آمادهباش قطعهسازان برای بازارهای رقابتی
امروز قطعهسازان داخلی هیچ مشکلی در تولید قطعات استاندارد و باکیفیت ندارند بهطوریکه حداقل ۷۰ تا ۷۵درصد از قطعهسازان کشور برای حضور در بازار رقابتی آمادگی لازم را دارند و ضروری است خودروسازان داخلی با حمایت از قطعهسازان، طرف خارجی خود را که در قالب سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) فعالیت میکنند، مجبور به استفاده از قطعات استاندارد کنند.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، تمام قطعهسازان کشور از آمادگی و توانمندی لازم برای تولید قطعات با استفاده از فناوریهای روز (یورو) که از استانداردهای روز دنیاست، برخوردارند. در حالی که اقتصادی مقاومتی است که ریشه داشته، فناوری صنعتگر در آن حوزه بروز بوده و خدمات و نوآوری لازم در صنعت موجود باشد تا بتوانیم با بهترین کیفیت تولید کنیم. تنها اختلاف بزرگ تولیدات ایران با کشورهای دیگر به ویژه چین، هزینههای مالی است. هزینههای مالی در ایران بهطور معمول ۲۴درصد اعلام شده است اما اگر بتوانید تسهیلات بانکی دریافت کنید هزینه مالی شما به ۳۰ درصد میرسد. بنابراین وقتی سود تسهیلات در ایران ۳۰درصد و در چین صفر یا یک درصد است یعنی قطعهساز در آغاز مسابقه با رقیب چینی ۳۰درصد عقب است که در چنین شرایطی رقابت معنا پیدا نخواهد کرد. بر این اساس خواسته فعالان و صنعتگران از مسئولان این است که تولید، کیفیت و هزینههای تولید را به تولیدکننده بسپارند اما مشکل هزینههای مالی یا هزینههای سرمایه درگردش صنعت را خود حل کنند. همچنین انتظار از قراردادهای جدیدی که با خودروسازان منعقد میشود این است که بخشی از نظارت، به قطعهسازان واگذار شود تا بازار را به خودروسازان خارجی تقدیم نکنیم چراکه در این صورت اشتغال که مهمترین مسئله است را از دست میدهیم و بازار کشور به طور کامل در اختیار خارجیها قرار میگیرد. به عنوان نمونه ظرفیت تولید سیستم سوخترسانی کشور بسیار بالاست و ظرفیت ایجاد شده برای تولید قطعات سیستم سوخترسانی معادل تولید سالانه ۳میلیون خودرو است اما اکنون با ۵۰درصد ظرفیت خالی در این بخش مواجهایم. در حالی که در ۱۰ سال گذشته با صادرات سالانه حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار یورو قطعات سیستم سوخترسانی جزو صادرکنندگان خوب قلمداد میشدیم اما با اعمال تحریمها و از دسترفتن بازارهای صادراتی این رقم اکنون به کمتر از ۱۰۰هزار یورو رسیده است.
حمیدرضا صمدی / عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو