شناسه خبر : 562796
تاریخ انتشار :
برنامه پنج ساله ایران خودرو برای عرضه تارا اتوماتیک به ناوگان تاکسیرانی
تاسیس تاکسی لند برای ارائه خدمات پس از فروش شبانه روزی

برنامه پنج ساله ایران خودرو برای عرضه تارا اتوماتیک به ناوگان تاکسیرانی

خودرونگاران - ناوگان حمل و نقل عمومی هر کشور آینه وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی هر کشور است. به همین جهت ایران پیشرفته نیاز به ناوگان حمل و نقل عمومی مدرن و بروز دارد و خودروسازان و نهادهای مربوطه تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف انجام می دهند. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور برنامه های متعددی را برای بروزرسانی ناوگان تاکسیرانی و تحول سیستم حمل و نقل عمومی دارد تا طی سالهای آینده شاهد تردد تاکسی های مدرنتر درون شهرها باشیم.

به گزارش خودرونگاران به نقل از خودرونویس، خوشبختانه در شبکه تاکسیرانی تصمیم های امیدوارکننده ای گرفته شده، اما برای رسیدن به جایگاهی که شایسته مردم و همچنین رانندگان تاکسیت، هنوز باید شبانه روزی تلاش و برنامه ریزی کرد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو مدتی پیش در آیین تحویل و رونمایی های تاکسی ون های جدید شهرداری تهران راهکارهای شش گانه را برای ساماندهی وضعیت ناوگان تاکسیرانی کشور ارائه کرد.

خطیبی بکارگیری تاکسیرانان آموزش دیده، استفاده از تاکسی های خوب، با کیفیت، مدرن و بروز را لازمه داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی بروز و کارآمد دانست و اظهار کرد که ارائه خدمات پس از فروش ویژه به تاکسی داران عامل مهمی در سلامت تاکسی ها و بشمار می رود. ارائه خدمات پس از فروش شبانه روزی به تاکسی داران یکی از اقداماتی بوده که توسط ایران خودرو در دست پیگیری بوده تا دسترسی به خدمات پس از فروش در ساعاتی که تردد مسافر کمتر بوده برای رانندگان امکانپذیر باشد. در شرایط فعلی عمدتا رانندگان تاکسی برای دریافت خدمات پس از فروش در تایم کاری باید به مراکز ارائه خدمات پس از فروش مراجعه کنند که این به امرار معاش و کسب و کار آنها لطمه می زند. اما در صورت ارائه خدمات به صورت شبانه روزی، یقینا کوچکترین لطمه ای به امرار معاش تاکسی داران وارد نمی شود. برای تحقق این مهم، ایران خودرو با همکاری سایپا قصد ایجاد تاکسی لند را دارد که برای ارائه خدمات به صورت شبانه روزی به تاکسی داران بوده و بدین ترتیب رانندگان تاکسی برای دریافت خدمات مورد نظر خود نیاز به مراجعه به نمایندگی های مختلف ایران خودرو ندارند.

روش راننده مالکی در سیستم های تاکسیرانی کشورهای پیشرفته تقریبا منسوخ شده و امروزه روش شرکت مالکی جایگزین آن شده است. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو وعده عرضه تاکسی هایی مدرن را برای جایگزینی در ناوگان تاکسیرانی ایران داده است. لازم به ذکر است که ایران خودرو مدتی پیش خودرو سورن پلاس را برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی عرضه کرد که نسبت به تمام تاکسی های فعلی امکانات بیشتر و کیفیت بالاتری دارد. تا پیش از این دو خودرو پژو 405 و سمند عمده ناوگان تاکسیرانی درون شهری کشور را تشکیل داده بودند که با توقف تولید این دو خودرو، ایران خودرو سورن پلاس را که امکانات بیشتر، کیفیت بالاتر و کابین لوکستر و زیباتری را دارد جایگزین آنها کرد.

اما عرضه سورن پلاس به عنوان تاکسی تنها هدف ایران خودرو نیست. خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در صحبت های خود در هنگام رونمایی تاکسی ون جدید اظهار کرد که باید به سمت تاکسی با گیربکس اتوماتیک رفت و نباید از خودرو با گیربکس دنده ای در ناوگان تاکسیرانی استفاده کنیم. وی در ادامه بیان کرد که با توجه به رانندگی های طولانی در سیکل شهری و حتی میان جاده ای، رانندگی با تاکسی با گیربکس دستی بسیار خسته کننده بوده و تقریبا در تمام کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از تاکسی با گیربکس دنده ای کنار گذاشته شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که این شرکت آمادگی این را دارد که طی یک برنامه پنج ساله خودرو تارا اتوماتیک را با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی و فراهم کردن رفاه و آسایش بیشتر برای رانندگان عرضه کند. این خودرو ضمن دارابودن فضای کابینی مناسب، پیشرانه کم استهلاکی هم دارد و گیربکس اتوماتیک آن نیز عملکرد مناسبی را حتی با کابین فول سرنشین از خود نشان می دهد.

خطیبی اشاره کرده که در سال های 1384 و 1385 شرکت تاکسیرانی خصوصی تاسیس شده بود اما خروجی خوبی نداشت. ایران خودرو قصد دارد که نسبت به تاسیس یک شرکت تاکسیرانی خصوصی با مجوز تاکسیرانی زیر نظر تعاونی خاص کارکنان خود اقدام کند. این شرکت به صورت شرکت مالکی فعالیت می کنند و راننده مالکی نخواهد بود و در این شبکه تاکسی تارا اتوماتیک عرضه خواهد شد. این شرکت خصوصی تاکسیرانی با همکاری سایپا و ایران خودرو و جذب سرمایه توسط سرمایه گذاران خصوصی شکل خواهد گرفت.شبکه تاکسیرانی ایران تنها به تاکسی با گیربکس اتوماتیک نیاز ندارد. بلکه امروزه تاکسی های برقی در تمام کشورهای دنیا به صورت گسترده استفاده می شود که متاسفانه در ایران هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. ایران خودرو مدتی پیش خودرو تارا برقی را در مدل نزدیک به نسخه تولیدی رونمایی کرد. در تمام کشورها برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، ابتدا استفاده از این خودروها را در ناوگان تاکسیرانی آغاز می کنند. خودرو تارا برقی با توجه قابلیت پیمایش 300 کیلومتری در حالت شارژ کامل، موتور برقی 161 اسب بخاری و 300 نیوتن متر گشتاوری و کابین جادار خود کاملا برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی درون شهری مناسب است. اما برای استفاده از خودروهای برقی مانند همین تارا الکتریکی که ایران خودرو رونمایی کرده، باید زیرساخت های استفاده از آن فراهم کرد. همانطور که استفاده از تاکسی های بنزینی بدون جایگاه پمپ بنزین در شهر ممکن نیست، استفاده از تاکسی های برقی نیز بدون احداث ایستگاه شارژ ممکن نیست. همانگونه که شرکت های خودروسازی در تاسیس پمپ بنزین نقشی ندارند، برای تاسیس ایستگاه شارژ خودروهای برقی نیز باید دولت و شهرداری ها اقدام کنند. در همین خصوص علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم رونمایی تاکسی ون های جدید ایران خودرو اظهار کرد که باید به سمت استفاده از تاکسی های برقی از جمله ون برقی رفت. اما پیش از آن باید زیرساخت استفاده از آن فراهم شود و به همین جهت شهرداری تهران قصد تاسیس 52 ایستگاه شارژ با همکاری شرکت مپنا را دارد. تاکسی های برقی با توجه به هزینه نگهداری بسیار پایینتری که نسبت به خودروهای بنزینی دارند، قطعا در صورت فراهم کردن زیرساخت های شارژ مورد استقبال قرار خواهند گرفت.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.