به گزارش خودرونگاران به نقل از صداوسیما، از امروز (شنبه، پانزدهم مرداد) فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای 53 قلم لوازم یدکی به پایان میرسد و پس از این تاریخ اگر بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب می شود و به جمعآوری آن اقدام خواهد شد.
سهم 30 درصدی لوازم یدکی قاچاق و بیکیفیت در بازار
برآورد میشود از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، 30 درصد کالای قاچاق و تولیدات بیکیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.
پس از ماهها جلسات هماهنگی با بیش از 11 دستگاه حاکمیتی و اتحادیهها و تشکلهای خصوصی، در گام نخست 53 قلم لوازم یدکی که 80 درصد مصرف بازار را شامل میشود از 15 مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارد. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بود.
گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی شامل 150 قلم کالا پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله نخست آغاز خواهد شد.
فرصت 2 ماهه برای استفاده از «شناسه اظهاری»
محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت چند روز پیش اعلام کرد: آن دسته از واحدهای صنفی که به هر علت هنوز کد شناسه دریافت نکردهاند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند با دریافت معرفینامه از اتحادیه، 2 ماه فرصت استفاده از «شناسه اظهاری» دارند تا بتوانند این کالاها را تعیین تکلیف کنند، بفروشند یا مرجوع کنند. انتظار میرود تا کمیسیون فنی اتحادیهها به تعداد محدود و معدودی از اعضای خود این معرفی نامه را دهند. ضمنا شرایط ثبت شناسه اظهاری در سامانه جامع تجارت نیز ایجاد خواهد شد.
برادران گفت: ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو با شناسه دار شدن اقلام پایان نمییابد و در محله بعد ضمانتدار شدن آنها الزامی میشود و پس از آن اعلام میکنیم که در هر کدام از قطعات، کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارند و همه اینها به نظم دهی بازار کمک خواهد کرد.
وی افزود: اگر کسی هم نتوانسته است در سامانه ثبت نام کند، بر این باوریم که هنوز متقاعد نشده است که این کار را انجام دهد یا اینکه مشکلی در ثبت اطلاعات داشته است و نه اینکه مخالفتی با قانونمند شدن روند ارائه خدمات فنی به مشتریان باشد. لوازم یدکی و قطعات با جان مردم سر و کار دارد و کوچک ترین خطایی نباید در این حوزه انجام دهد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با ابراز تشکر از اقدامات صدا و سیما برای فرهنگ سازی اجرای این طرح، اظهار کرد: هنوز بسیاری از کسبه از نحوه اجرای این طرح مطلع نیستند بنابراین لازم است تا اطلاع رسانی بیشتری شود.