شناسه خبر : 433254
تاریخ انتشار :
چه خودرویی بهتر است ؛اتومات یا دنده ای؟

چه خودرویی بهتر است ؛اتومات یا دنده ای؟

خودرونگاران-یکی از موضوعات اصلی برای خرید خودرو ، موضوع خرید خودرو بارمصرف سوخت کمتر و کیفیت بالاتر است ،اماچند سالی است که ترافیک های طولانی و خسته کننده شهرهای بزرگ موجب شده. یکی از فاکتورهای خرید برای کسانی که تردد بیشتری با وسیله نقلیه خود دارند، خرید خودرویی باشد که گیربکس آن اتوماتیک است و حداقل راکب خود را در ترافیک های کلان شهرها آسوده خاطر می کند.

به گزارش خبرنگار خودرونگاران ، این موضوع زمانی حائز اهمیت تر میشود که آسودگی در رانندگی را با فاکتوری همچون مصرف سوخت بسنجیم . البته قطعا دوست داران سرعت و معکوس کشی قطعا لذت تعویض دنده را به آسودگی رانندگی ترجیح می دهند و انتخاب اول و آخر آنها خودروهای دنده ای است.

با این حال نباید فراموش کنیم که یکی از شاخص ترین مشخصه های یک خودرو برای جذب خریدار مصرف سوخت است.
پبش از این عده ای معتقد بودند که یک خودروی دنده دستی در مقایسه با نوع اتوماتیکش مصرف سوخت کمتری را دارد، موضوعی که نیاز به بررسی بیشتری دارد.
انتخاب بین خودرو های دنده دستی و یا خودرو هایی که از جعبه دنده اتوماتیک بهره می برند همیشه جزو چالش بر انگیز ترین بحث های کارشناسی در حوزه خودرو بوده و هست،کارشناسان حوزه خودرو این دو نوع جعبه دنده را از جهات گوناگون با هم مقایسه می کنند که از جمله موارد مقایسه ای بین آنها می توان به ؛ لذت رانندگی،مصرف سوخت،عمر مفید و …. اشاره کرد.
هر کاربری که به لذت رانندگی اهمیت بیشتری بدهد قطعا به شما خواهد گفت که لذت رانندگی با یک خودروی مجهز به جعبه دنده دستی اصلا قابل مقایسه با راندن یک خودروی دنده اتوماتیک نخواهد بود و گرچه راننده به هنگام راندن یک خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک راحتی بیشتری خواهد داشت اما از طرف دیگر نباید انتظار تجربه واقعی رانندگی را داشته باشد.
قطعا به هنگام رانندگی در ترافیک سنگین شهر مزیت جعبه دنده اتوماتیک را درک کرده اید،اما کاربران علاقه مند به حوزه خودرو و یا به اصطلاح ماشین باز ها معتقدند وقتی از محیط پر ترافیک شهریی خارج شده به سفر های جاده ای می روید راندن یک خودروی گیربکس دستی به مراتب لذت بیشتری را به شما القا خواهد کرد.
در همین حال رانندگانی که قصد صرفه جویی در بحث اقتصادی را دارند نیز علاقه بیشتری با خرید خودرو های گیربکس دستی نشان می دهند چون این نوع خودرو ها هم قیمت کمتری را دارند و هم در تصور عموم مصرف سوخت کمتری نیز برای آنها در نظر گرفته می شود؛در این مورد باید بگوییم که گرچه قیمت اولیه ای که کاربر باید برای خرید یک خودرو صرف کند در مورد خودرو های دنده دستی پایین تر است اما این نوع خودروها همانند قدیم مصرف سوخت کمتری را در مقایسه با نوع اتوماتیک نشان نمی دهند.
به نظر می رسد، دلیل مصرف سوخت بهینه تر خودروهای دنده دستی در گذشته به این صورت بود:وقتی در ترافیک سنگین شهر درون یک خودروی دنده دستی گیر افتاده اید به هنگام ایستادن کامل پای خود را بر روی پدال کلاچ فشار داده و دنده را در حالت خلاص قرار می دهید،البته تا موقعی که پای خود را بر روی پدال کلاچ نگه دارید نیازی به خلاص کردن دنده نیز وجود نخواهد داشت،اگر در حالتی که ماشین در دنده است پای خود را از روی پدال کلاچ بر دارید ماشین پریده و خاموش می شود.
در مورد خودرویی با جعبه دنده اتوماتیک داستان قدری متفاوت خواهد بود،وقتی با خودروی دنده اتوماتیک خود پشت ترافیک و یا چراغ قرمز می ایستید گیربکس خودرو هنوز در دنده بوده و همین موضوع باعث ایجاد تفاوتی چشمگیر در مصرف سوخت در فضای درون شهری خواهد شد.
کارشناسان خودرویی در این مورد معتقدند که ؛ طراحی جعبه دنده خودرو های روز به صورتی است که در سرعت های بالا مصرف سوخت آن در مقایسه با نوع دنده دستی کمتر خواهد بود،گیربکس های دنده اتوماتیک امروزی در مقایسه با گیربکس دنده دستی تعداد دنده های بیشتری دارند،هر چه تعداد دنده ها در یک جعبه دنده بیشتر شود موتور خودرو در عمل بهینه تر عمل خواهد کرد به این معنی که موتور خودرو برای انتقال مقادیر ثابتی از قدرت به چرخ ها(در مقایسه با گیربکسی که تعداد دنده های کمتری دارد) دور موتور کمتری را می طلبد و این دقیقا به مصرف سوخت کمتر منجر خواهد شد.
اما امروزه نوع جدید تری از گیربکس های اتوماتیک در خودرو ها به کار می رود که به گیربکس CVT معروف هستند و در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک گذشته بهینه تر عمل می کنند،به هنگام رانندگی با یک خودروی مجهز به گیربکس CVT راننده هیچ تفاوتی را بین این نوع گیربکس و گیربکس های اتوماتیک نسل های پیشین متوجه نخواهد شد اما اگر به لحاظ مهندسی موضوع را بررسی کنیم خواهیم دید که نحوه کارکرد این دو نوع گیربکس از پایه و اساس با هم متفاوت است،راننده عادی همانند گیربکس های اتوماتیک سابق فقط دنده را در حالت Drive قرار داده،پدال ترمز را رها کرده و پدال گاز را می فشارد و در نتیجه خودرو به راه خواهد افتاد،اما از دید مهندسی مسئله ای که باعث مشاهده مصرف سوخت پایین تر در گیربرکس های نوع CVT می شود دسترسی این نوع از جعبه دنده ها به تعداد نامحدودی از نسبت دنده هاست و اگر نخواهیم وارد مبحث مهندسی مکانیک شویم در ساده ترین حالت می توان گفت که گیربکس CVT قادر است تا انتقال نیرو از موتور به محور را در بهینه ترین حالت ممکن انجام دهد.
سایت کلیک در گزارشی که در این باره نوشته آورده است :گر چه امروزه هم خودرو هایی تولید می شوند که نوع گیربکس دستی آنها در مقایسه با نوع اتوماتیک مصرف سوخت کمتری را داراست اما در حالت کلی دیگر نمی توان مصرف سوخت خودرو های دنده دستی را کمتر از خودرو های مجهز به جعبه دنده اتوماتیک دانست و همین موضوع باعث شده تادر بازار آمریکا سردی بیشتری نسبت به خرید خودرو های دنده دستی نشان داده شود،البته آمریکایی ها همواره ثابت کرده اند که علاقه بیشتری به استفاده از خودرو های دنده اتوماتیک دارند اما با پیدایش گیربکس های نوع CVT امروزه این تصمیم آنها توجیه اقتصادی بیتشری نیز پیدا کرده است.

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.