شناسه خبر : 425853
تاریخ انتشار :
اوراق سلف به سود خودروساز یا خریدار؟

اوراق سلف به سود خودروساز یا خریدار؟

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز به فروش می‌رسد. سازوکار پیش‌بینی شده فروش این اوراق به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودرو موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، ویژگی این اقدام پرداخت نکردن یکباره قیمت خودرو است. همچنین در صورت پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو، با خرید این اوراق، بخشی از هزینه خودرو به قیمت امروز پرداخت می‌شود. از آنجا که مخاطب اصلی اوراق سلف موازی خودرو مردم عادی و خریداران واقعی خودرو نیستند و هدف آن تامین مالی خودروسازان است، به نظر می‌رسد این اوراق نمی‌تواند تاثیر معناداری بر قیمت خودرو داشته باشد. 

در واقع این اوراق، روشی برای فروش خودرو نیست بلکه روشی برای تامین مالی خودروسازان است. خودروسازها از طریق اوراق سلف موازی پول تامین کرده و با آن منابع، برنامه‌های خود را پیش می‌برند. برای نمونه می‌توانند نسبت به راه‌اندازی خطوط تولید محصولات جدید اقدام کرده یا بدهی‌های خود را با آن پرداخت کنند، بنابراین این اوراق برای بازارسازی محصولات خودرویی نیست و کسانی که این اوراق را خریداری می‌کنند به دنبال تحویل خودرو نیستند.

به طور قطع کسانی که اوراق سلف موازی خودرو را خریداری می‌کنند مانند خریداران اوراق مشارکت و صکوک به دنبال بازدهی هستند، در نتیجه به نظر نمی‌رسد این اوراق تاثیری بر بازار خودرو داشته باشد. در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد مصرف‌کننده عادی با هدف تحویل خودرو در یک سال آینده، نسبت به خریداری این اوراق اقدام کند بلکه خریداران این اوراق بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دارندگان منابع بزرگ خواهند بود تا به بازدهی اوراق با درآمد ثابت برسند. بنابراین با توجه به جنس خریداران به نظر نمی‌رسد اوراق سلف موازی خودرو منجر به کاهش یا افزایش معناداری در قیمت خودرو یا حجم خرید و فروش آن شود.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.