شناسه خبر : 427710
تاریخ انتشار :
سهام خودوریی ایدرو واگذار می‌شود
رئیس شورای رقابت اعلام کرد:

سهام خودوریی ایدرو واگذار می‌شود

خودرونگاران - رییس شورای رقابت رسما اعلام کرد: «سهام خودوریی ایدرو واگذار می‌شود»

به گزارش خودرونگاران رضا شیوا در خصوص وجود انحصار در بازار خودرو نیز گفت:« وقتی تنها یک خودروساز، خودروی زیر 20 میلیون تومان تولید می کند، نمی توان حرف از عدم انحصار زد. قطعا وقتی می توان از عدم انحصار صحبت کرد که در یک کالا چند تولید کننده وجود داشته باشد. به همین دلیل بود که شورای رقابت تنها چند مورد از خودروهای تولید داخل که  بالای 45 میلیون تومان بود را از قیمت گذاری خارج کرده و به بازار آزاد سپرد؛ چرا که در این رنج قیمت خودروهای وارداتی نیز وجود دارد که خریدار می تواند از بین این خودروها خرید کند.»
رییس شورای رقابت همچنین در موردعلت امضای قراردادهای خودروسازان دردفتر وزیر صنعت و شائبه نگاه دولتی به قراردادهای خودرویی گفت:« اتفاقا برای این منظور قرار است تا در جلسه آتی شورا، مصوبه فروردین ماه سال 90 را که در خصوص الزام به  واگذاری  سهام خودرویی سازمان گسترش بود را  بررسی کرده و تعیین تکلیف کنیم در ین زمینه به وزیر اقتصاد نامه نوشته ایم و از وی خواسته ایم تا در این مورد تصمیم گیری های لازم انجام شود . »
وی ادامه داد: «در همین مصوبه اشاره شده که نباید شرکتها سهام تو در تو داشته باشند و ما اکنون منتظر پاسخ سازمان بورس در این خصوص هستیم. این موضوع در شورا مطرح خواهد شد و در صورت موافقت اعضا و دسترسی به اسناد، اگر ثابت شود که سهامداری این چنین درخودروسازی ها وجود دارد معاملات برگردانده می شود.»
درباره واگذاری انحصاری گروه بهمن به گروه کروز و شائبه هایی که در این مورد وجود دارد ؛تاکید کرد:« واگذاری بهمن  به کروز بلا اشکال است و هیچ انحصاری در این مرود صورت نگرفته است.هیچ شائبه ای در این واگذاری وجود ندارد و یک گروه قطعه سازی تصمیم گرفتند که خودروسازی بهمن را خریداری کنند، این موضوع هیچ اشکالی ندارد. قطعه ساز بودن کروز هیچ ارتباطی به انحصار ندارد فقط این قطعه ساز نمی تواند اعضای هیات مدیره مشترک با ایران خودرو و بهمن داشته باشد.»
شیوا در مورد وضعیت بازار خودرو و انحصار در این بازار گفت: کسی وارد سرمایه گذاری در بازار خودرو نمی شود. حرف های مختلفی زده می شود. برخی ها می گویند که نمی گذارند کسی وارد سرمایه گذاری در این بازار در کشور شود. اما من می گویم اگر کسی جایی را می شناسد که می تواند در این صنعت در کشور ما سرمایه گذاری کند، معرفی نماید تا موانع را از بین ببریم اما هر کس بخواهد وارد این صنعت شود، باید بتواند با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو با صنعت بازار خودروی داخلی رقابت کند. باید بتواند مشتری جذب کرده و منطقه را بشناسد. این در حالی است که خودروسازان بزرگ و قدر دنیا هم اکنون با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
شیوا افزود: شورا به هیچ وجه طرفدار قیمت گذاری برای هیچ کالایی نیست بلکه طرفدار این است که قیمت ها رقابتی باشد اما وقتی در بازار انحصار وجود دارد، نمی توان قیمت گذاری را به بازار محول کرد. وقتی خودرویی زیر ۲۰ میلیون تومان توسط یک خودروساز ساخته و به فروش می رسد فقط می توان بر آن نظارت داشت اما اگر هر بازاری مثل خودرو رقابتی شود و چند تولیدکننده داشته باشد، ما از آن خارج خواهیم شد. بخش هایی که شورا به آن ورود کرد، رقبایی در بخش خودروهای وارداتی داشتند و از نظر رنج قیمتی در بازار داخلی (خودروهای وارداتی) دارای رقیب بودند. مثلاً خودرویی که ۴۵ میلیون تومان در بازار داخلی تولید و به فروش می رسید، دارای خودروی رقیب وارداتی بود.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه اگر انحصار باشد، باید انحصارگر را مهار کرد، افزود: هیچ جای دنیا بازار خودرو انحصاری نیست.


اخبار مرتبط
ورود شورای رقابت به موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
ورود شورای رقابت به موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
خودرونگاران- رئیس شورای رقابت از پیگیری واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های فرعی ایجاد شده توسط همین خودروسازان در شورای رقابت خبر داد.

ورود شورای رقابت به موضوع خرید سهام گروه بهمن
شیوا خبر داد
ورود شورای رقابت به موضوع خرید سهام گروه بهمن
رئیس شورای رقابت از بررسی خرید سهام گروه بهمن توسط یک کنسرسیوم خصوصی خبر داد.

خودروسازان در تعیین نرخ سود مشارکتی قراردادها آزادند
شورای رقابت ورود نمی‌کند
خودروسازان در تعیین نرخ سود مشارکتی قراردادها آزادند
در حالی نرخ سود تسهیلات بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته که رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شرکت خودروسازی خود مختار هستند تا نرخ های سود مشارکتی ...

شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها
معاون نعمت‌زاده اعلام کرد:
شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها
معاون وزیر صنعت از مردم خواست که گرانفروشی خودروسازان داخلی و واردکنندگان را به سازمان حمایت اعلام کنند و گفت: مردم در مورد خودروهای وارداتی ...

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.