شناسه خبر : 615172
تاریخ انتشار :
خودروسازان معروف پیش از خودرو چه ابزارهایی تولید می‌کردند؟

خودروسازان معروف پیش از خودرو چه ابزارهایی تولید می‌کردند؟

خودرونگاران - مسیر تبدیل شدن به یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت خودرو همیشه برای این تعداد انگشت‌شمار از برندهای معروف ساده نبوده است؛ آنها پیش از تولید خودرو، از هواپیما، دوچرخه، اتاقک اضافه کنار موتورسیکلت گرفته تا تراکتور، وان حمام و آسیاب قهوه، تولید کردند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، برخی از عجیب‌ترین داستان‌های پس زمینه فعالیت مشهورترین خودروسازان جهان، شامل مواردی است که در این مطلب قصد داریم به آنها اشاره کنیم؛ در بیشتر موارد، شرکت‌های خودروسازی، شروع به ساخت چیزی غیر از خودرو کردند و بعدها به سمت ساخت خودرو رفتند و نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند در طول جنگ جهانی دوم، در ساخت ماشین‌آلات جنگی فعالیت داشته باشند و در آخر،  فقط از یک مثال استفاده شده است که در آن بنیان‌گذار یک شرکت خودروسازی، کار دیگری خارج از حوزه خودرو انجام داده است.

1. دلورین (DeLorean)

سایت «کارباز» گزارش کرد، مورد شماره یک، کمی متفاوت است؛ شرکت جان دلورین موتور (DMC)، خودروی اسپورت معروف با درهای بال پرنده (گال‌وینگ) را ساخت که در فیلم‌های پرفروش «بازگشت به آینده» معروف شد، با این حال، دلورین قبل از اینکه تبدیل به یکی از جوان‌ترین مدیران اجرایی جنرال موتورز شود، کار خود را به‌عنوان فروشنده بیمه آغاز کرد و پس از آن به‌عنوان مهندس در جنرال موتورز کار کرد.

برخی می‌گویند که این مهارت در فروش بیمه بوده است که به او کمک کرد تا بخش بزرگی از بودجه مورد نیاز برای پروژه جاه‌طلبانه خودروی اسپرت خود را به دست آورد. در میان حامیان مالی او، ستارگان هالیوود و دولت بریتانیا بودند. او همچنین دولت ایرلند و پورتوریکا را امتحان کرد، اما در آنجا موفق نشد.  شرکت دلورین موتور در سال 1975 راه‌اندازی شد و اولین خودرو آن در سال 1981 از خط تولید خارج شد.

در پایان سال 1982، میزان فروش، بسیار کمتر از 12 هزار دستگاه تخمین زده شده بود و نیاز به جستجوی سرمایه‌گذاران جدید را ایجاب کرد. هنگامی که همه از این شرکت روی برگرداندند، دلورین در اکتبر 1982 توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) طی عملیاتی به جرم توطئه برای قاچاق 24 میلیون دلار کوکائین به آمریکا، دستگیر و متهم شد. دلورین در سال 1982 ورشکست شد و فقط 9000 مدل فروخت.

2. استودبیکر (Studebaker)

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تمسخر و پوزخند از سوی مخالفانش شد، شرکت استودبیکر در منطقه غرب میانه است که در سال 1852 به‌عنوان سازنده گاری، درشکه و واگن آغاز به فعالیت کرد. این داستان زیبا از موفقیت یک خانواده مهاجر در وطن جدید خود بود. خانواده بزرگ آلمانی استودبیکر به تجارت خود در اوایل دهه 1800 و ساخت گاری، واگن و درشکه ادامه دادند.

این شرکت در طول نسل‌ها، رشد کرد و زمانی که وسیله نقلیه موتوری شخصی توجه عموم را به خود جلب کرد، استودبیکر می‌دانست که باید در اسرع وقت به این مسیر وارد شود. این شرکت برای اولین بار در سال 1902، شانس خود را در یک وسیله نقلیه الکتریکی امتحان کرد و به سرعت با یک مدل جدید در سال 1904 به رقابت موتورهای احتراق داخلی پیوست. این شرکت در طول سال‌های پس از جنگ، فراز و نشیب‌های خود را داشت و در نهایت در سال 1966 با بسته شدن کارخانه همیلتون در انتاریو، منحل شد.

3. بیوک (Buick)

بیوک به عنوان قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی آمریکایی، کار خود را با تولید وان حمام آغاز کرد و البته، اگر شما از طرفداران بیوک نباشید، با تمسخر خواهید گفت که آنها تا به امروز، وان‌های حمام چرخدار تولید کردند. اما سوابق دیوید دانبار بیوک، بنیانگذار بیوک، نشان می‌دهد که او نام و ثروت اولیه خود را به پشتوانه مهارت مهندسی خود، با ساخت وان‌های مدرن و کاربردی در دهه 1880 به دست آورد. بیوک که در اسکاتلند به دنیا آمد اما در دیترویت بزرگ شد، اختراعات و راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای مشکلات قدیمی داشت.

هنگامی که او به‌عنوان یک مرد جوان در شرکت تولیدکننده کالاهای لوله‌کشی کار می‌کرد، راهی برای پوشاندن دائمی وان‌های چدنی با لعاب پیدا کرد که امکان تولید حمام‌های سفیدتر و زیباتر را با هزینه کمتر فراهم کرد. در دهه 1890، بیوک به خط جدید موتورهای احتراق داخلی علاقه‌مند شد. در سال 1899، او شرکت «بیوک اتو-ویم» (Buick Auto-Vim) و «پاور» (Power) را با هدف بازاریابی موتورها برای استفاده کشاورزی راه‌اندازی کرد. پس از چند شروع اشتباه برای تولید خودروی خانواده خود، شرکت بیوک موتور در سال 1903 تشکیل شد که بعدها به امپراتوری جنرال موتورز تبدیل شد.

4. جگوار (Jaguar)

ساخت وسایل حمل و نقل کمتر پیچیده، مانند دوچرخه یا موتورسیکلت، همیشه یکی از راه‌های آغاز فعالیت شرکت‌ها بوده است تا در نهایت از نردبان مهندسی بالا بروند و خودروهای خود را توسعه دهند. یک مثال خوب در این مورد، جگوار است که در سال 1922 شروع به کار کرد. دو دوست، ویلیام لیونز و ویلیام والمزلی، شرکت «سوآلو سایدکار» (Swallow Sidecar) را برای ساخت و بازاریابی اتاقک اضافه کنار موتورسیکلت جدید خود تشکیل دادند.

پس از خروج والمزلی از این شرکت در سال 1934، لیونز به فعالیت با نام «اس‌اس کارز» (SS Cars) ادامه داد، اما، با پایان یافتن جنگ در سال 1945، در جلسه‌ هیئت مدیره تصمیم گرفته شد که شرکت ترجیحا از نام «جگوار» استفاده کند زیرا «اس‌اس»، معنی ناپسند مشخصی در آن سوی مرز آلمان داشت. لیونز اولین خودروهای خود را قبلا در سال 1935 ساخت، اما بعد از جنگ، زمانی که اولین خودرو جگوار XK120 جدید در سال 1948 به خیابان‌ها آمد و به دنبال آن خودرو XK150 قدرتمندتر در سال 1957 وارد خیابان‌ها شد، این شرکت واقعا مورد توجه قرار گرفت.

5. بی‌ام‌دبلیو (BMW)

اگر به لوگوی «بی‌ام‌دبلیو» نگاهی دقیقی داشته باشید، احتمالا می‌توانید ملخ هواپیما را در طرح مربع بلوک‌های آبی و سفید مشاهده کنید. به این دلیل که «باواریای موتور ورکز» یا به اختصار «بی‌ام‌دبلیو» در سال 1916، به‌عنوان سازنده موتورهای هواپیما برای ماشین جنگی آلمان در طول جنگ جهانی اول شروع به کار کرد. پس از پایان جنگ جهانی اول، «بی‌ام‌دبلیو» با تولید موتورهای موتورسیکلت، تجهیزات کشاورزی، اقلام خانگی و ترمزهای راه آهن در تجارت باقی ماند. سرانجام، در سال 1928، توانست بر روی ساخت خودروهایی مانند «آستین 7» (Austin 7) تمرکز کند.

این شرکت به سرعت به‌عنوان سازنده ماشین‌های مسابقه‌ای خارق‌العاده، مانند 328 که در سال 1937 برنده رالی «میله میلیا» (Mille Miglia) شد، مسیر خود را پیدا کرد. اما با شروع جنگ جهانی دوم در یک سال بعد، مجددا دولت سفارش داد تا ساخت خودرو را متوقف و تولید هواپیماهای جنگی لوفت‌وافه (Luftwaffe) را آغاز کند. پس از جنگ، این شرکت برای فروش خودروهای جدید خانواده تلاش کرد و با سرمایه‌گذاری‌های جدید خانواده فوق‌العاده ثروتمند کواندت که در طول جنگ ثروت خود را به دست آوردند، این شرکت، تولید سدان‌های «کلاس جدید» خود را در اوایل دهه 1960 آغاز کرد و در دهه‌های بعد به سدان‌ها سری سه، پنج و هفت و کوپه گسترش یافت.

6.ساب (Saab)

در حالیکه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی با دستور دولت‌های خود در طول جنگ جهانی دوم برای کمک به جنگ، مامور ساخت تانک‌ها، وسایل نقلیه، موتورها و هواپیماهای نظامی شدند، اما گروه سوئدی ساب به‌عنوان شرکت خودروسازی، در بحبوحه جنگ در سال 1945 تاسیس شد.  این شرکت زمانی که جنگ تقریبا یک دهه بعد به پایان رسید، جستجوی بازارهای جدید را برای متنوع‌سازی، شروع کرد. اولین خودروی این شرکت، پروژه 92 (Project 92) بود؛ یک خودروی خانواده کوچک که در سال 1945 شروع به کار کرد اما فقط در سال 1949 به شکل نهایی تولید خود رسید و سپس با نام ساب 92 (Saab 92) به بازار عرضه شد.

ساب در طول تاریخ خود، به تاریخچه هواپیماهای خود توجه داشت و در لوگویش نیز این مورد مشاهده می‌شود. همانطور که در مدل‌های ویگن با کارایی بالا دیده می‌شود، نام‌ مدل‌ها نیز بازتاب تاریخ هواپیما است (ساب ویگن، یکی از جنگنده‌های جت مدرن ساب است). در داخل ساب‌های بعدی، سوئیچ «پنل شب» نصب شد که کل جلو آمپر به جز سرعت‌سنج را تیره می‌کند، این ویژگی نیز در هواپیماهای جت یافت می‌شود. کلید استارت نیز به قسمت وسط، در کنار دسته دنده منتقل شد تا در صورت تصادف، از زانوی راننده دور باشد.

ساب با وجود تمام میراثش و یادآوری این موضوع، هرگز نتوانست آنطور که می‌خواست به یک فروشنده با حجم تولید بالا تبدیل شود. این شرکت ابتدا به‌طور جزئی و سپس به‌طور کامل متعلق به جنرال موتورز بود، سپس در سال 2010 به گروه هلندی اسپایکر (Spyker) و در نهایت به یک کنسرسیوم چینی-سوئدی به نام نیو (NEVS) فروخته شد. در حال حاضر در حالت خواب زمستانی است و هیچ خودرویی تولید نمی‌کند.

7. پژو (Peugeot)

پژو، قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی جهان است که از سال 1810، وارد کسب و کار تولید شده است. تجارت خانوادگی فرانسوی با ساخت تیغه‌های اره فولادی شروع شد و سپس در دهه 1840 به آسیاب‌های قهوه و فلفل و در نهایت به ساخت دوچرخه در دهه 1880 تغییر یافت. این زمانی بود که گوتلیب دایملر اولین خودروی خود را در آلمان ساخت که گروه صنعتی پژو را بر آن داشت تا این پدیده جدید را بررسی کند. اولین خودروی پژو، یک خودروی سه چرخ و با موتور بخار، در سال 1889 تولید شد.

از آنجایی که موتور بخار سنگین، حجیم و دیر گرم می‌شد، به نفع موتور احتراق داخلی کنار گذاشته شد و اولین چهارچرخ در سال 1890 به پایان رسید. این گروه خودروی خود را به‌طور مداوم توسعه داد و در سال 1913، در مسابقه «ایندیاناپولیس 500» پیروز شد و به دنبال آن، پیروزی‌های بیشتری در سال‌های 1916 و 1919 کسب کرد. امروز، پژو بخشی از مجموعه «استلانتیس» (Stellantis) و شامل برندهایی مانند اوپل، جیپ، کرایسلر و سیتروئن است.

8. تویوتا (Toyota)

بزرگترین شرکت خودروسازی جهان با فروش سالانه بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های ژاپنی در دوران صنعتی شدن ژاپن در دهه 1920، شروع به کار کرد. ساکیچی تویودا، ماشین بافندگی خودکار برای صنعت نساجی کشور ژاپن اختراع کرد که یکی از ویژگی‌هایش، این بود که در صورت بروز خطا می‌توانست به‌طور خودکار متوقف شود. ماشین بافندگی مدل جی (G) از زمان آغاز به کار این شرکت در سال 1924 به تعدادی از کارخانه‌ها فروخته شد اما پسر ساکیچی، کیچیرو متوجه شد که صحنه خودرو در سراسر جهان در حال رونق است و به این سمت گرایش پیدا کرد و خودرو کرولا به بازار آمد.

یک بخش خودرو در سال 1933 ایجاد شد و شرکت شروع به توسعه موتور نوع A خود کرد. با تمرکز بر صحنه صنعتی، این شرکت اولین کامیون خود، «تویوتا G1» را در سال 1935 ساخت و پس از آن اولین خودروی سواری در سال 1936 با نام مدل AA، معرفی شد. تا سال 1966 کرولا به‌عنوان یک خودروی خانوادگی جمع و جور، مقرون به صرفه و قابل اعتماد تولید شد و امروزه با بیش از 50 میلیون فروش در سرتاسر جهان، پرفروش‌ترین نام در جهان است.

9. مزدا (Mazda)

می‌توانید مزدا را با موتورهای دوار مرتبط بدانید، زیرا در خودروی اسپورت محبوب دهه 1970، مزدا RX-7 از این موتور استفاده شده است، اما آیا می‌دانستید که این شرکت در سال 1920 به‌عنوان یک کارخانه تولید چوب پنبه شروع به کار کرد. این شرکت همچنین برای کارخانه‌های دیگر ماشین‌آلات ساخت، زیرا ژاپن در سال‌های بین جنگ، شروع به صنعتی شدن در مقیاس وسیع کرد. در سال 1931، زمانی که این شرکت با شرایط مالی سختی مواجه شدند، قدرت خود را در صحنه خودرو امتحان کرد.

اولین وسیله نقلیه تولید انبوه این شرکت، یک خودروی سه چرخ بود که جایگزینی بسیاری از  خودروهای دو چرخ شد. پس از جنگ، مزدا به فناوری موتور وانکل که خودروساز آلمانی ان‌اس‌یو (NSU) استفاده می‌کرد، روی آورد تا خود را از دیگر خودروسازان بزرگ ژاپنی، متمایز کند. بین سال‌های 1974 و اوایل دهه 2000، مزدا توسط فورد کنترل می‌شد، اما امروزه مستقل است و دیگر برای متمایز کردن خود از بقیه دنیای خودرو، به موتور چرخشی متکی نیست.

10. لامبورگینی (Lamborghini)

امروزه، لامبورگینی مترادف با ابرخودروهای کونتاش (Countach) و گایاردو (Gallardo) و میورا (Miura) است، اما چند نفر می‌دانند که فروچیو لامبورگینی، موسس آن، قبل از اینکه به ساخت ابرخودروهایی با موتور V12 بپردازد در واقع دهه‌ها، تولیدکننده تراکتور برای جامعه کشاورزان ایتالیا بوده است؟

لامبورگینی یک صنعت‌گر واقعی بود، از زمانی که شرکت خود را درست پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم در سال 1947 راه‌اندازی کرد، مجموعه‌ای از اقلام صنعتی دیگر مانند دیگ‌های بخار و تهویه مطبوع را ساخته بود و ثروت خود را از آنجا به دست آورد و پس از آن در سال 1963، با تولید 350 GTV موفق شد.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.