تر شده ، بر این اساس عرضه کنندگان خودرو چه داخلی و چه خارجی حق ندارند بدون اجازه و مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش فروش خودرواقدام کنند و در این زمینه نباید بیش از 50 درصد از قیمت را از مصرف کننده مطالبه کنند .


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.