خودرونگاران- حتما بارها این جمله را از متخصصین خودرویی شنیده اید که "نگذارید باک خودرویتان خالی بماند.سعی کنید تا قبل از روشن شدن چراغ هشدار بنزین بزنید " هر چند که اکثرا دلیل این توصیه را نمی گویند و به راحتی از کنار این موضوع می گذرند ،اما حالا باید پرسید علت این توصیه چیست ؟
به گزارش خودرونگاران، چراغ هشدار سوخت نشان میدهد که خودرو از سوخت رزرو استفاده میکند.این مقدار از سوخت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت باک سوخت است.
در عین حال در باک سوخت خودرو وسیلهای وجود دارد که پمپ بنزین نامیده میشود. این پمپ, بنزین را از باک به موتور میفرستد. پمپ بنزین به منظور خنک و روان ماندن به بنزین متکی است.
راندن خودرو با سوخت کم به این معنی است که پمپ روان نمانده و در این زمان ریسک داغ شدن بیشازحد ایجاد میشود. بدترین سناریویی که ممکن است پیش بیاید خرابی پمپ است.
تعمیر این پمپ هزینهی زیادی را به مالک تحمیل میکند. خرابی پمپ بنزین به کارایی پایین خودرو مخصوصاً شتابگیری ناهنجار آن و یا حتی عدم روشن شدن خودرو منجر میشود.
پمپ بنزین خودرو همچنین داری فیلتر بنزینی است که اگر با باک خالی خودرو را برانید به سرعت کثیف میشود. زمانی که رسوبات و لجنهای سوخت به کف باک فرو بروند فیلتر سوخت میتواند به سرعت مسدود شود که این نیز پیامدهای هزینهبر زیادی را در پی خواهد داشت.
پمپ های سوخت رسانی خودرو معمولا به اندازه کل عمر آن کار می کنند، اما با این حال برخی مواقع دچار مشکلاتی می شوند. اگر باک شما کثیف و زنگ زده باشد، با باک نیمه خالی رانندگی کنید، مشکلاتی در سیم کشی خودرو داشته باشید و ولتاژ کافی به پمپ نرسد یا فشار زیادی به پمپ وارد شود (مثلا فیلتر بنزین گرفته باشد یا از فیلتری با مش (سوراخ های بسیار کوچک فیلتر) ریز استفاده کرده باشید) احتمالا پمپ سوخت شما دچار مشکل خواهد شد.
وقتی که پمپ بنزین خراب می شود معمولا بدون هیچ نشانه ای خودرو از کار می افتد.
تا لحظاتی قبل ماشین شما به خوبی کار می کرده است اما ناگهان ریپ می زند و بلافاصله موتور خاموش می شود و هر چه استارت می زنید فایده ای ندارد.
چگونه متوجه شوید که خرابی پمپ باعث مشکل دار شدن خودرو شما شده است. یک راه این است که به صدای موتور پمپ بنزین گوش فرا دهید. کافی است سوییچ را باز کنید و بدون اینکه استارت بزنید به صدا گوش دهید در خودروی سالم پمپ بنزین چند ثانیه وارد مدار می شود و یک صدای آرام ام- ام یا وز! خواهید شنید.
اگر صدایی را که همیشه می شنیده اید اکنون نمی شنوید احتمالا مشکل از پمپ سوخت رسانی است. این صدا زیر خودرو بهتر شنیده می شود. راه دیگر این است که بویی را که از اگزوز خودرو خارج می شود بررسی کنید اگر بنزین وارد سیلندر شود و موتور روشن نشود بوی بنزین به خوبی از اگزوز حس خواهد شد.
در صورتی که بعد از چند استارت بوی بنزین از اگزوز احساس نشود به احتمال زیاد پمپ بنزین شما مشکل دار است. توجه داشته باشید که مشکل ممکن است از رله معیوب قعطی یا شلی سیم ها و اتصالات یا حتی پمپ باشد که کار می کند اما به هر دلیلی نمی تواند فشار لازم را ایجاد کند.
در بیشتر خودروها برای خرابی پمپ سوخت رسانی هیچ هشداری در نظر گرفته نشده است یا چراغ چک روشن نمی شود. موتور به خوبی استارت می خورد، جرقه وجود دارد اما موتور استارت نمی شود چون سوختی به آن نمی رسد.
در برخی خودرو های امروزی یک سنسور تست فشار وجود دارد. حتی اگر این ابزار یا سنسور وجود نداشته باشد می توان به راحتی با قرار دادن یک گیج فشار از وجود فشار پشت انژکتور ها اطمینان حاصل کرد.
یک راه دیگر این است که در مسیر هوای ورودی موتور کمی بنزین اسپری شود اگر موتور استارت شد و بعد از کمی کار کردن خاموش شد مشخص خواهد بود که پمپ کار نمی کند.
در توضیح کمتر با خراب شدن این قطعه اتفاقات زیر روی می دهد : ۱-خودرو روشن نمیشود ۲-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین باشد.
برای تست سوختی پمپ بنزین شما حتما به متخصص نیاز دارید اما اگر در محلی بودید که تعمیرگاه نزدیکتان نبود (مثلا وسط جاده ) برای این که مطمین شوید پمپ بنزین خودرویتان دچار اختلال شده است کم هزینه ترین راه تست فشار سیفون است با این تست ایرادات مربوط به این بخش پیدا میشود.
در صورت ضعیف بودن این پمپ باید حتما تعویض شود زیرا فشار کم سوخت یکی از عوامل موثر در افزایش مصرف سوخت است.