به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، پیرو دستور و مساعدت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پرداخت مطالبات قطعهسازان، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان با ارسال نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از اهتمام انجام شده در حل مشکل برخی از قطعهسازان، این اقدام را قابل تقدیر دانستند.
این نامه که با محوریت شروع موفق اجرای طرح بسته ۵ بخشی جبران کسری نقدینگی در شرکت سازهگستر سایپا تدوین شده، جمعی از قطعهسازان خودرو را بر آن داشت تا قدردانی خود را از بذل توجه و عنایت ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به قطعهسازان و مشکلات آنها اعلام کنند.
بر اساس بند یک صورتجلسه ۱۸ اردیبهشت چگونگی وصول مطالبات از خودروسازان پیشبینی شده که کارگروه تخصصی متشکل از ساپکو، سازهگستر، خودروسازان، سازمان گسترش و نوسازی و دفتر صنایع خودرو، با هدف تسویه ۲هزار میلیارد تومان بدهی معوقه تشکیل شده و سریعا راهکاری جهت نحوه تخصیص منابع مالی جهت پرداخت مطالبات با اولویت معوقات بالای ۱۲۰ ارائه شود و به همین ترتیب مدت زمان تسویه و پرداخت مطالبات کاهش یابد.
آرش محبینژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی ضمن مناسب توصیف کردن همکاری سازهگستر سایپا که با هدف حل مشکل قطعهسازان صورت گرفته است، اجرای بسته ۵ بخشی جبران کسری نقدینگی به روشهای تخصصی غیرپولی را گامی اساسی برای حل معضلات قطعهسازان دانست و افزود: ظرف مدت ۲ هفته اخیر تعداد زیادی از قطعهسازان طرف حساب با شرکت سازهگستر امکان وصول بخش عمده از مطالبات خود را داشتهاند و بدهی به قطعهسازان بزرگ و کم تعداد نیز بر اساس جزییات طرح مذکور در حال تعیینتکلیف و تسویه است.
محبینژاد همچنین ضمن قدردانی از همراهی و حسن همکاری مدیریت ارشد شرکت سایپا و سازهگستر خواستار استمرار این اقدامات شد و به نمایندگی برخی از قطعهسازان کوچک و متوسط ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند بتوان مشکلات قطعهسازان در وصول معوقات آنها را هرچه زودتر برطرف کرد. در همین حال نیز دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو طی نامهای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت از زحمات مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص پیگیری و پرداخت بدهی معوقه قطعهسازان تقدیر و تشکر کرد. ساسان قربانی در بخشی از این نامه با اشاره به همراهی و خدمات ماندگار وزیر صنعت معدن و تجارت گفته که این همراهی همواره باعث استمرار توفیق این صنعت مهم و پیشران کشور بوده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور اظهار کرده که هر چند جامعه قطعهسازی کشور با وجود همه مشکلات همواره همدلی خود را با خودروسازان حفظ کرده اما تردیدی نیست که شرایط پیش آمده ناشی از اصلاح ساختار مالی گروه خودروسازی سایپا بوده و این روند بارقهای از امید را در جامعه ایجاد کرده است.
براساس این گزارش، پیش از این نیز این خبرگزاری در گزارشهایی ضمن پیگیری وضعیت مطالبات قطعهسازان، از قول وزیر صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با قطعهسازان خبر داده بود.
محبینژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور اظهار کرده بود که مطالبات معوقه، قراردادها و تعامل قطعهسازان و خودروسازان، شیوه قیمتگذاری و مواردی از این دست از مشکلات مطرح شده از سوی قطعهسازان بود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور یادآور شد که در این جلسه مقرر شد در زمینه قراردادها، کارگروهی با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قطعهسازان و خودروسازان ایجاد شده بود که فرمت آن آماده و قرار است به زودی نهایی و اجرا شود.
وی ادامه داد: در بحث مطالبات نیز شاهد آن هستیم که در چند ماه اخیر وضعیت بهبود یافته و از این رو قرار شد سیاستی اتخاذ شود تا تمام مطالبات خودروساز به قطعهساز تسویه شود. براین اساس با استفاده از اصل ۱۰-۹۰ یعنی ۹۰درصد بدهی خودروسازان تنها مربوط به ۱۰ درصد قطعهسازان است، مطالبات تسویه شود.
وی ادامه داد: از آنجا که ۱۰ تا ۲۰درصد مطالبات مربوط به ۸۰ تا ۹۰درصد قطعهسازان خواهد بود، مقرر شد در ابتدا بدهی این دسته از قطعهسازان پرداخت شود. حتی پیشنهاد شد با پیشبینی ساز و کارهایی، پرداخت این معوقات در مدت یک ماه انجام شود و در ادامه درباره قطعهسازان بزرگ که بیشتر از ۸۰درصد مطالبات مربوط به آنهاست، با روشهای تخصصی نسبت به تسویه آنها اقدام شود.