به گزارش خودرونگاران به نقل ازصمت ، یکی از بسترهای رقابت صنعت خودرو، خودروهای وارداتی است. بررسی روند بازار از کشاکش قیمتی بازار خودرو و جذب مشتریان بیشتر بین تولیدات داخلی و وارداتیها خبر میدهد که به عقیده کارشناسان این پویایی نهان، ترغیبی برای پیشرفت است.
رقابت آزاد در بازار
روزهای انتهایی تیر و ابتدایی مرداد نشان از تلاطم قیمتی بازار خودروهای وارداتی دارد. فرهاد احتشامزاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در اینباره گفت: تقاضای مشتریان و پیشرفتهایی که در محصولات از سوی عرضهکنندگان در نظر گرفته شده منجر به تفاوت قیمتها شده است به طوری که به تفکیک، برخی خودروها کاهش قیمت داشته و برخی دیگر با افزایش قیمت روبهرو بودهاند و این براساس شرایط رقابتی است که بین خودروهای مختلف (سگمنتها) در زمانهای گوناگون وجود دارد و نویدبخش روزهای خوبی است که نشان میدهد رقابت آزادی در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد و این بازار به شکل پویا در حال فعالیت است.
وضعیت بازار عرضه و تقاضا
احتشامزاد درباره بازار فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: وضعیت بازار نسبت به سال گذشته مناسبتر و از ثبات بهتری برخوردار است.
وی درباره وضعیت بازار به لحاظ عرضه نیز گفت: خوشبختانه این بازار با کمبودی مواجه نیست و تمام خودروها به میزان تقاضا در بازار موجود است و به واسطه اینکه نمایندههای رسمی و واردکنندگان غیرنمایندگی هر دو قابلیت واردات دارند، شاهد رقابت خوبی در بازار خواهیم بود که در این شرایط بازار از ثبات نسبی برخوردار شده است.
برخی کارشناسان در گزارشهای گذشته اشاره داشتند که بازار خودروهای دستدوم وارداتی به نسبت دیگر خودروها از وضعیت بهتری برخوردار است که احتشامزاد در اینباره تصریح کرد: عملکرد انجمن تنها در زمینه خودروهای صفر کیلومتر است و در بحث خودروهای دست دوم فعالیت ندارد بنابراین آماری در اینباره در اختیار نیست.
علت تعطیلی نمایشگاههای خودرو
رییس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره تعطیلی نمایشگاههای خودرو به دنبال رکود بازار نیز به گفت: تعطیلی نمایشگاهها مربوط به سال گذشته است، زیرا اداره مالیات و وزارت امور اقتصادی و دارایی سختگیریهایی درباره رسیدگی به دفاتر خرید و فروش اصناف اعمال کردند که این امر مشکلاتی برای برخی صنفها به وجود آورد در نتیجه این فرآیند، بعضی نمایشگاههای خودرو تعطیل شدند که این مسئله جدا از خودروهای وارداتی یا تولیدی است و ارتباطی به میزان واردات یا فروش ندارد.
وی درباره وضعیت بازار از نظر عرضه نیز گفت: خوشبختانه بازار با کمبودی مواجه نیست و تمام خودروها به میزان تقاضا در بازار موجود است و به واسطه اینکه نمایندههای رسمی و واردکنندگان غیرنمایندگی هر دو قابلیت واردات دارند، شاهد رقابت خوبی در بازار هستیم.
احتشامزاد در پایان اظهار کرد: امیدواریم با ثبات قوانین در این حوزه شاهد حفظ شرایط بازار و کنترل آن باشیم زیرا تغییر قوانین بیشتر به ثبات بازار خودروهای وارداتی آسیب میرساند و تصمیمهای متعدد و شتابزده باعث التهاب بازار میشود.
بازار وارداتیها
بازار خودروها بعد از تصمیمات برجامی در حال حرکت است و اگرچه این پویایی ابتدا بیشتر در بحث قیمتها رخ داده اما به گفته برخی فعالان بازار، این امر در حال تسری به بخش فروش نیز هست. در بحث تغییر قیمتهای دو هفته اخیر میتوان به هیوندای سوناتا الاف کامل با رادار ۲۰۱۶ اشاره کرد که با افزایش ۲میلیون تومانی ۱۷۵میلیون تومان عرضه شد.
اپتیما جیاف کامل ۲۰۱۶ با اتاق جدید نیز از ۱۷۳میلیون تومان به ۱۷۲میلیون تومان رسید.
اما کیا سورنتو اتاق ۲۰۴ کامل ۲۰۱۶ که مجهز به اتوپارک است با افت یکمیلیون تومانی به ۲۳۱میلیون تومان رسید.
کیا اسپرتیج کامل ۲۰۱۶، ضمن افزایش قیمت شرکتی آن از ۱۷۱میلیون و ۱۴۲هزار تومان به ۱۷۶میلیون و ۶۰۳هزار تومان، قیمت بازار آن نیز با یکمیلیون افزایش، ۱۶۵میلیون تومان معامله شد.
پیکانتو ۲۰۱۶ نیز کاهش یکمیلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و به قیمت گذشته خود، ۶۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.
سراتو کوپه ۲۰۱۶ نیز از خودروهایی است که با افزایش ۲میلیون تومانی، ۱۳۸میلیون تومان معامله شد.
نوسان در بازار خودرو داخلی
تغییرات قیمتی تنها در بازار خودروهای وارداتی رخ نداد و خودروهای داخلی نیز این روزها با نوسانات قیمتی مواجه بودند، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ۲، از ۳۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان به ۳۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید.
برلیانس ۳۲۰ اتوماتیک نیز با ۵۰۰هزار تومان افزایش ۵۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان معامله شد.
همچنین رانا الایکس با کاهش ۳۰۰هزار تومانی به ۳۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید.
قیمت بازار پژو ۴۰۵ جیالایکس نیز با افزایش ۶۰۰هزار تومانی، ۲۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان معامله شد.
پژو پارس سال نیز با ۹۰۰هزار تومان افزایش در نهایت به ۳۶میلیون تومان رسید.
سمند الایکس که ۳۰میلیون و ۲۸۳هزار و ۴۰۰ تومان از سوی شرکت ایرانخودرو به بازار عرضه میشد شاهد کاهش حدود یکمیلیون تومانی قیمت بود، اما قیمت بازار آن با افزایش ۵۰۰هزار تومانی روی ۳۰میلیون و ۴۰۰هزار تومان ثابت ماند. سورن ایالایکس نیز با همین میزان کاهش در بخش کارخانهای آن به ۳۶میلیون و ۲۷۳هزار تومان رسید و قیمت بازار آن با یکصدهزار تومان افزایش ۳۶میلیون تومان خرید و فروش شد.
دنا ایاف۷ که شاهد تغییر آنچنانی در قیمت کارخانهای خود نبود، با افزایش یکمیلیون تومانی به ۴۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید.
رنو تندر اتوماتیک ای۲ دو ایربگ نیز با تغییری جزئی به ۴۷میلیون و ۳۴۵هزار تومان رسید اما قیمت بازار آن با ۶۰۰هزار تومان کاهش ۴۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان معامله شد.
سایپا پراید ایایکس۱۱۱ نیز از مدلهایی بود که قیمت بازار آن با افت یکصدهزار تومانی به ۲۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید.
قیمت شرکتی پراید ۱۳۱ اسای پایهگازسوز (سفید) سایپا نیز با افزایش ۳۰۰هزار تومانی به ۲۱میلیون و ۸۵۰هزار تومان رسید. قیمت این خودرو در بازار شاهد افزایش ۹۰۰هزار تومانی بود که در نهایت روی قیمت ۲۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان ثابت باقی ماند.
در ادامه این تغییرات دو جانبه شرکت سایپا، پراید ۱۳۲ تیال در بخش کارخانهای خود از ۲۰میلیون و ۵۷۰هزار تومان به ۲۰میلیون و ۵۰هزار تومان رسید و قیمت بازار آن با افزایش یکصدهزار تومانی ۲۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش شد.