شناسه خبر : 426091
تاریخ انتشار :
۳ راهکار نجات صنعت خودرو
توانایی ایران برای تصاحب یک‌چهارم بازار خودرو منطقه

۳ راهکار نجات صنعت خودرو

ایران با دسترسی به بازار حدود ۶۰۰میلیونی کشورهای اطراف خود، این ظرفیت را دارد که به تامین حداقل یک‌چهارم نیاز بازار در زمینه خودرو به‌وسیله خودروسازان داخلی بپردازد؛ بازاری که ساکنان آن سالانه بیش از ۴میلیون خودرو خریداری می‌کنند و تنها کمتر از ۳میلیون خودروهای مصرفی آن در کشورهای اطراف تولید می‌شود.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایکوپرس، این آمار از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی عنوان شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این کنفرانس با ارائه آمار و ارقامی تحلیلی از میزان تولید، واردات و فروش خودرو در منطقه پیرامون ایران گفت: تحلیل‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۴کشورهای منطقه بازاری حدود ۶میلیون و ۷۰۰هزار خودرویی خواهند داشت که ۴میلیون از آن تقاضای جدید خواهد بود. حال پرسش اساسی اینجاست که سهم خودروسازان ایرانی از این بازار به چه میزان خواهد بود؟

هاشم یکه‌زارع با اشاره به اسناد بالادستی کشور اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری کرده که صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۴، ۳میلیون خودرو تولید و یک میلیون از آن را نیز صادر کند.

وی ادامه داد: ایران و ۲۴کشور اطراف بازاری با ظرفیت جمعیتی ۵۷۵میلیون نفر را تشکیل داده‌اند که درحال‌حاضر با تولید سالانه ۲میلیون و ۷۰۰هزار خودرویی، ۴میلیون و ۴۰۰هزار خودرو در آن به فروش می‌رود. یک میلیون و ۷۰۰هزار خودروی باقیمانده از طریق واردات تامین می‌شود که با نهایت تاسف باید گفت سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بازار پرظرفیت تاکنون صفر بوده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه باید سهم قابل‌توجهی از بازار کشورهای منطقه به خودروسازان ایرانی تعلق پیدا کند، افزود: تامین حداقل یک‌چهارم از نیاز بازار منطقه توسط خودروسازان ایرانی، رویدادی «شدنی» و قابل دستیابی است اما باید توجه داشت که تحقق این هدف تنها کار خودروسازان نیست و لازم است تمام مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور در آن نقش ایفا کنند.

یکه‌زارع به برخی اظهارنظرها درباره صنعت خودرو کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ گردش مالی صنعت خودرو ایران حدود ۲۳میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۲۵م به ۵۰میلیارد دلار برسد. آیا توصیه و نسخه آنهایی که از تعطیلی صنعت خودرو سخن می‌گویند، این است که این ۵۰میلیارد دلار را به خارجی‌ها تقدیم کنیم؟

 وی با بیان اینکه هیچ کشوری بازار مصرف خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد، افزود: پس از برجام و گشایش فضای همکاری‌های بین‌المللی، اتفاق‌های خوبی در صنعت خودرو روی داده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اظهار کرد: قرارداد ایران‌خودرو با پژو و تفاهمنامه با مرسدس بنز امضا شده و به زودی قرارداد مهم دیگری نیز با یکی از خودروسازان مطرح دنیا امضا خواهیم کرد اما باید به یک نکته اساسی توجه داشت که راه نجات صنعت خودرو، قرارداد با خارجی‌ها نیست بلکه تولید با نشان(برند) داخلی، تولید قوای محرکه و تمرکز بر تحقیق و توسعه باید در اولویت قرار گیرد. 

یکه‌زارع به نابرابر بودن زیرساخت‌های تولید داخل در مقایسه با رقبای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: طراحی پلتفرم و تولید خودرو روی آن، حدود یک‌میلیارد دلار هزینه لازم دارد که کشورهای دیگر این اعتبار موردنیاز خودروساز را با سودهای ۲ و ۳درصدی ارائه و اقساط آن را نیز پس از ورود خودرو جدید به بازار دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور اعطای تسهیلات بانکی به سختی انجام می‌شود و در صورت اعطای تسهیلات نیز سودهای بیش از ۳۰درصدی دریافت می‌شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان خطاب به استادان دانشگاه و دانشجویان حاضر در همایش مدیریت صنعتی گفت: رتبه ایران در فروش خودرو سیزدهم و در تولید آن هجدهم دنیاست اما این رتبه را می‌توانیم به یاری یکدیگر تک‌رقمی کنیم به شرطی که ایستا نباشیم و پویایی در پیش گیریم.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.