خودروسازان بخش خصوصی کشور که پس از تشدید تحریمها محصولات چینی را وارد خطوط تولیدی خود کردند، از ابتدای سالجاری و با شکلگیری رکود در بازار خودرو تیراژ برخی از محصولاتشان را کاهش دادند.
به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، هر چند برخی از کارشناسان کاهش تیراژ را به کاهش تقاضا در بازار گره میزنند، اما برخی دیگر معتقدند که به فرض حضور تعدد برندهای معتبر در ایران، تولیدکنندگان چینی بهدلیل عرضه خودروهایی با قیمت مناسب و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر نسبت به خودروهای داخلی، در ایران حضوری پررنگتر از پیش خواهند داشت، این در شرایطی است که در آینده نزدیک شاهد رقابت تولیدکنندگان برتر چینی در کشور خواهیم بود. در هر حال بهنظر میرسد که با توجه به شرایط رکودی در بازار خودرو، تولیدکنندگان خودروهای چینی هم در وضعیت دشواری قرار گرفتهاند؛ بهطوریکه بیشتر خودروسازان با افت تولید طی 10 ماه گذشته مواجه بودهاند. بر این اساس شرکت مدیران خودرو طبق آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی 10 ماه گذشته 25 هزار و 590 دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با 10 ماه سال گذشته با افت 38 درصدی مواجه بوده است. این خودروساز در دیماه جاری سه هزار و 216 دستگاه خودرو تولید کرده است، اما کرمان موتور دیگر خودروساز بخش خصوصی در حالی در دیماه سال جاری هزار و 932 دستگاه خودرو تولید کرده که با توجه به تولیدات این شرکت در دیماه سال گذشته، افت 58 درصدی را در کارنامه سال جاری خود رقم زده است. با این حال اما طی 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته با رشد 2 درصدی در تولید محصولات خود روبهرو بوده است، اما گروه بهمن دیگر خودروساز خصوصی در 10 ماهه سالجاری رشدی 70 درصدی در تیراژ محصولات داشته است.