به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودروی کشور در ماه جاری تحت تاثیر نرخ ارز، مذاکرات برجامی، عرضه خودرو در بورس، اخبار مربوط به واردات خودرو و البته مرحله سوم قرعهکشی خودرو قرار داشت. بررسی قیمت خودرو در شهریورماه نشان میدهد با وجود برخی نوسانات، قیمت خودرو در پایان این ماه نسبت به آغاز آن با کمی کاهش قیمت مواجه بوده است. اما همچنان کلیدواژه خرید و فروش بازار در شهریورماه «رکود» بوده است.
قیمت خودرو در بازار شهریورماه از ثبات نسبی برخوردار بود؛ با این حال بررسی جزء به جزء خودروهای موجود، نشان میدهد کاهش قیمت جزئی طی این ماه اتفاق افتاده است. این کاهش قیمت درحالی است که نرخ ارز هر چند اندک، اما روند افزایشی داشته است. یکی از دلایل این کاهش قیمت را میتوان در عرضه خودرو در بورس کالا جستوجو کرد. در شهریورماه خبر ورود برخی از تولیدات داخلی خودرو به سازوکار فروش بورس کالا منتشر شد که توانست این امید را ایجاد کند که با افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، قیمتها در بازار کاهش پیدا کند. بنابراین خریداران به نوعی منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. اگرچه افزایش تولید منوط به حذف قیمتگذاری دستوری و کاهش زیان خودروسازان است اما عرضه روز سهشنبه شاهین چنین روندی را نشان نمیداد. این خودرو در اولین روز عرضه خود در بورس کالا بهایی بیش از قیمت پایه تعیینشده نصیبش نشد که این رقم حتی از قیمت کارخانه شاهین نیز کمتر بوده است.
البته این انتظار کاهش قیمت تنها از عرضه خودرو در بورس کالا منشا نمیگیرد. شاید علت مهمتر این انتظار را باید در اخبار مربوط به واردات خودرو جستوجو کرد. اوایل ماه جاری، بعد از مدتها انتظار بالاخره آییننامه واردات خودرو ابلاغ شد. چندی پیش نیز وزارت صمت اعلام کرد از آذرماه امسال واردات کلید خواهد خورد. بنابراین خریداران انتظار دارند با ورود خودروهای خارجی بتوانند خودروی موردنیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کرده یا حتی بتوانند در قبال بهای پرداختی خود کیفیت بیشتری را دریافت کنند. چند ماه انتظار برای واردات خودرو برای خریداران خودرو، ارزش این انتظار را دارد.
علاوه بر این شهریورماه امسال شاهد مرحله سوم قرعهکشی خودرو در سامانه یکپارچه بودیم. با توجه به اختلاف قیمت 25 تا 97درصدی قیمت خودرو در کارخانه و بازار، متقاضیان خرید خودرو ترجیح میدادند پیش از اقدام به خرید خودرو از بازار، شانس خود را در قرعهکشی تخصیص خودرو امتحان کنند، گرچه بیش از 6میلیون و 680هزار نفر در این مرحله برای عرضه تنها 60هزار خودرو ثبتنام کردند و شانس متقاضیان برای برنده شدن در این قرعهکشی کم بود؛ اما اختلاف قیمت بازار و کارخانه آنقدر هست که این افراد را در مورد به تاخیر انداختن خرید از بازار و شرکت در قرعهکشی مجاب کند. علاوه بر این عوامل، با وجود اخبار منفی که در چند روز گذشته از احیای برجام رسیده اما هنوز پرونده توافق به بنبست نخورده و متقاضیان خرید خودرو را به سمتی برده که منتظر به نتیجه رسیدن توافق و کاهش قیمتها باشند. بنابراین رکود تشدیدشده در بازار خودرو، قابلپیشبینی بود و با این رکود ایجادشده نیز بهرغم افزایش نرخ ارز در شهریورماه که از 29هزار و 330 تومان در اول شهریور به 29هزار و 550تومان در 14 شهریور و در نهایت به 30هزار و 120 تومان در 23 شهریور رسید، قیمت خودرو نهتنها ثبات داشت بلکه با کاهش قیمت جزئی نیز مواجه بود.
چشمانتظاری برای واردات
برای بررسی بازار خودرو به سراغ سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، رفتیم. وی در مورد وضعیت بازار خودروی کشورمان میگوید بر خلاف سه ماه ابتدایی سال که کمی خریدوفروشها در بازار رونق گرفته بود، ماههای بعد و بهخصوص شهریورماه شاهد تشدید و تعمیق رکود بازار خودرو بودیم.
وی تاکید میکند خریداران اعتقاد دارند بهای زیادی را برای پرداخت خودرو میپردازند و این موضوع نیز از نظر موتمنی واقعیت دارد؛ چراکه به گفته او میتوان شاهد این ادعا را تفاوت قیمت فاحش خودروهای مونتاژی در ایران و بازارهای بینالمللی و همچنین اختلاف قیمت قابلتوجه خودروهای داخلی در کارخانه و بازار دانست. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است نه عرضه خودرو در بورس و نه قرعهکشی خودرو نتوانسته و نمیتواند بازار خودرو را چندان تحتتاثیر قرار دهد. تنها نکتهای که بازار خود را متاثر از آن میبیند موضوع عرضه بیشتر خودرو به بازار است. بنابراین موتمنی تاکید دارد چه از طریق واردات و چه افزایش تولید هرچه زودتر باید عرضه افزایش پیدا کند. موتمنی اعتقاد دارد با توجه به سرمایهای شدن خودرو در کشور، باید با دید بازگشت سرمایه، بازار خودرو را بررسی کرد و یک سرمایهگذار در شرایطی که امکان دارد به علت واردات قیمت کاهش پیدا کند، از خرید منصرف میشود.
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز میگوید، این عامل باعث میشود فروشندگان نیز به امید افزایش بیشتر نرخ ارز و به تبع آن قیمت خودرو، از فروش منصرف شوند. وی درمورد واکنش بازار به اخبار واردات میگوید بعد از انتشار آییننامه واردات خودرو، خودروهایی با بهای بیش از 20هزار دلار هیچ واکنشی به این خبر نداشتند. اما خودروهایی که نرخی کمتر از 20هزار دلار داشتند، با کاهش قیمت مواجه شدند. بنابراین میتوان گفت کسانی که میخواستند کمتر از دومیلیارد تومان برای خرید خودرو هزینه کنند، منتظر واردات هستند. موتمنی همچنین میگوید نمایشگاهداران خودرو مدتهاست کسبوکارشان رونق چندانی ندارد. با اینحال فروشندگان نیز منتظرند با به نتیجه رسیدن یکی از اخبار موثر رونق را در بازار ببینند.
نوسانات قیمت خودرو در بازار
همانطور که اشاره شد بررسی قیمت خودرو در بازار نشان میدهد نوعی ثبات و حتی کاهش قیمت در مواردی در بازار وجود داشته است. قیمت پژو 206 تیپ 2 در ابتدای شهریورماه 302میلیون تومان بود؛ این درحالی است که روز گذشته این خودرو در بازار 298میلیون تومان قیمتگذاری شد. تارا اتوماتیک روز گذشته قیمتی معادل 580میلیون تومان در بازار داشت، در صورتی که این خودرو اول شهریورماه 595میلیون تومان و 14 شهریور 582میلیون تومان خرید و فروش شد. تیبا هاچبک نیز در اول و 14 شهریور به ترتیب
205 و 209میلیون تومان قیمت داشت که این رقم روز گذشته به 202میلیون تومان رسید. تیبا صندوقدار نیز در این مدت از 207میلیون تومان به 200میلیون تومان کاهش قیمت داشت. پژو پارس نیز گرچه از اول شهریور تا 14 شهریور از 295میلیون تومان به 308میلیون تومان رسیده و افزایش قیمت داشت اما روز گذشته با کمی کاهش قیمت به 307میلیون تومان رسید. خودروی دنا نیز با نوعی ثبات در قیمت مواجه بوده و در این مدت تنها با یکمیلیون تومان کاهش قیمت به 402میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس اما بیشترین ثبات را بین این خودروها داشته و در ابتدا، میانه و انتهای ماه قیمت 300میلیون تومان را حفظ کرده است. سمند LX EFY برخلاف جریان بازار دچار افزایش قیمت قابلتوجهی شده و از 310میلیون تومان به 350میلیون تومان رسیده است. خودروی شاهین نیز اول شهریور به قیمت 364میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشد که این رقم در 14 شهریور به 358میلیون تومان رسید و روز گذشته نیز با کمی افزایش قیمت رقم 360میلیون تومان را ثبت کرد.