به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این مقررات از اول ژوئیه سال 2026 لازمالاجرا خواهد بود و هدف آن جلوگیری از آتشسوزی و انفجار باتری خودرو ها پس از بروز ناپایداری حرارتی داخلی یا Internal Runaway است.
نسخه جدید این استاندارد اجباری به نام GB 38031-2025 در تاریخ 28 مارس 2025 منتشر شد. مهمترین تغییر این قانون در آخرین آپدیت، الزام باتری ها برای پاس کردن تست انتشار حرارتی است. طبق این استاندارد، باتری ها نباید در حین وقوع ناپایداری حرارتی دچار آتشسوزی یا انفجار شوند و دود تولید شده نباید به سرنشینان خودرو آسیب برساند، در نسخه قبلی فقط ارسال هشدار قبل از وقوع حادثه الزامی بود.
برای پاس کردن این استاندارد، شرکت ها باید چند تست جدید را پشت سر بگذارند که شامل موارد زیر میشود:
1. تست ضربه از زیر باتری است که مقاومت آن را بررسی میکند.
2. تست 300 چرخه شارژ سریع که پس از آن باتری باید در تست اتصال کوتاه دچار آتشسوزی یا انفجار نشود.
هرچند این مقررات هنوز اجرایی نشدهاند اما کمپانی CATL اعلام کرده که با موفقیت تمام تست ها را گذرانده و با استاندارد جدید مطابقت کامل دارد.
در تاریخ 29 آوریل سال جاری شرکت CATL رسماً اعلام کرد که موفق به دریافت 2 گواهی مربوط به استاندارد جدید GB 38031-2025 مربوط به باتری خودرو های الکتریکی شده است. این تست ها هم بر روی سلول ها باتری و هم پک های باتری انجام شدهاند و در نتیجه CATL اولین شرکتی است که این استاندارد جدید را رعایت میکند.
گزارش تست ها توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین یا به اختصار CATARC انجام شده که یک نهاد معتبر صدور مجوز و گواهینامه است.
این مرکز همچنین مسئول انجام آزمایشات ایمنی و تصادف C-NCAP در چین است. نمایندگانی از دپارتمان سیستم های انرژی چین و مرکز تست و تأیید CATL هم در مراسم اعطای گواهی حضور داشتند.
کمپانی CATL در فوریه سال 2025 اعلام کرد که بیشتر از 18 میلیون خودرو در سراسر جهان از باتری های ساخت این شرکت استفاده میکنند. باتری Qilin توسط برند هایی مثل Aito ، Zeekr ، Li Auto ، Xiaomi ، Neta ، Avatr ، Lotus و دیگر خودروسازان شناخته شده استفاده میشود.


