به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیهای اعلام کرد که رأیگیری برنامهریزیشده برای 25 سپتامبر درباره طرح تعرفههای پیشنهادی بر خودروهای برقی وارداتی از چین را به تاریخ دیگری تعویق خواهند انداخت، حال در بیانیه جدیدی اعلام شده است که این تاریخ به 4 اکتبر (13 مهر) تغییر پیدا کرده است تا زمان بیشتری برای مذاکرات در اختیار طرفین قرار گیرد، پیش از این، اتحادیه اروپا قصد داشت بر خودروهای برقی وارداتی از چین تعرفهای تا 35.3 درصد وضع کند.
اواخر ماه گذشته میلادی، وانگ وِن تائو وزیر بازرگانی چین طی سفر خود به اروپا با مقامات اتحادیه اروپا همچون بلژیک، آلمان، ایتالیا و همچنین نمایندگان صنایع خودروسازی این کشورها ملاقات کرد. هدف از این دیدارها، ترغیب اتحادیه اروپا به انصراف از وضع تعرفههای سنگین بر خودروهای برقی چینی بود.
در جریان این مذاکرات، طرف چینی پیشنهادی برای تعیین حداقل تعرفه وارداتی را مطرح کرد، اما این پیشنهاد توسط اتحادیه اروپا رد شد. پس از آن، اتحادیه اروپا اعلام کرد که رأیگیری به 4 اکتبر موکول خواهد شد. برخی گزارشها نشان میدهند که ممکن است اتحادیه اروپا در نهایت تعرفه پیشنهادی اولیه بیش از 35 درصد را به زیر 20 درصد کاهش دهد.
تحلیلگران معتقدند که دلیل احتمال سازش در مورد تعرفههای خودروهای برقی چینی، پیچیدگی منافع داخلی در اتحادیه اروپا است. بهخلاف آمریکا و کانادا که توانستهاند تصمیمات قاطعتری در مورد تعرفههای خودروهای چینی بگیرند، اتحادیه اروپا بهدلیل تضاد منافع بین کشورهای عضو خود، نتوانسته است تصمیمگیری سریع و محکمی اتخاذ کند.
پیشتر، پکن بهطور ضمنی اشاره کرده بود که ممکن است در صورت اجرای تعرفههای بالا بر خودروهای برقی چینی، تعرفههایی بر محصولات کشاورزی کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا از جمله محصولات لبنی و دامی، خودروهای سوختی تولید آلمان و ایتالیا و همچنین دانههای روغنی از مبدأ کانادا اعمال کند.
همزمان با مواضع پکن، نخستوزیر اسپانیا، پدرو سانچز، نیز در اوایل ماه گذشته میلادی طی سفر خود به پکن اعلام کرد که از کمیسیون اروپا خواهد خواست در تصمیم خود برای افزایش تعرفههای خودروهای برقی تجدیدنظر کند.
اگرچه خودروهای برقی بهعنوان جایگزینی سبزتر و ارزانتر برای خودروهای سوختی در نظر گرفته میشوند و آیندهای روشن برای آنها پیشبینی شده است، اما برخی فعالان صنعت خودرو در اروپا چندان به این موضوع خوشبین نیستند.
بهگفته یکی از فعالان صنعت خودرو در اتحادیه اروپا، افزایش تعرفهها مسلماً قیمت خودروهای برقی چینی در اروپا را افزایش خواهد داد، اما مصرفکنندگان اروپایی بیشتر به عواملی مانند طول عمر و مسافت قابل پیمایش خودرو توجه دارند. او پیشبینی کرد که خودروهای تمامبرقی احتمالاً بازار بزرگی در اروپا نخواهند داشت.
اعمال تعرفههای سنگین واردات بر خودروهای برقی ساخت چین، بخشی از برنامه گسترده غرب برای محدود کردن اقتصاد چین در جریان جنگ تجاری میان پکن و غرب است، با وجود این، بهدلیل سهم عمده چین میان بازارهای مقصد محصولات اروپایی، اتحادیه اروپا بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است؛ از یک سو مهار قدرت نوظهور چین و از سوی دیگر حفظ بازارهای مقصد جهت جلوگیری از رکود بیش از پیش در صنایع مهم اروپایی، ازاینرو اتحادیه اروپا در رأیگیری روز جمعه آینده با چالشهای اساسی فراوانی روبهرو خواهد بود.