به گزارش خودرونگاران به نقل ز صمت، همایشی که حسن روحانی با تاکید بر خصوصیسازی صنعت خودرو، به تشریح سیاستهای کلی دولت در زمینه حمایت از خودروسازان داخلی و اصولی که خودروسازان خارجی باید رعایت کنند، پرداخت. در این همایش علاوه بر رییسجمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت برخی فعالان صنعت خودرو و قطعه داخلی و خارجی در پنلی تخصصی به بیان دیدگاههای خود پرداختند که ماهحصل دومین روز سومین همایش بیناللملی صنعت خودرو را در این گزارش میخوانید. در ادامه این همایش نیز رییسجمهوری با بازدید از نخستین نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو، ضمن رونمایی از موتورهای دیزلی ایرانخودرو، از خودرو «ساینا» نیز رونمایی کرد. رییسجمهوری با تاکید بر اینکه سیاست دولت یازدهم خصوصیسازی صنعت خودرو است، گفت: دولت هیچگاه مدیر خوبی در صنعت ازجمله صنعت خودرو و اقتصاد نخواهد بود، بنابراین باید این بخش بهطور کامل خصوصی و رقابتی شود که بر این اساس سیاست دولت یازدهم قراردادن این صنعت در اختیار مردم است. حسن روحانی در دومین روز از برگزاری سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو که با حضور ۲۳ کشور خارجی برگزار شد، با اشاره به حمایتهای دولت از این صنعت گفت: دولت همواره برای فعال بودن صنعت خودرو، از آن از طریق ممنوعیت واردات و تعرفههای سنگین حمایت کرده است اما بهطور قطع این حمایتهای دولتی نمیتواند دائمی باشد. وی با تاکید بر اینکه بیشک حمایت دولت از یک صنعت، در برابر نمونههای خارجی دورانی دارد که این دوران نمیتواند نامحدود باشد، افزود: برای ما مهم است که صنعت از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بیحد و حصر به معنای خارج کردن یک صنعت از رقابت و خروج از رقابت، پایین آمدن کیفیت و حتی بالا رفتن قیمت است. دکتر روحانی ادامه داد: اینکه چند بنگاه خودروسازی تاسیس و آنها را به یک ملت تحمیل کنیم، دروازهها را ببندیم و به یک ملت بگوییم این تنها خودرو است، میخواهید بخواهید، نمیخواهید نخواهید؛ به هیچ وجه منطق موردقبول دولت نیست. رییسجمهوری تاکید کرد: برای دولت یازدهم، خواست و منافع مردم اولویت نخست و وظیفه قانونی است، البته روشن است که باید صحنه رقابت را به وجود آوریم و بخشی از خودرو تولیدی صادر شود.
۳ اصل دولت در صنعت خودرو
رییسجمهوری در ادامه با بیان اینکه خصوصیسازی، رقابتی کردن و صادرات اصول دولت در صنعت خودرو است، گفت: تا خودرویی صادر نشود، به اهداف خود نخواهیم رسید. روحانی اضافه کرد: صنعت خودرو بهعنوان صنعت پیشران میتواند تحرکی بزرگ در اشتغال و صنعت کشور به وجود آورد، به همین دلیل دولت به این صنعت اهمیت داده و به آن توجه میکند اما برای اینکه صنعت خودرو در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، باید قطعهسازها در صحنه بینالمللی حاضر باشند. رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ایران با شرکتهای خارجی مشارکت میکند به شرط اینکه قطعهساز ایرانی نیز در بازار جهانی مشارکت کند. در همین حال بخشهای دیگر همچون مهندسان و طراحان نیز میتوانند در سطح جهانی قرار گیرند و حضور بینالمللی داشته باشند. وی تاکید کرد: ما برای این روند از شرکتهای خودروساز خارجی برای حضور در ایران استقبال میکنیم، نه برای مصرف در یک جامعه ۸۰میلیونی ایران. حضور خودروسازان خارجی در ایران باید برای مشارکت با خودروسازان داخلی باشد تا بخشی از بازار داخلی و خارجی را با مشارکت یکدیگر بهدست آوریم. رییسجمهوری گفت: خودروی ۳۰سال بعد با خودروی امروز قابلمقایسه نیست، بنابراین باید در تحقیقات برای آینده و طراحیهای آینده خودرو مشارکت کنیم. روحانی خطاب به طرفهای خارجی نیز گفت: ایران کشوری دارای امنیت و ثباتی مثال زدنی در سطح منطقه و حتی جهان است. ما دارای خطوط مواصلاتی قابلقبول و مهمی در سطح کشور و منطقه هستیم و جادهها و راهآهنهای ایران به خطوط کشورهای اطراف متصل است. در همین حال بنادر به آبهای آزاد و اقیانوسها متصل است و از لحاظ توسعه انسانی، جوانان تحصیلکرده، باسواد و با استعداد آماده کار داریم. مهندسان فارغالتحصیل کشور ما، معادل مهندسان فارغالتحصیل ایالت متحده امریکا است.
دولت ملزم به تامین رضایت مردم
رییسجمهوری اظهار کرد: مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است. البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت داشته و دولت نیز توقعاتی از صنعت خودرو دارد و درنهایت دولت خود را ملزم به رضایت مردم میشناسد. روحانی با بیان اینکه همه ما، دولت، صنعت و بخش خودرو، باید رضایت مردم را جلب کنیم، اظهار کرد: این هدف ماست و در صورت جلب رضایت مردم به طور طبیعی، رضایت خداوند هم جلب خواهد شد. وی ادامه داد: مسئله محیطزیست و رفع آلودگی هوای کشور از گازهای آلاینده، جزو اصول مورد نظر دولت یازدهم، خواست مردم و ضرورت کشور است و سلامت مردم را تامین خواهد کرد. رییسجمهوری اضافه کرد: هر خودرویی با هر کیفیتی با هر شدتی در مصرف انرژی و با هر آلایندگی نمیتواند قابلقبول باشد بلکه مسئله محیطزیست باید بهعنوان مسئله اولویتدار ما در صنعت، در بنگاههای اقتصادی و از جمله در صنعت خودرو باشد. در همین حال کاهش و مصرف انرژی نیز باید بهعنوان یکی از اصول موردنظر قرار گیرد. روحانی افزود: کشور نمیتواند مصرفکننده کل انرژی باشد بلکه باید بهطور معقول، انرژی مصرف و صادر شود، این در حالی است که صادرات انرژی ایران یکی از پایههای قدرت ملی ما است و نمیتوان از این قدرت ملی صرفنظر کرد. وی یادآور شد: صادرات انرژی ایران یکی از پایگاهها و موقعیتهای ایران در روابط جهانی با کشورهای مختلف است و نمیتوان این جایگاه را فراموش کرد. همچنین نمیتوان بهدلیل حفظ محیطزیست صنعت خودرو را نادیده گرفت و از آن گذشت، بنابراین تلفیق نیاز است که هم صنعت خودرو باشد، بماند و تقویت شود و هم صنعت با کیفیتی باشد که آلودگیهای آن در حداقل ممکن است؛ مصرف انرژی نیز باید به حداقل قابلقبولی برسد. روحانی افزود: برای اینکه ما به این نقطه برسیم ۲ راه داریم، یکی اینکه در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات قدم به قدم ما را به نقطهای برساند که در تولید موتور خودرو و بدنه آن به جایی برسیم که هم شدت انرژی حل شده باشد و هم محیطزیست حل شده باشد اما اینکه این اقدام چه اندازه طول میکشد و چند سال زمان میبرد، مشخص نیست. روحانی در توضیح راه دوم گفت: این اقدام یک راه میانبر دیگر دارد و آن مشارکت با شرکتهای خارجی و استفاده از تحقیقات، جوانان و ابتکار ایرانی است. باید طراحی نو و خودرو ملی داشته باشیم اما در صنعت خودرو با خودروسازان مطرح جهان مشارکت کنیم تا سریعتر از لحاظ فناوری، شدت مصرف انرژی و محیطزیست به نقطه مطلوب برسیم. وی با تاکید بر اینکه امنیت، جان و سلامت مردم و محیطزیست، مصرف انرژی و حضور ایران در صحنه جهانی بسیار مهم است، گفت: ما برای رشد اقتصادی و اشتغال به صنعت خودرو نیاز داریم. صنعت خودرو در جهان ۲هزار و ۷۰۰میلیارد دلار گردش مالی را به خود اختصاص داده و ۴۸میلیون نفر را مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده است.
رفع عیوب با صنعت صادراتی
روحانی خاطرنشان کرد: صنعت خودروی ایران نیز این توانمندی را دارد که اگر حرکت درستی انجام شود، سالانه ۲ یا ۳میلیون خودرو تولید کند که بخشی از آن به بازار جهانی صادر شود. وی اظهار کرد: تا زمانی که در صنعت، صادرکننده نباشیم این روند، رشد گلخانهای بوده و متوجه عیوب خود نخواهیم شد. بهطور قطع اگر بازاریابی نکرده و وارد بازارهای جهانی نشویم، نمیتوانیم کیفیت و قیمت خودروی خود را اصلاح کنیم. رییسجمهور در ادامه با تاکید بر اینکه برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت، نیاز به رشد اقتصادی داریم، تصریح کرد: آنچه نیاز کشور است، رشد ۸درصدی اقتصاد خواهد بود. البته کشوری که در سال ۹۱ و ۹۲ دارای رشد منفی بوده و در شرایط رکود جهانی قصد شکستن رکود داخلی را دارد، کار سادهای در پیش نخواهد داشت. وی افزود: در سال گذشته توانستیم رشد منفی ۸ فصل مداوم را پشتسر گذاشته و به رشد مثبت ۳درصدی دست یابیم که در رشد سال گذشته، صنعت نقش ارزشمندی ایفا کرد و در میان صنایع نیز صنعت خودرو، جزو صنایع پیشران بود. رییس دولت یازدهم ادامه داد: اما در سال جاری به دلیل شرایط اقتصادی، رکود جهانی و کاهش قیمت نفت برای تقاضا در بازار، با مشکلاتی مواجه شدیم که دولت خود را ناچار دید که در جهت کمک برخی از صنایع ازجمله صنعت خودرو، گامی بردارد و از بانکهای کشور بخواهد در این زمینه در کوتاهمدت با تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار میدهند، مسیر تقاضا را باز کنند. روحانی با بیان اینکه با این حرکت دولت انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود باز شد؛ اظهار کرد: با پیروزی و موفقیت ایران در مذاکرات هستهای، اجرای برجام و پایان یافتن تحریمهای ظالمانه شرایط مناسبتری برای کشور و بهویژه برای اقتصاد و از جمله صنعت خودرو فراهم شد و در نخستین سفر اروپایی دولت یازدهم به اروپا، یکی از صنایعی که در مذاکرات و توافقها مدنظر بود صنعت حملونقل، ازجمله صنعت خودرو بود که در این زمینه به تفاهمها، توافقها و حتی قراردادهایی دست یافتیم.
مشارکت عادلانه به نفع همه است
وی خطاب به خودروسازهای خارجی اظهار کرد: سابقه بیش از ۵۰ساله خودروسازی در ایران و زمینههای بسیار فراوان برای مشارکت و ارتقای کیفیت خودرو داخلی، ساخت انواع خودرو، مصرف داخلی و صادراتی در منطقه و جهان وجود دارد که امیدوارم حضور شما (شرکتهای خارجی خودروساز) و این کنفرانس، زمینه همکاریها و قراردادهای نزدیکتر برای رسیدن به نقطهای به نفع ما و شما باشد که باید نقاط مشترک خود را پیدا کنیم. رییسجمهوری اضافه کرد: اگر ذهن خودروسازی در دنیا این باشد که همه طراحیها و قطعات خود را بدون همکاری با دیگران انجام دهد، خطا کرده و در دنیای افسانهای بهسر میبرد. روحانی ادامه داد: میتوانیم از طریق مشارکت، بهترین، زیباترین، ارزانترین و مطمئنترین خودرو را تولید کنیم که باید در این مسیر از توانمندی و موقعیت جغرافیایی نیز به خوبی بهره بگیریم، چراکه مشارکت عادلانه به نفع همه است. وی خاطرنشان کرد: این کنفرانس باید نقطهای برای همکاری و مشارکت باشد که درنهایت به نفع مردم و صنعت خودرو در سطح جهان تمام شود.
رونمایی از «ساینا»
همچنین با حضور رییسجمهوری در نخستین نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو از خودروی ساینا رونمایی شد. روحانی روز گذشته با حضور در نمایشگاه بینالمللی تهران ضمن رونمایی از خودروی ساینا که در گروه خودروسازی سایپا تولید شده، بازدید و رونمایی کرد. رییسجمهوری در جریان این بازدید با توضیحات و گزارشات مسئولان و مهندسان شرکتهای خودروسازی در جریان آخرین قابلیتها و توانمندیهای خودروسازان کشورمان قرار گرفت.
آزادسازی قیمت خودرو در افق ۱۰ ساله
وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین روز از سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو که با حضور رییسجمهوری برگزار شد، تاکید کرد: براساس برنامه راهبردی صنعت خودروی کشور، سهم صنعت خودرو در افق ۱۰ ساله باید به ۴ درصد تولید ناخالص ملی و به ۲۰درصد ارزشافزوده بخش صنعت برسد. مهندس محمدرضا نعمتزاده افزود: براساس همین برنامه باید تولید خودروی سبک به ۳ میلیون دستگاه و خودروهای تجاری و سنگین به ۱۲۰ هزار دستگاه در سال برسد. همچنین سهم صادرات در خودروهای سبک یک سوم خودروی تولیدی و سهم خودروهای تجاری به یک چهارم پیشبینی شده برسد. وی تصریح کرد: پیشبینی شده ۵۰ درصد خودروهای تولیدی بر مبنای طراحی، ساخت و نشان(برند) داخلی باشد و ۵۰ درصد باقیمانده با نشان(برند) خارجی و با مشارکت شرکتهای خارجی تولید شود. مهندس نعمتزاده با اشاره به رشد بخش صنعت کشور در سال ۹۳ تصریح کرد: با وجود رشد منفی بخش صنعت در سالهای ۹۱ تا ۹۲ با تلاش مدیران و کارکنان صنایع در سال ۹۳ شاهد رشد ۶/۵ درصدی بخش صنعت بودیم و این افزایش رشد ناشی از زیربخشهای مختلف صنعت بود که باز هم صنعت خودرو بیشترین نقش را داشت. وی افزود: ۳ درصد رشد ۴۰ درصدی اقتصاد ملی در سال ۹۳ ناشی از رشد بخش صنعت بود و در بخش صنعت نیز حدود ۴۵ درصد رشد فعالیتهای تولیدی در صنایع خودرو بوده که نشانگر این است که با وجود سهم اندک بخش صنعت در تولید ناخالص ملی، پیشران بودن آن، در صنایع بالادستی، پاییندستی و اشتغال، نقش فزایندهای به آن داده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح برنامه راهبردی صنعت خودروی کشور در افق ۱۰ ساله در اواخر سال ۹۲ که با مشارکت بیشتر خودروسازان، اندیشمندان، استادان، قطعهسازان و سازمانهای مختلف تخصصی تدوین شد، تصریح کرد: بخش عمدهای از رشد صنعت خودرو در سال ۹۳ ناشی از اجرای مواردی بوده که در برنامه راهبردی تدوین شده است. به گفته وی، در این چشمانداز پیشبینی شده که ایران به جایگاه نخست منطقه، پنجم آسیا و رتبه ۱۱ جهانی برسد و این در حالی است که اکنون رتبه صنعت خودروی ایران ۱۸ یا ۱۹ است. نعمتزاده ادامه داد: برای تحقق این اهداف از همه ظرفیتهای علمی، پژوهشی، مهندسی و نیروی انسانی متخصص در کنار استفاده از تجربهها و دانش فنی شرکتهای معتبر که بخشی از سیاستهای و راهبردهای رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی در رابطه با درونزایی است، استفاده شده است.
توسعه مراکز تحقیق و توسعه و دستیابی به اهداف در این زمینه تا ۳ درصد هزینه شرکتهای قطعهساز و خودروساز، توجه به فناوری نوین در طراحی و ساخت و فرآیند تولید، تلاش مستمر بر افزایش بازدهی سوخت مصرفی و رسیدن به سطوح بینالملی، سرمایهگذاری مشترک با شرکتهای معتبر خارجی با هدف ارتقای دانش و توسعه صادرات، کاهش آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی در سطح یورو ۵ و ۶ و آغاز تولید خودروهای برقی و هیبریدی از جمله اهدافی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس برنامه راهبردی صنعت خودرو به آن اشاره کرد. به گفته وی، ضرورت بهبود کیفیت سوخت تولیدی و مصرفی متناسب با ارتقای سطح فنی موتورهای تولیدی، ارتقای توان خدمات مهندسی و مشاوره و بازرسی فنی و تولید قطعات و خودروهای رقابتپذیر از لحاظ قیمت و فنی و نیز توان رقابت با رقبای بازارهای خارجی و داخلی، دخالت نداشتن دولت در نظام قیمتگذاری و تعیین قیمت براساس رقابت آزاد منطقی البته نظارت شده، اصلاح ساختار قطعهسازان و مجموعهسازان و استفاده از روشهای تییر۱ و تییر ۲، توسعه و بهبود نظام تامین مالی و تسهیلات بانکی برای خریداران خودرو بهویژه خودروهای تجاری از دیگر محورهای برنامه راهبردی صنعت خودرو است که باید به آن پرداخته شود. وی حمایت موثر از مصرفکنندگان را موجب رضایت آنها از سوی عرضهکنندگان و تولیدکنندگان دانست و گفت: ارتقای خدمات فروش و پس از فروش در برنامه راهبردی صنعت خودرو پیشبینی شده است. تسریع در جایگزینی بیش از یک میلیون خودروی فرسوده سبک و سنگین با اولویت خودروهای داخل شهری و کلانشهرها از دیگر مواردی بود که نعمتزاده براساس برنامه راهبردی صنعت خودرو به آن اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه جدی مدیران و صاحبان صنایع خودروسازی، سیاستهای برنامه راهبردی صنعت خودرو و همچنین حمایت معنوی و منطقی دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانیم با مشارکت و سرمایهگذاری شرکای جدید خارجی و سهامداران داخلی و حمایت مردم برای مصرف تولید داخلی، شاهد تحقق اهداف تعیین شده باشیم.
معیار در تولید خودرو رضایت مردم است
حسن روحانی، رییسجمهوری در حاشیه مراسم رونمایی دستاوردهای جدید صنعت خودروسازی کشور در نخستین نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو گفت: معیار ما در تولید خودرو رضایت مردم است و باید با ارتقای هرچه بیشتر کیفیت خودروها، رضایت ملت موردتوجه جدی خودروسازان قرار گیرد. وی به ویژگیهای خودروی ساینا و موتور دیزلی که رونمایی شد، اشاره کرد و افزود: صنعت خودرو یکی از مسیرهای تقویت روند توسعه و اشتغال کشور است. وی اظهار کرد: در تولید خودرو اگر به کیفیت و رقابتی بودن آن از جمله مصرف پایین و مسائل زیستمحیطی توجه شود، ورود به بازارهای جهانی تضمین خواهد شد. رییسجمهوری خاطرنشان کرد: خودروسازی کشور یکی از مهمترین راههای مشارکت با شرکتهای بنام و مطرح خارجی برای تولید و صادرات خودرو بوده و این موضوعی است که موردتوجه مسئولان است. روحانی با بیان اینکه به آینده صنعت کشور بسیار امیدوار هستم، تصریح کرد: باید به دنبال تولید خودرو در مقیاس جهانی باشیم و با توجه به اینکه صنعت خودرو از صنایع پیشرو محسوب میشود و بسیاری از صنایع وابسته به آن است، لذا میتواند در افزایش اشتغال و توسعه کشور نقش بسزایی داشته باشد. وی یادآور شد: باید در تولید خودرو رضایت مردم موردتوجه جدی باشد و بیتردید مردم بزرگ ایران هر جایی که با کار خوبی مواجه شوند، از آن استقبال و حمایت میکنند.
رونمایی از نسل جدید موتورهای ایرانخودرو با حضور رییسجمهوری
با حضور رییسجمهوری در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو، نسل جدید موتورهای گروه صنعتی ایرانخودرو رونمایی شد. رییسجمهور حسن روحانی، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد دولت صبح دیروز با حضور در سالن گروه صنعتی ایرانخودرو در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو، نسل جدید موتورهای طراحی و تولید شده توسط ایرانخودرو را رونمایی کردند، علاوه بر این، سامانه جدید تاکسی هوشمند (آلفا تاکسی) نیز راهاندازی شد. موتورهای درونسوز «توربوشارژ پیشرفته» و «دیزل سواری» ایرانخودرو که با حضور رییسجمهوری در سالن ۳۸ نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو رونمایی شدند، سطحی جدید از فناوری در صنعت خودرو به شمار میروند که با طراحی و تولید آنها، گامی مهم در رسیدن به استانداردهای بینالمللی صنعت خودرو جهان برداشته شده است. استاندار آلایندگی موتور ملی دیزل سواری، یورو ۵ و حجم آن ۱/۵ لیتر و مصرف سوخت آن حدود ۵/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰درصد، کاهش ۴۰درصدی آلایندگیهای خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینههای نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهمترین مزایای قوای محرکه دیزل است. نسل جدید موتورهای توربوشارژ نیز که در آیندهای نزدیک روی خودروهای تولیدی ایرانخودرو نصب خواهد شد، با افزایش بسیار بالای کارآیی همراه خواهد بود و حداکثر توان خروجی ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۸ نیوتن متر، یکی از مزایای این نسل از موتورها به شمار میآید. با دستیابی به این فناوری، ایرانخودرو در زمره توانمندترین خودروسازان جهان در زمینه موتورهای درونسوز قرار میگیرد. ارائه حداکثر گشتاور در دورهای بسیار پایین و همچنین توان و گشتاور بسیار بالا امکان بهترین مانورها در جریانات ترافیکی و همچنین مسیرهای پرسرعت را در خودروهای مجهز به این موتور فراهم میکند. سامانههای جدید «تاکسی هوشمند (آلفا تاکسی)» نیز که صبح دیروز با حضور رییسجمهوری رونمایی شد، در شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو، ایساکو طراحی و راهاندازی شده است. این سامانه دارای قابلیتهای متعددی ازجمله محاسبه دقیق کرایه با استفاده از ترکیب تاکسیمتر و جیپیاس، پرداخت کرایه با کارت شهروندی و کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب، مکانیابی خودکار خودرو و اعزام هوشمند، اتصال به ایسییو خودرو و عیبیابی از راه دور و اینترنت سرنشینان و... است. این سامانه از نیمه نخست سال ۹۵ روی تاکسیهای سمند و پژو ۴۰۵ نصب و فعالسازی خواهد شد. روحانی پس از رونمایی از دستاوردهای جدید گروه صنعتی ایرانخودرو، از غرفههای این خودروساز در سالن شماره ۳۸ نمایشگاه بینالمللی تهران بازدید کرد. سامانه جامع اطلاعات خودرو نیز روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در غرفه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رونمایی شد. در این سامانه آخرین اطلاعات ارزیابی شده فاکتورهای مختلف و نظر مشتریان جمعآوری و بهصورت یکپارچه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.