شناسه خبر : 598027
تاریخ انتشار :
بازی تاکسی‌های اینترنتی با جیب مردم
بررسی چرایی قبول سفر با فشرن گزینه"عجله دارم" تاکسی‌های اینترنتی؛

بازی تاکسی‌های اینترنتی با جیب مردم

در روزهایی که بوی افزایش قیمت بنزین به مشام می رسد ، هر چند که مسوولان مربوطه سعی دارند با مصاحبه های متعدد عنوان کنند که خبری از افزایش قیمت و کاهش عرضه نیست تاکسی های اینترنتی هم روالی نو پیش گرفته اند که باعث رنجش مسافران این تاکسی ها شده است.

به گزارش خبرنگار خودرونگاران، حتما شما هم مثل تعداد قابل توجهی از مخاطبان ما در زمان اوج ترافیک و یا حتی پیش از زمان آغاز ساعات پر تردد -طبق نظر مدیران اپلیکیشن های تاکسی‌یاب - به هزار و یک دلیل، نیاز به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را  پیدا کرده‌اید  و به امید یافتن خودرویی که شما را سریعتر به مقصد برساند اپلیکیشن‌های مختلف تاکسی‌های اینترنتی را یکی پس از دیگری در تلفن همراهتان نصب کرده و درخواست سفر داده‌اید.

در حالی که شما بر روی موبایل خود در زمان انتخاب مبدا چندین خودروی متعلق به این آپ ها را در نزدیکی خود می بینید و انتظار دارید که یکی از این خودروها تحت شرایطی که  برنامه نویسانشان طراحی کرده‌اند درخواست شما را قبول کنند اما در عمل می‌‌بینید که برای یک سفر حداقل 10 الی 15 دقیقه باید بیش از 20 الی 30 دقیقه منتظر باشید تا یکی از رانندگان درخواست‌تان را قبول کند. آن هم بعد از اینکه بارها پیام" متاسفیم راننده‌ای برای درخواست شما پیدا نشد " را دریافت کردید .

اما کافی است به جای گزینه "لغو سفر" از گزینه "عجله دارم"استفاده کنید .همزمان با افزایش  هزینه سفر در زمان کوتاهی هم سفر شما تایید شده وهم  پیام "راننده رسید و منتظر شماست "را دریافت می‌کنید. حال این که راز و رمز  قبول درخواست با زدن کلید "عجله دارم" و افزایش  قیمت چیست؟ موضوعی است که برخی از رانندگان خودرو با خنده آن را تائید و معتقدند که" قیمت تعیین شده اولیه برای درخواست مسافر کافی نیست و به قول خودشان " نمی‌صرفد".

محمد –ق از رانندگان خودروهای اینترنتی است،که در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید:"اپلیکیشن که نباید به جای من تصمیم بگیرد،من وقتی می‌توانم یک مسیر را با قیمت بالاتری بروم چرا باید با هزینه کمتر بروم؟ضمن اینکه ممکن است در مسیر در ترافیک گیر کنم و زمانی برای دریافت مسافر دیگر را از دست بدهم پس حداقل زمانی باید مسافر قبول کنم که هزینه اعلامی برای من هم صرف داشته باشد."

ابولفضل–الف دیگر راننده‌ای است که پس از چند بار افزایش قیمت بالاخره درخواست سفر خبرنگار ما از جردن به میدان آرژانتین را قبول کرده است. زمانی که با پرسش چرایی قبول سفر بعد از افزایش قابل توجه قیمت مواجه می‌شود،می‌گوید:"خود شما بودید در این حجم ترافیک جردن قبول می‌کردید یک قدم بردارید ؟"

وی ادامه می‌دهد:" درسته من راننده هستم و کارم هم جا به جایی مسافر است،اما وقتی پول استهلاک و خرج و مخارج بنزین و تعمیر ماشین را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که برای من هم باید منطقی باشد که سفرهای مسیر پرترافیک رابروم یا نه! البته قبول دارم که سومین بار افزایش قیمت کمی غیر منطقی شد. البته در بازه زمانی که سفر را ثبت کردید با هر بار درخواست افزایش قیمت به قیمت اولیه هم مبلغی به صورت خودکار افزوده می‌شد و تنها دلیل افزایش قیمت فشردن کلید عجله دارم نبود."

 این راننده در پاسخ به این سوال که خودتان این روال را منطقی می‌دانید؟ با خنده می‌گوید:"ای بابا بالاخره ما هم باید نون بخریم دیگه !"

مهدی –ج یکی دیگر از رانندگان خودروهای اینترنتی است که سفر را پس از افزایش قیمت و کلیک "عجله دارم" قبول کرده است. جالب است که این بار پیش از این که خبرنگار ما در مورد دلیل چند بار افزایش قیمت سوال کند، راننده با خنده می گوید:"شما بودید چند بار "عجله دارم"را زدید؟ من که نگفتم روی گزینه عجله دارم و افزایش قیمت بزنید خودتان می دانستید افزایش قیمت اعمال می‌شود."

وی بعد از شنیدن پاسخ مثبت در تعجب خبرنگار ما به این روال  فقط می‌خندد . وی وقتی با اعتراض مواجه می‌شود می‌گوید:" خوب می‌توانستید نزنید. شما عجله دارید . الان زمان ترافیک است یک رفت و برگشت یعنی از بین رفتن حداقل  دو سفر دیگر، پس بهتره وقتی می‌خواهم مسیری را بروم که ممکن است ترافیک باشد یا دیر تر بتوانم تریپ بعدی را بگیرم کرایه بهتری را دریافت کنم ."

این راننده البته در واکنش به این که این روال ممکن است منجر به کاهش امتیاز به شما شود می‌گوید:"بالاخره نمی‌شود همه چیز را با هم خواست این هم یک روش است اما مسافر باید به نحوه رانندگی، برخورد من، تمیز یا کثیف بودن ماشین و .. امتیاز بدهد نه مبلغ پذیرش درخواست."

راننده دیگری که با همین روش درخواست خبرنگار ما را قبول کرده است واکنش دیگری دارد و می گوید:"شما سه بار درخواست دادید بدون اینکه افزایش قیمت را قبول کنید من هر سه بار هم درخواست شما را دیدم اتفاقا منتظر بودم تا با افزایش قیمت موافقت کنید تا درخواست تان را قبول کنم.!!"

وی ادامه می دهد:" من یک بازنشسته هستم که فقط ماهی 7 میلیون تومان حقوق می‌گیرم، مسافرکشی می‌کنم تا بتوانم مخارج درمان همسرم را تامین کنم واقعا با برخی از کرایه‌هایی که تعیین می‌شود نباید پا ازپا برداشت چه برسد به اینکه وارد ترافیک سنگین تهران شد. البته قبول دارم این روال به ضرر مسافر است."

 این روال جدید رانندگان  تاکسی‌های اینترنتی در حالی است که در یک سال گذشته شرکت‌های مادر اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب اینترنتی به طور قابل توجهی هزینه سفرهای خود را افزایش داده‌اند و حتی در زمانی که ترافیک زیادی وجود ندارد باز هم شاهد قیمت‌های غیر معقول از طرق این اپ‌های اینترنتی هستیم. موضوعی که برخی رانندگان این اپلیکیشن‌ها نیز قبول دارند و معتقدند :"شرکت علاوه بر افزایش درصد خودش با افزایش قیمت باعث شده تا میزان سفرها کاهش یابد و این وسط راننده متضرر می‌شود چرا که باید تعداد سفر کمتری را بپذیرد و در عوض درصد بیشتری به شرکت بدهد."

یکی از رانندگان درصد برداشت از سوی شرکت مادر را 15 درصد می‌خواند و می‌گوید:" این رقم قبلا 7 درصد بود.حتی اگر شرکت مادر افزایشی در میزان درصد خودش اعمال نمی‌کرد باز هم در موضع سود بود چرا که بالاخره تعدد سفر برای شرکت اصلی سودده است."

به هر طریق به نظر می‌رسد زمان آن رسیده با نظارت‌های بیشتر از سوی مراکز نظارتی جلوی سوء استفاده‌های اینچنینی گرفته شود و این اپ‌های اینترنتی هم طبق وظیفه‌شان در کنار ایجاد بسترامن برای سفرهای شهری و برون شهری، دریافت سود معقول را در دستور کار خود قرار دهند و فکری به حال سوء استفاده برخی رانندگان از گزین‌های همچون "عجله دارم" .تعیین شده در اپ هایشان شوند.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.