به گزارش خودرونگاران ،از آغاز سال جاری تا پایان تیرماه، یعنی در چهار ماه اول سال، 1500 تاکسی نو و تازه نفس جایگزین تاکسی های فرسوده شده است که بخش مهمی از این تاکسی های فرسوده از نوع سمند و 405 بودند. از این رو با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی وزارت کشور قرار شده است از مرداد امسال تا پایان سال نیز 10 هزار تاکسی جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود که تاکسی سورن پلاس نیز برای ورود به چرخه حمل و نقل، به عنوان گل سرسبد این جمع حضور خواهد داشت.
معمولا در کشورهای گوناگون تاکسی ها از میان بهترین محصولات تولیدی همان کشور و گاهی برندهای وارداتی انتخاب می شوند تا به عنوان یک ابزار خدمت رسان، بتواند آسایش و رضایت مصرف کننده نهایی را فراهم کند. بر این اساس خودرویی که وارد ناوگان تاکسیرانی می شود، باید از ویژگی هایی چون امنیت، راحتی و زیبایی برخوردار باشد و در یک کلام بتواند رضایت و خشنودی مسافرانش را تامین کند. بی تردید برای تحقق چنین هدفی، ضروری است محصول منتخب دارای کیفیت مطلوب، آپشن های متنوع و به روز و همچنین تجهیزات فنی پیشرفته باشد.
حال به منظور آشنایی با ویژگی ها و امکانات ظاهری و فنی سورن پلاس، سراغ یکی از محصولات تولید شده می رویم و از نزدیک، این محصول را از ابعاد گوناگون مورد بررسی های کارشناسی قرار می دهیم.
تجهیزات نمای داخلی
خانواده سمند یکی از جادار ترین خودروهای تولید شده در کشور است که از نظر فضای کابین و راحتی آن، همواره رضایت سرنشینان را به دنبال داشته است. در همین راستا سورن پلاس هم از این امتیاز مهم بهره مند بوده و طول، عرض و ارتفاعی به اندازه 4534. 1720. 1460 میلی متر را به خود اختصاص داده است.
طراحی کابین سورن پلاس نیز دستخوش تحولات بنیادین شده و اصلاحاتی همچون افزوده شدن روکش فرمان چرمی، دوخت متضاد قرمز رنگ صندلیها و استفاده از طرح فیبر کربن در برخی قسمتهای آن، جذابیت بیشتری به کابین این محصول ملی بخشیده است. همچنین طراحی غربیلک فرمان آن بسیار مشابه فرمان دنا بوده که جلوه بصری بهتری را برای نمای داخلی سورن پلاس در پی خواهد داشت. چینش دکمه ها و کلیدهای روی کنسول میانی هم از نظم مناسبی برخوردار بوده و از منظر هر بیننده ای قابل قبول خواهد بود.
تریم داخلی و روکش های پارچه ای به رنگ مشکی و طرح پارچه های به کار رفته در سورن پلاس متفاوت از سورن است. صندلی های سورن از راحت ترین مدل ها در میان تولیدات داخلی به شمار می رود که صندلی راننده و سرنشین شش حرکته بوده که دو حرکت آن برقی و چهار حرکت دستی است. فرمان این خودرو هیدرولیکی و آینه های جانبی نیز مجهز به راهنما و تنظیم برقی است که با فشردن کلید تنظیم، آینه ها کاملا جمع می شوند.
سیستم روشنایی ترک خودرو، کمر بند ایمنی سه نقطه ای سرنشینان عقب، شیشه دودی درب های عقب و شیشه عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان، کلید بازکن درب صندوق از داخل خودرو از جمله امکاناتی هستند که سورن پلاس را به یک انتخاب مناسب برای سفر درون شهری و برون شهری سرنشینان تبدیل می کند. همچنین صندوق عقب آن نیز فضایی بالغ بر500 لیتر را داراست که در میان سدان های موجود در کشور جزو جادارترین ها محسوب می شود.
سیستم تهویه مطبوع این خودرو از نوع اتوماتیک بوده و دارای شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، پاور ویندوز، شیشه عقب با گرمکن، سیستم رادیو پخش با پورت USB و بلوتوث، بلندگوها همراه با تیوتر روی درب های جلو و طاقچه عقب از دیگر مشخصات و تجهیزات تاکسی سورن پلاس ایران خودرو محسوب می شوند.
طراحی و نمای بیرونی
در اولین برخورد با نمای بیرونی متوجه تغییرات ظاهری مطلوبی همچون تحول گرافیک داخلی چراغهای جلو و عقب و بهروزرسانی ظاهری جلوپنجره مشکیرنگ خواهید شد. چراغ های ال.ئی.دی جلو، چراغ روز، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل نیز جلوههای تازه ای را به نمایش می گذارد. همچنین در نمای جانبی این خودرو شاهد حضور رینگهای دو رنگ و دستگیرههای درب آسان بازشو هستیم که پیش از این در دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته اند. نمای عقب خودرو نیز دستخوش تغییراتی همچون: تغییر گرافیک داخلی چراغها و جانمایی یک اسپویلر کوچک در لبه صندوق آن شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری در این خودرو تعیبه شده است و با سه عدد سنسور دنده عقب، راننده را در حرکت به عقب یاری می کنند. ایران خودرو برای ایمنی کودکان در صندلی عقب سورن پلاس، ایزوفیکس را تعبیه کرده است.
سورن پلاس علاوه بر امکانات مدلهای پیشین به تجهیزات جدیدتری همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری مجهز شده است. از جمله مهمترین تجهیزات ایمنی و رفاهی میتوان به حسگر فاصلهسنج عقب، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، فرمان هیدرولیک، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم صوتی شش اسپیکر با خروجی ساب ووفر، هندزفری، بلوتوث، تهویه مطبوع خودکار به علاوه دریچه تهویه عقب، آینههای جانبی تاشونده با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن، شیشههای سولار، شیشه بالابر آنتیترپ و ... اشاره کرد.
بررسی های فنی
سورن پلاس به یک موتور EF7 با حجمی برابر 1.7 لیتر و توان 115 اسب بخار نیرو در 6000 هزار دور بر دقیقه و گشتاور 157 نیوتن متر مجهز شده است که با این ارقام سورن پلاس را می توان یکی از قدرتمندترین سدان های تولیدی بازار ایران دانست. با تلاش های بی دریغ مهندسان ایران خودرو، موتور 16 سوپاپ این خودرو استانداردهای آلایندگی یورو 5 را با سوخت بنزین معمولی پاس کرده است. لازم به یادآوری است، افزایش استاندارد یک موتور به یورو 5 با بنزین معمولی که از شاخص اکتان پایینی هم برخوردار است از پروژه های مهم و ارزشمند به شمار می آید.
سورن پلاس در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 7.49 لیتر بنزین مصرف می کند. نیروی موتور سورن پلاس به کمک یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. در واقع ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو، ترکیبی متناسب بوده و با توجه به تولید قطعات و شبکه خدمات پس از فروش متعدد در کشور، هیچ نگرانی در این دو بخش حیاتی وجود ندارد. چراکه تاکسی های سمند بسیاری هم اکنون در بازار به موتور EF7 و همین گیربکس مجهز هستند که دوام بالا، استهلاک پایین، قدرت و گشتاور مناسب، مصرف سوخت پایین و همچنین دوگانه سوز بودن آن رضایت تمام تاکسیرانان را به خود جلب کرده است.
سخن پایانی
بی شک سورن پلاس به عنوان جدیدترین محصول خانواده سمند، ویژگی های شایسته ای از جنبه های گوناگون دارد. این سدان جادار جدا از طراحی مدرنتری که نسبت به گذشته دارد، کیفیت بالاتر، کابینی آرام، ایمنی مطلوب، شتاب و عملکرد خوب و تجهیزات رفاهی و ایمنی کاملی دارد و از خدمات پس از فروش مناسبی هم برخوردار است. از این رو سورن پلاس به عنوان یک محصول جدید و پیشرفته، بهترین جایگزین برای انواع تاکسی های فرسوده کنونی در سطح کشور خواهد بود تا بتواند خاطرات خوشی را برای مصرف کنندگان نهایی رقم بزند.