شناسه خبر : 426479
تاریخ انتشار :
رقابت‌پذیری؛ شرط بهبود صنعت خودرو

رقابت‌پذیری؛ شرط بهبود صنعت خودرو

در شرایط فعلی، بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن تغییر جهت دهد. سال ۹۰ و ۹۱ قیمت ارز ۳ برابر شد اما میزان درآمد افراد جامعه به‌ویژه کارمندان افزایشی نیافت.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت،‌از نظر مصرف‌کنندگان قیمت خودرو گران است زیرا اختلاف زیادی بین درآمد و نوع هزینه‌ها وجود دارد و از نظر خودروساز قیمت خودرو پایین و تولید به صرفه نیست بنابراین خودروساز در صورت تحمیل ضرر و زیان فراوان از ادامه تولید دست برداشته و به سمت واردات خودرو تغییر مسیر می‌دهد که این جهت‌گیری به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود. برای بهبود شرایط فعلی کل بازار، به نظر یک راهکار مناسب است اما باعث بهبود نخواهد شد. به عبارتی در شرایط فعلی اقتصاد، صنعت خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند و برای رقابتی شدن باید اجازه داد مکانیزم‌های بازار عمل کند.
چند ماهی است که موضوع فروش اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا مطرح شده است اما واردکردن صنعت خودرو در بورس کالا نمی‌تواند نابسامانی قیمت خودرو را در بازار کاهش دهد. علاوه بر آن اختصاص بخش عمده‌ای از بازار ( به لحاظ مالی) در رقابت‌پذیری نیز تاثیر جدی بر بازار داخلی برجای خواهد گذاشت. به‌طور قطع رقابت‌پذیری در صنعت خودرو حاصل نمی‌شود مگر از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید که آنهم با تکیه بر فناوری‌های نوین تولید حاصل خواهد شد.

امیرحسن کاکایی/ استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.