شناسه خبر : 428133
تاریخ انتشار :
چرا برخی خودروها در بازار تعیین قیمت نمی‌شوند؟

چرا برخی خودروها در بازار تعیین قیمت نمی‌شوند؟

خودرونگاران- رضا شیوا رییس شورای رقابت معتقد است چون دیگر خودرویی در رنج زیر 45-20 میلیون تومان نیست، نمی‌توان این خودروها را از گردونه قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج کرد. در حالی که هم اکنون بازار خودرویی کشور با توجه به تنوع تولیدات شرکت‌های مختلف در رنج قیمتی مختلف خودروهای متنوعی را در بازار خود می‌بیند.

خودرونگاران - شاید بتوان گفت که نخستین استارت برای خروج خودرو از انحصار قیمت گذاری خودرو در آذر ماه سال 91 زده شد و ان هم زمانی بودکه به نظر می رسید وزارت صنایع و معادن دولت محمود احمدی نژاد و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده راضی شده بودند تا قیمت گذاری خودرو از فرمول ها و کاغذبازی های دولتی به دست بازار سپرده شود چیزی که مورد علاقه خاص خودروسازان بود و حق عنوان می شد قیمت گذاری 5 درصد کمتر از قیمت فعلی خودرو در بازار می تواند هم خودروسازا را راضی کند و هم مشتری را.

این امر در آن زمان حتی موجب شد تا زمزمه رسیدن قیمت خودروی تندر 90 از 23 میلیون تومان کارخانه به حدود 35 میلیون تومان برسد موضوعی که مذاق تولیدکنندگان بسیار خوش می آمد و این وسط تنها دلالان بودند که نان خود را آجر شده می دیدند.

شاید همان زمان هم خیلی از کارشناسان می دانستند که این اتفاق حداقل تا چند سال بعد انجام نخواهد شد و قیمت خودرو همچنان در انحصار فرمولها و کاغذهایی باقی می ماند که در جلسات تصمیم گیری مدیران دولتی  امضا می شود. به هر روی در اردیبشهت ماه سال جاری بود که بالاخره شورای رقابت رضایت داد تا با شرط رقابت پذیری برخی از خودرویهای داخلی را از گردونه قیمت گذاری خود خارج کند به این ترتیب خودروی دنا و تندر اتوماتیک می توانند در بازار تعیین قیمت شدند.

رضا شیوا معتقد است این خودروها در رنج قیمتی خود تنوع محصولات مختلفی را در بازار دارند و می توانند در میان  تقاضای بازار قیمت مناسب خود را بدست آورند ولی سایر خودروها مثل پراید وتیبا که در رنج قیمتی 20 میلیونی خودروی در رنج این قیمت در بازار نیست که بتواند رقیب محسوب شده و با نگاه انتخابی مشتریان قیمت گذاری شود این در حالی است که تنوع محصولات مختلف در همین رمج قیمتی وجود دارد.

برخی خودروهای موجود در بازار خودرویی کشورکه می توانند در رقابت برای کسب بازار در بازار آزاد قیمت گذاری شوند.

رنج قیمتی

نام خودرو

محدوده قیمتی  20 تا 30 میلیون تومانی

تیبا، پراید، mwm110s ، سمند se، ساینا، پژو405،GLX

محدوده قیمتی 30 تا 40 میلیون تومانی

پژو405،SLX پژو206 تیپ5، پژو پارس دوگانه سوز، تندر 90(E2)، پژو 206 تیپ 2، وانت کارا ، وانت مزدا تک کابین ، پژو 206 V8، پژو پارس ELX، سورن

محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومانی

وانت پادرا انژکتوری PE6، دنا دو ایربگ، برلیانس ، MWM530، برلیانس H320، پارس تندر

محدوده قیمتی 50 تا 60 میلیون تومانی

رنوساندرو ، چانگان CS35، برلیانس اتوماتیک ، آریو، زوتی Z300، MWM550  دنده ای

محدوده قیمتی 60 تا 70 میلیون تومانی

پیکاپ ریچ دو کابین ، X33، جک J5، لیفان X60،

محدوده قیمتی 70 تا 80 میلیون تومانی

بسترون ، چانگان

محدوده قیمتی 80 تا 100 میلیون تومانی

تیگو، کیا سراتو، جک S5، هایما

 

اخبار مرتبط
سقف افزایش قیمت خودروهای داخلی تعیین شد
سقف افزایش قیمت خودروهای داخلی تعیین شد
خودرونگاران- در پی افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به‌بهانه اخذ مجوز از شورای رقابت، این شورا با تعیین سقف مشخص مجوز افزایش قیمت خودروهای ...

آیا فعالیت سازمان حمایت و شورای رقابت تعلیق خواهد شد؟
آیا فعالیت سازمان حمایت و شورای رقابت تعلیق خواهد شد؟
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند انحلال شوای رقابت و سازمان حمایت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و با توجه به شرایط اقتصادی دولت وجود این دو ...

شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها
معاون نعمت‌زاده اعلام کرد:
شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها
معاون وزیر صنعت از مردم خواست که گرانفروشی خودروسازان داخلی و واردکنندگان را به سازمان حمایت اعلام کنند و گفت: مردم در مورد خودروهای وارداتی ...

رقابت با آزادسازی قیمت خودرو
رقابت با آزادسازی قیمت خودرو
به‌طور قطع بهترین راه ایجاد رقابت و افزایش کیفیت خودروها، آزادسازی قیمت تولیدات داخل است. آزادسازی قیمت خودرو هم به نفع مردم و هم به نفع صنعت خودرو ...

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.