به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، دادههای انجمن خودروسازان اروپا نشان میدهد که با کمبود تراشههای رایانهای، فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا به 6/ 4میلیون دستگاه کاهش یافته است. فروش در ایتالیا 7/ 22درصد، 3/ 16درصد در فرانسه، 11درصد در آلمان و 7/ 10درصد در اسپانیا کاهش یافته است. در سال گذشته، صنعت خودرو با کمبود تراشههای رایانهای که بسیاری از سیستمهای خودرو را کنترل میکند، گرفتار بوده است؛ زیرا تولیدکنندگان تراشه نتوانستند با تقاضای خود همراه باشند؛ چون اقتصاد جهان پس از همهگیری کووید-19 بهبود یافته است.
نااطمینانی اقتصادی ناشی از جنگ، افزایش قیمتها و افزایش نرخهای بهره ممکن است مانع بهبود فروش در آینده شود. در حالی که وضعیت تراشههای کامپیوتری رو به بهبود است، خودروسازان اروپایی تحتتاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفتند؛ زیرا تعدادی از سازندگان قطعات در آنجا مستقر بودند. نااطمینانی اقتصادی ناشی از جنگ، افزایش قیمتها و افزایش نرخهای بهره ممکن است مانع بهبود فروش در آینده شود؛ زیرا مصرفکنندگان هزینههای خود را برای اقلام بزرگ کاهش میدهند. فولکسواگن جایگاه خود را در صدر ردهبندی حفظ کرد؛ اما سهم بازار گروه آلمانی از 8/ 25درصد به 1/ 24درصد در نیمه اول سال کاهش یافت و فروش آن با 4/ 19درصد کاهش به 35/ 1میلیون دستگاه رسید. استلانتیس همچنین شاهد کاهش سهم بازار خود بود و از 3/ 21درصد به 4/ 19درصد کاهش یافت؛ زیرا فروش این خودروساز اروپایی-آمریکایی با 1/ 21درصد کاهش به 09/ 1میلیون دستگاه رسید. در همین حال، هیوندای فروش خود را 6/ 12درصد افزایش داد و به 556هزار و 369دستگاه رسید که به سازنده کرهای کمک کرد سهم بازار خود را از 6/ 7درصد به 9/ 9درصد افزایش دهد. رنو فروش خود را با کاهش 7درصدی به 522هزار و 315دستگاه رساند؛ اما گروه فرانسوی شاهد افزایش سهم بازار خود از 7/ 8درصد به 3/ 9درصد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها تولیدکنندهای که فروش خود را در اروپا در نیمه اول سال افزایش داد هوندا بود؛ اما تنها 371هزار و 13دستگاه خودرو فروخت و کمتر از یکدرصد از سهم بازار را در اختیار داشت.